Koronawirus załamał rynek smartfonów. Tak źle nie było jeszcze nigdy

Koronawirus załamał rynek smartfonów. Tak źle nie było jeszcze nigdy01.05.2020 11:46

Pandemia koronawirusa daje się we znaki każdemu, ale spadki sprzedaży smartfonów są wręcz druzgocące – donoszą zgodnie analitycy z Canalys i Counterpoint Research. Branża, która do tej pory sukcesywnie pięła się w górę, w pierwszym kwartale 2020 r. zaliczyła ewidentną zadyszkę. Tak kiepskich wyników producenci nie widzieli od 2014 r.

Według przedstawionych szacunków, w I kw. 2020 r. na rynek dostarczono łącznie 295 mln nowych smartfonów. Stanowi to spadek o 13 proc. w ujęciu rocznym (341 mln) i jest, jak już zostało wspomniane, najgorszym rezultatem od ponad pół dekady. Przy czym wówczas, z uwagi na jeszcze rozwijającą się popularność tego rodzaju urządzeń, i tak mieliśmy do czynienia z tendencją wzrostową. Dziś mowa o równi pochyłej.

W szczególnym stopniu w odwrocie zdają się być konsumenci chińscy. Jak podaje Canalys, w Państwie Środka zapotrzebowanie na nowe smartfony spadło o nawet 27 proc. Agencja Counterpoint jest bardziej optymistyczna, wykazując raptem 18 proc. na minusie, ale to nieszczególnie zmienia ogólny obraz sytuacji.

– W lutym, kiedy koronawirus był skoncentrowany w Chinach, producenci byli zaniepokojeni tym, jak wyprodukować wystarczającą liczbę urządzeń, aby zaspokoić popyt – tłumaczy Ben Stanton, starszy analityk Canalys. – Ale w marcu sytuacja się wywróciła. Produkcja zdążyła się poprawić, ale gdy połowa świata zaczęła się izolować, gwałtownie spadła sprzedaż – podsumowuje.

Z kolei Tarun Pathak z Counterpoint zwraca uwagę na coś jeszcze, a mianowicie istotę zakupu nowego smartfonu, który – jak słusznie zauważa – do tej pory miał bardzo spontaniczny charakter. Ludzie nie wymieniali telefonu z konieczności, ale dlatego, że aktualny im się znudził bądź przestał sprawdzać się jako gadżet. – W tych, niepewnych ekonomicznie czasach, klienci wolą wstrzymać się z drogimi fanaberiami – zauważa Pathak.

Co ciekawe, pomimo spadku ogólnej liczby dostaw, udziały poszczególnych producentów są mniej więcej stałe. Nie wydaje się więc, by ktoś tracił (lub zyskiwał) na pandemii w szczególnym stopniu.

Ku niezadowoleniu producentów, dalsze prognozy nie są niestety optymistyczne. Obie agencje uważają, że szczyt załamania smartfonowego biznesu jest dopiero przed nami i przypadnie najpewniej na II kw. Trzeba bowiem pamiętać, że jeszcze do końca lutego zdecydowana większość świata funkcjonowała normalnie, a dopiero teraz mamy do czynienia z kulminacyjnym punktem izolacji, a co za tym idzie ograniczenia dostępu do handlu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.