Liczby nie kłamią, ale nie można im ślepo ufać

Liczby nie kłamią, ale nie można im ślepo ufać30.09.2013 10:16

Słyszymy coraz więcej o statystykach, które mówią i pokazują przeciętnemu Kowalskiemu co jest modne, co się sprzedaje, a co już nie będzie trendy na wiosnę. Tylko czy ktoś zadał sobie trud i sprawdził, czy te informacje są wiarygodne? A jeśli tak, to czy statystyki nie są podawane w takiej formie, aby odpowiadały osobom, które je prezentują? Mówi się, że liczby nie kłamią, ale odpowiednie rzutowanie, filtrowanie, zmiana postrzegania, a także sposób zbierania danych może wpłynąć na odbiór informacji i płynące wnioski. Oto dwa przykłady, które pokazują, że wszystko, nawet dane statystyczne, są względne.

Na pierwszy ogień pójdzie Windows Phone. Ostatnio firma Gemius podała informacje o tym, że w Polsce nadal najpopularniejszym systemem z okienkami od Microsoftu, jest stara wersja 7. Wynik są dość zaskakujące, aż 62% urządzeń w naszym kraju działa pod kontrolą Windows Phone 7. Wydaje się to dziwne, gdyż urządzenia z Windows Phone 8, mają sporo do zaoferowania w najliczniejszym segmencie tanich smartfonów (Lumia 520 czy HTC 8S). Jednakże, w niemalże tym samym czasie, swoje dane opublikował również AdDuplex. Różnice, porównując statystyki z tym co podał Gemius, są diametralne. W tym przypadku Windows Phone 7 nad Wisłą, ma tylko... 34% użytkowników mobilnych okienek.

Powyższa grafika prezentuje, jak duże są to różnice. Oczywiście pokazane dane obu firm są wiarygodne, ale przeanalizujmy jak informacje są zbierane. AdDuplex to firma zajmująca się reklamami. Statystyki pochodzą z aplikacji, które wykorzystują jej autorski SDK, aby pokazywać użytkownikom oferty sponsorowane. Gemius zaś, to znana marka w Polsce, która analizuje ruch sieciowy w naszym kraju. Każda z metod pozyskiwania danch jest inna. Jednakże skąd, aż takie olbrzymie różnice? Czy użytkowników Windows Phone 8 jest tak mało w Polsce, a może większość osób odwiedza Facebooka, WP, Onet, poprzez natywne aplikacje lub czytniki RSS?

Drugim ciekawym przypadkiem jest odwieczny spór, jaki system jest najpopularniejszy w Stanach Zjednoczonych. Tim Cook, CEO Apple'a, twierdzi, że miarą sukcesu iOS nie jest udział w rynku, ale statystyki wykorzystania urządzeń w internecie. Nie ma co się dziwić tym słowom. Według StatCounter Apple posiada aż 50% urządzeń, które generują ruch w sieci na terenie USA, w tym przypadku Android ma „tylko” 40%. Oczywiście jeżeli weźmiemy pod uwagę udział w rynku, to tutaj iOS spada na drugą pozycję z 40% udziałem. Robocik od Googla zyskuje w tym przypadku znacznie i jest najpotężniejszym udziałowcem - 52% urządzeń, które działają w USA, opierają się o system Android.

Kto w takim wypadku ma racje? Które statystyki są bliżej prawdy w przypadku iOS vs Android? Podobnie jak w przykładzie z danymi w Polsce, nie jest łatwo odpowiedzieć na tego typu pytanie. Udział w rynku jest miarodajny, ale ruch w sieci, w przypadku smartfonów, wydawać się może również rozsądnym sposobem zbierania danych. Na pewno, w tym ostatnim przypadku, ograniczamy i dyskwalifikujemy osoby, które nie korzystają często z internetu. Jednakże urządzenia mobilne, bez dostępu do sieci, mogą przedstawiać smartfony z pierwszego wypustu Androida (za czasów wersji 2.x) lub niewykorzystywane, stare telefony włożone do tzw. „szuflady”.

Stwierdzenie, które statystyki i sposób zbierania danych jest bardziej wiarygodny, jest bardzo trudny, jeśli w ogóle możliwy. Każda z metod ma zalety, oraz budzi pewne kontrowersje. Warto jednak abyśmy wiedzieli, że nie ma tylko jednego sposobu na mierzenie i ocenianie różnych obszarów naszego życia. Taka wiedza pozwoli na rozsądniejsze podchodzenie do pewnych stwierdzeń — z dystansem, którego często nam brakuje.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.