Komputer dla każdego ucznia? Wbrew pozorom, w nauce to wcale nie musi pomóc

Komputer dla każdego ucznia? Wbrew pozorom, w nauce to wcale nie musi pomóc21.05.2013 15:51

Od wielu lat próbuje się traktować komputeryzację szkół jakopanaceum na wszelkie problemy edukacyjne. Z jakiegoś powodubudowanie pracowni komputerowych, wprowadzanie do programówszkolnych nauki programowania czy obsługi aplikacji, a nawetwzbogacanie zajęć z innych przedmiotów metodami komputerowegokształcenia są uważane za najlepszy sposób na stworzenie dobrejszkoły. Uważa się też, że dobrze, by uczniowie sami posiadalikomputery – ma to pozytywnie wpływać na ich szkolne osiągnięcia.Czy jednak nie jest to tylko edukacyjnym mitem? Badacze zUniversity of California – Robert Fairlie i Jonathan Robinson –opublikowali właśnie w Economics of Education, periodykuniemieckiego Ifo Institute pracę pt. Experimental evidence on theeffects of home computers on academic achievement amongschoolchildren. To opracowanie wyników badań, przeprowadzonychna ponad tysiącu pozbawionych komputerów uczniów w wieku od 12 do16 lat, z 15 różnych kalifornijskich szkół. Znaleźć takich uczniów wcale nie było trudno. StanyZjednoczone wcale nie są tak skomputeryzowane, jak mogłoby sięwydawać – według autorów badania, w całym USA, w tym przedzialewiekowym ponad dziewięć milionów dzieci pozbawionych jestkomputera czy dostępu do Internetu. Czy gdyby zapewnić im tendostęp, tak jak proponuje się w niezwykle kosztownych projektachwyposażenia każdego ucznia w laptop, to pomogłoby to w ich rozwojuumysłowym?Po zidentyfikowaniu pozbawionych komputerowego sprzętu uczniów,badacze wyposażyli połowę z nich w niemal takie same, niedrogiebiurowe maszyny, z 17” monitorami, modemami, kartami Ethernetu,napędami optycznymi, systemem Windows i pakietem Office – średniawartość zestawu wynosiła 400-500 dolarów. Pozostali uczniowiesłużyć mieli jako grupa kontrolna. By uniknąć jednak zarzutów ofaworyzowanie wybranych uczniów, zdecydowali się, że i członkowiegrupy kontrolnej otrzymają takie same komputery, ale dopiero pozakończeniu eksperymentu, który trwać miał przez cały rokszkolny.[img=pracownia]Minął rok szkolny i badaczom pozostało sprawdzenie ocen,uzyskiwanych przez uczestników eksperymentu. Wyniki zaskoczyłynawet samych autorów: nie znaleźli żadnych dowodów na to, żezapewnienie uczniom komputerów cokolwiek zmieniło w kwestii ocen,terminowości oddawania prac domowych, umiejętności korzystania zoprogramowania, czy wiedzy o komputerach. Nie było nawet różnic wprawdopodobieństwie otrzymania pomocy od kolegów czy nauczycielipoprzez internetowe kanały komunikacji. Trzeba tu podkreślićjedno – eksperyment uwzględniał tylko jedną zmienną, posiadaniekomputera. Nie czyniono tu żadnych starań, by narzędzie to w jakiśspecjalny sposób włączyć do programu nauczania realizowanego wpoddanych eksperymentowi szkołach. Być może w przeciwnym wypadkukomputery mogłyby faktycznie w czymś pomóc. Jednocześnie nie zauważono żadnych negatywnych (z perspektywyszkolnych ocen) konsekwencji takiego prezentu. Autorzy artykułusugerują więc, by zachować wstrzemięźliwość względemwszelkich programów, próbujących przezwyciężyć edukacyjne brakiobdarowywaniem komputerami. Przypominają też, że w porównaniu dowielu innych krajów, amerykańskie szkoły są całkiem nieźleskomputeryzowane, co mogło doprowadzić do osłabienia efektu, jakimogły wywołać wśród obdarowanych te komputery. Podobnyeksperyment przeprowadzony w 2011 roku wśród dzieci z Rumuniipokazał tam, że obdarowanie uczniów komputerami doprowadziło doznacznego pogorszenia ich ocen.Z całym artykułem możecie się zapoznać tutaj.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.