Koniec z „123456”. Doradzamy jak wymyślić skuteczne i łatwe do zapamiętania hasło

Koniec z „123456”. Doradzamy jak wymyślić skuteczne i łatwe do zapamiętania hasło16.01.2017 14:12

Ryzyko włamania i utraty danych czy nawet kradzież środków z rachunku bankowego nie odstrasza użytkowników od stosowania śmiesznie słabych haseł chroniących konta internetowe. Takie wnioski można wyciągnąć z raportu opublikowanego przez twórców programu Keeper Password Manager.

Raport opiera się na 10 mln haseł, które wyciekły w ciągu ostatniego roku. Biorąc pod uwagę, że większość dużych wycieków, o jakich dowiedzieliśmy się w zeszłym roku, miała miejsce przed kilkoma laty, można optymistycznie zakładać, że wiele się od tego czasu zmieniło. Niemniej fakty są miażdżące: najpopularniejszym hasłem, jakie wyciekło w zeszłym roku było „123456”. Stanowi ono 17% całości.

Trudno wspomniany optymizm zachować, biorąc pod uwagę, że sytuacja nie zmieniła się w tej kwestii w ciągu ostatnich kilku lat. Kolejne miejsca w stawce zajmuje hasło „123456789”, które swoją popularność zawdzięcza jedynie bardziej surowym wymogom administratorów. Miejsce trzecie zajmuje „qwerty”. Keeper odnotowuje także próby skomplikowania haseł, takie jak „1q2w3e4r” czy „123qwe”. Nie można ich jednak określić mianem skutecznych.

Metoda Schneinera

Zniechęcać użytkowników do wykorzystywania trudniejszych do złamania fraz jest przeświadczenie, że skuteczne hasło równa się hasłu długiemu i skomplikowanemu. Mimo że miliony użytkowników korzystają dziś z przeglądarkowych menedżerów, to niechęć do wpisywania ciągów złożonych z wielu znaków pozostaje faktem. Skuteczne hasło nie musi być jednak wcale długie, ani trudne do zapamiętania, a przydatne będą w tym podstawy mnemotechniki, na jakich bazuje metoda Schneiera.

Bruce Schneier to uznany amerykański kryptograf, który w 2008 roku zaproponował nieskomplikowaną metodę na generowanie trudnych do złamania, a jednocześnie łatwych do zapamiętania haseł. Punktem wyjścia jest dowolna fraza, którą użytkownik zna. Może to być cytat z filmu czy fragment tekstu piosenki. Za przykład weźmy popularny utwór Song 2 zespołu Blur:

Woo-hoo! When I feel heavy-metal Woo-hoo!

Następnym krokiem jest wykorzystanie pierwszych liter poszczególnych słów. Ułożony w ten sposób ciąg znaków warto uzupełnić o znaki specjalne, czyli w tym przypadku wykrzykniki i pauzę. Zachęcamy także do pozostawienia wielkich i małych liter. W efekcie, dzięki wersom z hitu brytyjskiego zespołu i schematowi Schneiera, uzyskujemy następujący rezultat:

W-h!WIfh-mW-h!

Skuteczność tego przykładowego hasła możemy sprawdzić dzięki serwisowi howsecureismypassword.net. Według jego szacunków, do złamania naszego hasła dzięki atakowi brute force, potrzebnych byłoby 29 mln lat. Dla porównania, najpopularniejsze hasło roku 2017 według Keepera, złamać można natychmiastowo.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.