Kody MMI w smartfonach. Szybki dostęp do cennych informacji

Kody MMI w smartfonach. Szybki dostęp do cennych informacji23.12.2023 19:06
Kody MMI w telefonie
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Kody MMI, znane już od czasów typowych komórek, nie straciły na funkcjonalności i nadal działają także w smartfonach. Są niezwykle przydatne, bowiem niektóre pozwalają na szybkie sprawdzenie, czy nie zostało aktywowane przekierowanie połączeń. To z kolei jest jednym z kluczowych kroków w procesie analizy, czy nie dochodzi do prób przejęcia naszych rozmów przez niepowołane osoby.

Kody MMI to krótkie kombinacje składające się z gwiazdek (*), krzyżyków (#) i cyfr, które wpisujemy w telefonie w dialerze, a następnie "dzwonimy" na dany numer. Po zatwierdzeniu danej kombinacji, użytkownik ma możliwość uzyskania prostych informacji oraz zmiany ustawień związanych m.in. z operatorem i kartą SIM. Warto zaznaczyć, że kody MMI są uniwersalne dla wszystkich operatorów. Istnieje jednak specyficzna podgrupa kodów, zwana kodami USSD, dla której ta zasada już nie obowiązuje.

Dla użytkownika szczególnie istotne mogą okazać się dwa kody MMI, które pozwalają na sprawdzenie stanu przekierowania połączeń. Może to być pomocne w weryfikacji, czy nie dochodzi do prób przejęcia naszych połączeń przez niepowołane osoby. Pierwszym z nich jest kod *#21#. Po jego uruchomieniu na ekranie telefonu pojawi się informacja o aktualnym stanie bezwarunkowego przekierowania połączeń i wiadomości. Jeśli użytkownik zobaczy informację, że przekierowanie nie jest aktywne, oznacza to, że wszystko jest w porządku.

Informacja o przekierowaniu połączeń, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Informacja o przekierowaniu połączeń
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

W sytuacji, gdy jednak przekierowanie jest aktywne i nie zostało wcześniej celowo włączone, może to oznaczać, że właściciel telefonu padł ofiarą oszustwa. W takim przypadku, osoba ta najprawdopodobniej nieświadomie wpisała kod MMI, który uruchomił bezwarunkowe przekazywanie połączeń na inny numer. Dzięki temu mechanizmowi, osoba atakująca mogła przejąć na przykład kod logowania do komunikatora, który jest odczytywany przez automat - w ten sposób działa WhatsApp.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Drugi kod MMI, który warto zapamiętać, to *#62#. Ten kod wyświetla szczegóły związane z przekierowaniem połączeń w pozostałych sytuacjach. Jeśli użytkownik zobaczy informację o przekierowaniu połączeń w przypadku niedostępności, nie powinien wpadać w panikę. Jest to zazwyczaj informacja o przekierowaniu połączenia do poczty głosowej obsługiwanej przez danego operatora komórkowego.

Warto jednak pamiętać, że mechanizm bezwarunkowego przekierowywania połączeń może być także świadomie wykorzystywany przez niektórych użytkowników. W takim przypadku, po wpisaniu kodu MMI, nie można oczekiwać informacji o wyłączonym przekierowywaniu. Należy jednak zwrócić uwagę, że jest to mechanizm stosunkowo rzadko używany, dlatego większość użytkowników telefonów, którzy wcześniej nie aktywowali tej funkcji, powinni oczekiwać, że bezwarunkowe przekierowywanie połączeń jest w ich przypadku nieaktywne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.