Kolejna kara dla Facebooka za wykorzystywanie danych. Tym razem zapłaci 6,5 mln dolarów

Kolejna kara dla Facebooka za wykorzystywanie danych. Tym razem zapłaci 6,5 mln dolarów25.05.2020 13:56
Facebook został ukarany po raz kolejny /Fot. GettyImages

Facebook musi zapłacić 6,5 miliona dolarów grzywny. Tym razem kara została nałożona przez Kanadyjskie Biuro ds. Konkurencji. Chociaż Facebook nie przyznał racji urzędnikom, to zawarto zgodę, aby sprawę jak najszybciej rozwiązać.

Według informacji podawanych przez Kanadyjskie Biuro ds. Konkurencji, między sierpniem 2012 a czerwcem 2018 roku, Facebook przekazywał nieprawdziwe informacje dotyczące prywatności danych użytkowników z Kanady. Miał udostępniać je stronom trzecim, w tym twórcom aplikacji i reklamodawcom.

Portal łamał również prawo w zakresie ochrony wrażliwych informacji. Kanadyjskie Biuro ds. Konkurencji twierdzi, że znalazło dowody na kontynuacje procederu do 2018 roku, pomimo rzekomego zlikwidowania tej praktyki wiele lat temu. W odpowiedzi na te zarzuty Facebook oświadczył, że nie zgadza się z ustaleniami dochodzenia, aczkolwiek chce zawrzeć zgodę, aby sprawa została jak najszybciej rozwiązana.

My udostępniamy dane Facebookowi, a on udostępnia je dalej

  • Użytkownicy portali społecznościowych powinni zwracać szczególną uwagę na informacje, które chcą udostępniać. Na przykład Facebook zgadza się, by niezależni programiści mogli dodawać przygotowywane przez siebie aplikacje. Niejednokrotnie tego typu programy proszą użytkowników o dostęp do informacji osobistych - komentuje Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
  • Należy też pamiętać o stosowaniu narzędzi chroniących przed złośliwymi linkami, które są umieszczane na Facebooku bądź Twitterze. Są to rozwiązania VPN czy oprogramowania typu spyware. Takie możliwości oferuje np. antywirus Bitdefender Total Security 2020. Czasami internauci rezygnują ze swojej prywatności, aby mieć większą wygodę w zakresie komunikacji, ale nie zawsze to się opłaca - dodaje Politowicz.

Pod koniec 2018 roku Brytyjskie Biuro Komisarza ds. Informacji (ICO) nałożyło na Facebooka karę w wysokości 500 tys. funtów stawiając te same zarzuty. Natomiast rok później amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) ukarała koncern grzywną w wysokości 5 mld dolarów - jak do tej pory najwyższą w historii Stanów Zjednoczonych karą nałożoną na firmę technologiczną. Dwa miesiące temu australijskie Biuro Komisarza ds. Prywatności wytoczyło Facebookowi proces o wyciek danych do Cambridge Analytica.

Po słynnej aferze Facebooka i Cambridge Analytica już żaden użytkownik nie może mieć zaufania do mediów społecznościowych. 5 miliardów dolarów kary nałożonych na korporację Zuckerberga to wciąż niewystarczająca grzywna, aby tego typu procedery przestały mieć miejsce.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.