Koronawirus zatrzęsie VOD i płatną telewizją. Ekspert: będą duże zmiany

Koronawirus zatrzęsie VOD i płatną telewizją. Ekspert: będą duże zmiany18.03.2020 12:14
Koronawirus w znaczny sposób może odmienić oblicze VOD oraz płatnej telewizji, fot. Stokkete/Shutterstock

Mieszkańcy wielu krajów, w tym także Polski, zmuszeni są ostatnio zostać w domu. Co za tym idzie, częściej oglądamy telewizję, czy też seriale na Netflixie, bądź surfujemy po internecie. Sytuacja prędzej czy później ustanie, ale zmienia ona już zachowanie dostawców usług, którzy np. oferują odkodowanie dodatkowych kanałów za darmo. Z drugiej strony telewizje zmieniają także swoje ramówki.

To może być początek ogromnych zmian na rynku VOD oraz telewizyjnym. Już teraz w USA, a nawet i w Polsce w trybie przyspieszonym ukażą się filmy, które jeszcze w tym miesiącu debiutowały w kinach.

Wytwórnie nie chcą stracić pieniędzy na kosztowne produkcje, jak również chcą wyjść naprzeciw ludziom, którzy muszą żyć w warunkach mocno odmiennych od dotychczasowej codzienności.

Maria Aguete, ekspert w dziedzinie mediów i rozrywki z czołowej firmy analitycznej IHS Markit uważa, że w tej chwili dostawcy VOD, tacy, jak Netflix, HBO, Amazon czy Disney+ będą cieszyć się teraz jeszcze większą popularnością. W tym okresie będziemy zapewne liczyć na znacznie mniej nowych produkcji oryginalnych (bo te będą wstrzymane), a więcej tych starszych, na licencji.

Taką popularnością cieszyły się w roku 2018 w Polsce usługi VOD, fot. IRCenter
Taką popularnością cieszyły się w roku 2018 w Polsce usługi VOD, fot. IRCenter

Z drugiej strony obecna sytuacja może nie sprzyjać platformom internetowym dostarczającym treści sportowe, a to głównie przez ryzyko odwołania wszystkich większych imprez, w tym Euro 2020 i Olimpiady w Tokio.

Aguete jest zdania, że w przypadku niektórych sportów należałoby eksplorować nowe technologie, jak na przykład techniki tworzenia wirtualnej publiczności.

Stacje telewizyjne natomiast skupią się na produkcji programów dla dzieci i familijnych, jak również programów informacyjnych. Ponadto jest całkiem możliwe, że powstaną teraz nowe, darmowe usługi VOD z reklamami (tzw. AVOD), gdzie obejrzymy m.in. starsze materiały / powtórki.

Możliwości produkcyjne są obecnie mocno ograniczone, a publiczność może po dłuższym czasie szybko się znudzić ofertami danych stacji. Dlatego potrzebne są szybkie i zdecydowane kroki, a niewykluczone, że dzięki temu zobaczymy nowe, bardziej elastyczne oferty, a ceny usług znacznie spadną.

Ekspert z IHS Markit już zauważa, że konsumenci rezygnują z droższych, dodatkowych kanałów. Ponadto Aguete przewiduje, że w tych czasach przybędzie także mniej nowych abonentów - z obawy przed wpuszczeniem do domów monterów, jak również w trosce o budżety domowe w tym niepewnym ekonomicznie okresie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.