Kompilator C++ do Flasha został uwolniony: Adobe łatwo nie odda rynku przeglądarkowych gier

Kompilator C++ do Flasha został uwolniony: Adobe łatwo nie odda rynku przeglądarkowych gier26.06.2013 14:21

Pojawienie się na rynku Firefoksa 22, zapewniającego obsługęwszystkich technologii webowych, które potrzebne są twórcom gier dotworzenia atrakcyjnych gier przeglądarkowych, to dla Adobe pewienkłopot. W końcu Flash przestał być jedynym praktycznym sposobem nadostarczanie mediów (szczególnie wideo) w Sieci, a Flex –framework do tworzenia aplikacji biznesowych na Flasha – zostałw strategii Adobe zastąpiony przez przez HTML5. Według obecnejstrategii firmy, domeną Flasha mają być gry, nie tylko te prosterekreacyjne zabawki, ale też topowe tytuły. Ich przeniesienie naFlasha, dzięki dostępności narzędzi deweloperskich i gotowychsilników gier, w teorii nie powinno być kłopotliwe. Jeśli jednakprzeglądarka nie będzie potrzebowała Flasha, by uruchamiać te gry zwyższej półki, to co komu po wtyczce od Adobe?O tym, że kłopoty się zbliżają, można się było przekonać się w jużw styczniu tego roku, kiedy to Adobe zrezygnowało z funkcjonalności Premium dla FlashPlayera, oferowanych deweloperom iwydawcom takich zaawansowanych gier, za dodatkowe pieniądze. Był toprzede wszystkim dostęp do interfejsów programowania XC,pozwalających na wykorzystanie narzędzi firm trzecich do budowaniakodu uruchamianego we Flash Playerze. Teraz można z nich korzystaćbez żadnych dodatkowych opłat licencyjnych, ani koniecznościdzielenia się przychodami z Adobe, jak to było wcześniej. Takiedecyzje jednak nie wystarczają, gdy Mozilla w kilka dni wraz z EpicGames przenosi silnik Unreal na zoptymalizowany JavaScript (pod asm.js) i WebGL,programiści Google'a pracują nad wprowadzeniem optymalizacji asm.js do Chrome, a otwarty i darmowy skrośnykompilator Emscripten pozwolił jednemu programiście naprzekształcenie interpretatora gier wskaż-i-kliknij ScummVM nawersję w JavaScript/HTML5. [img=flash_opener]Ratunkiem dla Flasha ma być teraz projekt CrossBridge –czyli kompilator FlasCC, dostępny do tej pory tylko dla abonentówAdobe Creative Cloud. Kompilator ten powstał na bazie Alchemy,wymyślonego w 2008 roku narzędzia do przekładania kodu C/C++ naAction Script i uruchamiania go w wirtualnej maszynie Flasha. Darmowenarzędzie nie było miłe w obsłudze, wymagało na Windows pracy ześrodowiskiem Cygwin, ale pozwalało na kilkukrotne zwiększeniewydajności uruchamianego kodu. Z jakiegoś jednak powodu zostałozapomniane do 2011 roku, kiedy to Adobe je wskrzesiło, zapowiadająculepszenia, wygładzenie i włączenie do zbioru komercyjnych narzędzidla deweloperów Flasha, jako Flash C++ Compiler (FlasCC).Teraz Adobe udostępniaswój kompilator na GitHubie każdemu chętnemu, zapowiadając przytym, że dalej będzie inwestować w projekt, korzystając przy tym zpomysłów i wsparcia społeczności. CrossBridge 1.0.1 zawiera całyoryginalny kod źródłowy FlasCC 1.0, oraz wydane do tej pory łatki ipozwala programistom na przeniesienie oprogramowania tworzonego wC/C++ na środowisko uruchomieniowe Flasha, z wykorzystaniemwszystkich jego API, w tym związanych z akceleracją grafiki 3D,dźwiękiem czy operacjami sieciowymi. Zapewnia obsługę wielowątkowościz Flasha 11.5 i umożliwia debugowanie tak zbudowanych flashowychaplikacji za pomocą standardowych narzędzi (np. gdb). Udostępnionotakże dokumentację opisującą wykorzystanie popularnych bibliotekC/C++ przeniesionych na Flasha, przeznaczonych do transkodowaniawideo, szyfrowania czy analizy danych w różnych formatach.CrossBridge 1.1, do pracy nad którym Adobe zaprasza całąspołeczność, przyniesie dodatkowo ulepszenia dla kompilatora LLVM ijego frontendu Clang, tak by zapewnić obsługę zaawansowanej składniC++.Więcej informacji znaleźć można na wikiCrossBridge. Z możliwościami samego FlasCC zapoznać się możeciena poniższym wideo:[yt=http://www.youtube.com/watch?v=sp4G0-T7eYk]Może to właśnie ten śmiały krok Adobe ugruntuje pozycję Flasha? Wkońcu mimo całego postępu, jaki dokonany został w kwestiistandardowych technologii webowych, wciąż to flashowy ekosystemdominuje pod względem dostępnych dla twórców gier narzędzi.Urządzenia mobilne też nie stanowią problemu – choć nie ma dlanich już rozwijanej wtyczki Flash, wciąż można skorzystać ześrodowiska Adobe AIR.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.