Ktoś udaje firmę InPost. Nasz czytelnik do rozmówcy: "Jesteś oszustem"

Ktoś udaje firmę InPost. Nasz czytelnik do rozmówcy: "Jesteś oszustem"21.03.2022 12:41
Paczkomat InPost
Źródło zdjęć: © GettyImages | LUKASZ SOKOL

Sprzedając w internecie, należy uważać na oszustów, którzy żerują na niewiedzy sprzedających i sugerują im transakcję poza portalami z ogłoszeniami. Przykładem jest oferowana "dostawa InPost" - teoretycznie istniejąca metoda, ale w tym przypadku spreparowana na potrzeby oszustwa.

O problemie poinformował nas czytelnik, załączając zrzuty ekranu z rozmowy na WhatsAppie, która miała dotyczyć sprzedawanego roweru. Jak widać, "kupujący" prowadzi rozmowę tak, by docelowo zaoferować swoją pomoc w finalizacji zamówienia i podpowiada, jak zamówić kuriera InPost i odebrać pieniądze. Sprzedający jest proszony o kliknięcie linku i uzupełnienie danych - formularz jest rzecz jasna spreparowany.

Jeśli sprzedający da się nabrać i odwiedzi spreparowaną stronę InPost, prawdopodobnie zostanie poproszony o "zalogowanie się do banku celem odbioru pieniędzy" lub podanie danych karty płatniczej. Obydwie sytuacje prowadzą do utraty pieniędzy z konta.

[1/2] Rozmowa z fałszywym kupującym na WhatsAppie, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
[2/2] Rozmowa z fałszywym kupującym na WhatsAppie, Źródło zdjęć: © dobreprogramy

W pierwszym przypadku oszust po prostu zaloguje się na konto w banku ofiary, bo przejmie login i hasło, a na którymś z etapów fałszywego kreatora zapewne także niezbędne jednorazowe hasło z SMS-a. Nasz czytelnik zorientował się, że coś tu nie gra i napisał rozmówcy wprost: Jesteś oszustem. Jak widać, "kupujący" już się nie odezwał. W ubiegłym tygodniu podobna sytuacja spotkała naszą czytelniczkę, w tym przypadku w kontekście "DPD dostawy". Również w porę zorientowała się, że jest to oszustwo.

Jak zwykle przypominamy, że transakcje w internecie najlepiej jest finalizować bezpośrednio przez systemy sprzedaży oferowane przez dany serwis, a więc Allegro, OLX czy na przykład Vinted. Omijanie ich i sprzedawanie produktów na własną rękę po "dogadaniu się" przez WhatsAppa czy e-mail nie daje żadnej gwarancji, że kupujący faktycznie zapłaci za produkt.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.