Koniec viaTOLL. Jak korzystać z systemu e-TOLL?

Koniec viaTOLL. Jak korzystać z systemu e-TOLL?29.09.2021 10:24
Zmienią się zasady poboru opłat.
Źródło zdjęć: © Getty Images | Karol Serewis, SOPA Images, LightRocket

Zmiana systemu poboru opłat drogowych może być rewolucją dla wielu kierowców, którzy dotychczas korzystali z viaTOLL. Od pierwszego października nowy system ma jednak całkowicie zastąpić swojego poprzednika. Aby uniknąć katastrofy, konieczne jest utworzenie konta i zainstalowanie aplikacji.

Wielu kierowców zgłasza problemy z utworzeniem konta i korzystaniem z aplikacji. Z myślą o nich stworzyliśmy poradnik pokazujący szczegółowo proces rejestracji, a następnie przypisania naszego konta w zainstalowanej aplikacji. W przypadku dotychczasowych użytkowników aplikacji e-TOLL powinni oni dokonać aktualizacji. Od 30 września starsze wersje aplikacji nie będą już wspierane.

Pierwsze uruchomienie aplikacji

Na samym początku użytkownik musi dokonać instalacji aplikacji e-TOLL, którą możecie znaleźć w naszym katalogu oprogramowania:

Pierwszy krok jest bardzo prosty - program poprosi nas o przeczytanie regulaminu korzystania z usługi i jego potwierdzenie oraz wybranie klasy wagowej prowadzonych przez nas pojazdów:

Wybór typu przejazdów w e-TOLL
Wybór typu przejazdów w e-TOLL

Po kilku kliknięciach aplikacja e-TOLL nada nam nasz identyfikator biznesowy. Jest on niezbędny do stworzenia konta i przypisywania do nas konkretnych pojazdów. Konieczne jest więc jego zapisanie, gdyż będzie nam potrzebny do stworzenia konta.

Identyfikator biznesowy
Identyfikator biznesowy

Tworzenia konta w serwisie e-TOLL

Zanim będziemy mogli korzystać z aplikacji, niezbędne będzie zarejestrowanie się za pomocą strony mojekonto.etoll.gov.pl. W pierwszej kolejności trzeba potwierdzić tożsamość. Tego zaś możemy dokonać na jeden z trzech sposobów: poprzez profil zaufany, aplikację mObywatel lub stworzenie loginu i hasła.

Tworzenie konta na potrzeby e-TOLL
Tworzenie konta na potrzeby e-TOLL

Najłatwiejszym sposobem na stworzenie konta będzie potwierdzenie swoich danych za pomocą aplikacji mObywatel, którą obecnie większość z nas ma w swoim telefonie. Wystarczy, że po wybraniu tej opcji zeskanujemy kod QR i przekażemy nasze dane programem, a dalsze utworzenie konta nie będzie sprawiało większych problemów:

Po przekazaniu danych i kliknięciu przycisku dalej system poprosi nas o podanie informacji kto będzie uiszczał opłatę - firma czy osoba prywatna. W naszym przypadku wybieramy osobę prywatną i przechodzimy do kolejnego ekranu, gdzie zostaje nam udostępniona rejestracji na jeden z dwóch sposobów. Aby przyspieszyć proces, decydujemy się na uproszczoną. System prosi nas o podanie danych samochodu, który będziemy prowadzić:

Karta pojazdu
Karta pojazdu

Po wprowadzeniu wszystkich danych naszego samochodu niezbędne będzie wprowadzenie naszego identyfikatora biznesowego z zainstalowanej wcześniej aplikacji e-TOLL. Możemy również podać adres email, aby otrzymywać powiadomienia dotyczące korzystania z programu.

W kolejnym kroku niezbędne będzie dokonanie pierwszego doładowania konta. System e-TOLL nie pozwala na podpięcie karty, dlatego niezbędne jest pamiętanie o regularnym uzupełnianiu konta. Podajemy kwotę w oknie, pamiętając, że nie może być mniejsza niż 20 złotych i klikamy przycisk Opłać.

Doładowanie konta e-TOLL
Doładowanie konta e-TOLL

Użytkownicy mają do wyboru możliwość zapłacenia poprzez podanie danych karty, blikiem lub szybkim przelewem internetowym. Po dokonaniu płatności i przelaniu pieniędzy na nasze konto e-TOLL, pojawi się potwierdzenie, że możemy już ruszać w trasę:

Potwierdzenie przelania kwoty 20 zł na konto e-TOLL
Potwierdzenie przelania kwoty 20 zł na konto e-TOLL

Drugie uruchomienie aplikacji

Po utworzeniu konta i dodaniu do niego środków, możemy ponownie uruchomić aplikację e-TOLL. Ta, po wykryciu, że rejestracja została dokonana poprawnie, poprosi nas o ustawienie zabezpieczającego kodu PIN, aby zabezpieczyć ją przez niepożądanym dostępem.

Ustawiamy kod PIN w e-TOLL
Ustawiamy kod PIN w e-TOLL

To jednak niejedyne zabezpieczenie. W kolejnym kroku e-TOLL poprosi nas o skonfigurowanie dodatkowego hasła, które pozwoli zresetować kod PIN w przypadku jego zagubienia.

Ustawianie hasła w e-TOLL
Ustawianie hasła w e-TOLL

Pierwszy przejazd

Po wykonaniu wszystkich powyższych kroków, jesteśmy w końcu gotowi do drogi. Aplikacja powinna pokazywać na górze strony nasz identyfikator biznesowy, a na dole ekranu powinien być widoczny zielony przycisk pozwalający rozpocząć przejazd autostradą:

Przejazd z aplikacją e-TOLL
Przejazd z aplikacją e-TOLL

Jeżeli jesteśmy gotowi do drogi, wybieramy opcję konfigurowania przejazdu. Aplikacja e-TOLL poprosi nas o podanie informacji, czy nasz pojazd będzie przekraczał kategorię wagową ze względu na jazdę z przyczepą. Zależnie od stanu faktycznego, wybieramy kontynuację z przyczepą lub jazdę bez przyczepy. Teraz wystarczy już tylko wybrać opcję Rozpocznij przejazd i można ruszać w trasę:

Płatny przejazd z aplikacją e-TOLL
Płatny przejazd z aplikacją e-TOLL

Po kliknięciu w przycisk, program poprosi nas o zezwolenie na korzystanie z lokalizacji naszego urządzenia. Jej wyrażenie jest niezbędne do korzystania z aplikacji i bezstresowego przejazdu autostradą. Po zakończeniu trasy wystarczy już tylko kliknąć w przycisk Zakończ przejazd. Aplikacja pokaże nam wszystkie informacje dotyczące naszej drogi, takie jak czas trwania przejazdu, prowadzony pojazd i konto rozliczeniowe. Kolejny przejazd wymaga nowego skonfigurowania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.