Kobiety zarabiają mniej jako kierowcy Ubera: co poszło nie tak w algorytmach?

Kobiety zarabiają mniej jako kierowcy Ubera: co poszło nie tak w algorytmach?07.02.2018 15:48

Jednym z najważniejszych zadań regulatorów rynku pracy wciążpozostaje przeciwdziałanie nierównościom płacowym międzypłciami. Według danych GUS kobiety w Polsce wciąż bowiem średniozarabiają o 6% mniej od mężczyzn na tych samych stanowiskach (ajak twierdzą niektóre organizacje prokobiece, rzeczywiste różnicesą jeszcze większe). Zwykle winę za taki stan rzeczy zrzuca sięna dyskryminacyjną politykę płacową firm, jednak czy słusznie?Opublikowana właśnie przez badaczy ze Stanfordu praca poświęconaanalizie zarobków kierowców Ubera pokazuje, że do dyskryminacjidochodzi nawet wówczas, gdy żadnej polityki płacowej nie ma.

Wydawać by się mogło, że w modelu biznesowym oferowanym przezUbera nie ma miejsca na dyskryminację. System przyznając kierowcomkursy czy wyliczając cenę kursu na żadnym etapie nie bierze poduwagę płci kierowców. Jak więc jest to możliwe, że mężczyźnipracujący jako kierowcy Ubera zarabiają o średnio o 7% więcej,niż zajmujące się tym samym kobiety?

Pierwszy trop w badaniu, które ujęło 1,8 mln kierowców,jeżdżących w latach 2015-2017, każe szukać nierówności zestruktury zatrudnienia – kobiety stanowią 27% wszystkich kierowcówUbera w USA, a mężczyźni po prostu pracują zwykle dłużej.Jednak po przeliczeniu stawki godzinowej wciąż widać, że kobietyzarabiają mniej.

Średnie godzinne zarobki mężczyzn i kobiet jako kierowców Ubera w USA
Średnie godzinne zarobki mężczyzn i kobiet jako kierowców Ubera w USA

Trzeba więc spojrzeć z drugiej strony: zarobek kierowcy Uberawynika z czasu przejazdu, długości trasy i oczywiściezapotrzebowania, ujętego przez mechanizm mnożników dla godzinszczytu. Biorąc te kwestie pod uwagę, badacze ze Standforduustalili, że mniejsze zarobki kobiet wynikają z trzech powodów:

  • Kobiety wybierają mniej dochodowe czasy i miejsca na swoją pracę– biorą mniej nocnych zmian, zmian z krótszymi okresamioczekiwania czy zmian w godzinach szczytu.
  • Kobiety są mniej doświadczone jako kierowcy Ubera, a to właśniedoświadczenie pozwala wybierać najbardziej korzystne trasy i czaspracy. Tymczasem po pół roku z pracy tej rezygnuje 77% kobiet i 65%mężczyzn, tak więc typowa kobieta w tej roli nie wybiera równiedobrze, co typowy mężczyzna.
  • Kobiety jeżdżą wolniej, a więc wykonują w ciągu godzinymniej kursów niż mężczyźni – a mniej kursów to mniejpieniędzy. Ten właśnie aspekt wpływa przynajmniej w połowie namniejsze ich dochody.

Trudno powiedzieć, co Uber może zrobić, by zapewnić pożądanąrówność wynagrodzeń. Być może skutecznym sposobem byłobyustalenie limitów szybkości i karanie mężczyzn-kierowców za zbytszybką jazdę?

Artykuł poświęcony wspomnianym badaniom opublikowano na stronach Stanfordu.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.