Koniec Internetu Orange CDMA, korzystało z niego tylko 20 tys. osób

Koniec Internetu Orange CDMA, korzystało z niego tylko 20 tys. osób07.03.2017 15:31

Przed popularyzacją „nielimitowanego” LTE, pewną popularnością cieszył się dostęp do Internetu w technologii CDMA. Zapewniał on znośny dostęp do sieci w obszarach, gdzie nie było dostępu do internetu stacjonarnego. Wybierając ofertę z CDMA, musieliśmy pogodzić się z nałożonymi kagańcami, w tym wyznaczonym limitem danych. Obecnie, przy większym zasięgu LTE, a także korzystniejszych ofertach, technologia CDMA stała się na tyle mało popularna, że Orange postanowiło z niej zrezygnować.

Zanim na terenach pozamiejskich, zwłaszcza tych znacznie oddalonych od dużych miast, pojawił się dostęp do LTE, operatorzy chętnie sięgali po technologię CDMA. Powstała ona na potrzeby armii i wśród zalet miała wysoką odporność na zakłócenia, a początkowo także dobrze chroniła przed ewentualnymi próbami podsłuchu i zdobycia przesyłanych informacji. To właśnie m.in. ta odporność na zakłócenia (zauważalnie lepsza od technologii 3G), otrzymana dzięki rozproszeniu sygnału na cały kanał, przyczyniła się do popularyzacji tego rozwiązania wśród operatorów komórkowych.

#Ważne. Wycofaliśmy się z ubiegania o przedłużenie częstotliwości 450 MHz. Cena była za duża. Klientom #CDMA zaproponujemy inne oferty

— Wojtek Jabczyński (@RzecznikOrange) 6 marca 2017 Zasada działania Code Division Multiple Access (CDMA) polega na wysłaniu informacji przez kilku użytkowników przez ten sam kanał komunikacyjny. Technologia pozwala na dzielenie pasma, co jest określane wielokrotnym dostępem. Uzyskano to dzięki specjalnemu schematowi kodowania – każde urządzenie transmitujące otrzymuje kod, co umożliwia użytkownikom dostęp do tego samego kanału komunikacji. Takie rozwiązania sprawia, że każdy może korzystać praktycznie z całego dostępnego pasma w ramach kanału.

Technologia CDMA, zależnie od warunków i konkretnego operatora, zapewnia transmisję danych do około 3 Mb/s. Pozwala to na przeglądanie Facebooka czy innych stron, ale to już stanowczo za mało by dziś komfortowo korzystać z Internetu. Taka przepustowość nie wystarcza do oglądania filmików w wysokiej jakości czy korzysta z coraz popularniejszych usług streamingu. Dodatkowo, do domowej sieci podpiętych mamy coraz więcej urządzeń, co sprawia, że 3 Mb/s wydają się jeszcze mniejszą wartością.

Nie powinno więc dziwić, że pod koniec 2016 roku z CDMA w Orange korzystało zaledwie 20 tys. klientów. Dalsze utrzymanie usługi i płacenie za częstotliwość 450 MHz stało się dla pomarańczowego operatora nieopłacalne. W związku z tym, Orange podjął decyzję o zamknięciu usługi, o czym poinformował już Wojciech Jabczyński, rzecznik operatora. Obecnym klientom CDMA mają zostać zaproponowane inne usługi, nie zostały podane szczegóły, ale najpewniej będzie to Internet LTE.

W tej sytuacji ostatnim operatorem świadczącym usługi dostępowe w technologii CDMA zostaje Polkomtel. Pasmo 450 MHz będą też jeszcze długo wykorzystywały wojsko i policja.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.