Linux największym zagrożeniem dla sukcesu Steam Machines?

Linux największym zagrożeniem dla sukcesu Steam Machines?23.10.2013 13:05

Gdy Valve zaprezentowało specyfikacje swoich Steam Machines –komputerów do gier, które działałyby pod kontrolą bazującego naLinuksie systemu Steam OS i wprowadziły gry z platformy Steam dozdominowanych przez Playstation i Xboksa salonów cywilizowanych ludzi– zarówno producenci sprzętu, jak i wydawcy gier cieszyli sięjak dzieci, widząc w tej inicjatywie szansę ożywienia rynku iwprowadzenia na rynek konsol realnego konkurenta dla Sony iMicrosoftu. Nikt już chyba nie ma bowiem wątpliwości, że w tejdziedzinie Nintendo ze swoimi Wii i Wii U pozostało sporo z tyłu,zarówno pod względem liczby dostępnych tytułów, jak i specyfikacjisprzętowej. Są jednak tacy, którzy w sukces Valve ze Steam Machinesnie bardzo wierzą. Jednym z nich jest słynny John Carmack z idSoftware, przekonany, że największą bolączką tych konsol jest… Linux.Podczas konferencji NVIDIA's Montreal 2013 John Carmackstwierdził, że Valve żąda od deweloperów bardzo dużo: żądając od nichprzygotowywania wersji swoich gier na Linuksa, a nawet być możepisania gier przede wszystkim dla Linuksa, zmusza ich do podjęciasporego ryzyka. I nie jest tak wcale dlatego, że technicznieniemożliwe jest zbudowanie zoptymalizowanej pod kątem gier linuksowejdystrybucji. Valve zdołałopokazać, że wydajność grafiki 3D na Linuksie Ubuntu z 12.04 iOpenGL może być nawet o 20% wyższa, niż na Windows 8 z DirectX.[img=steamos]Problem jest w tym, że udział Linuksa w rynku jest tak mały, żenakłady poniesione na tworzenie większych tytułów mogą nigdy się niezwrócić, nawet gdyby Valve dostarczyło wszystkich niezbędnychnarzędzi, które ułatwić miałyby prace deweloperskie na tym systemie.Warto też zwrócić uwagę na to, że nawet jeśli Steam Machines byłybykupowane jako komputerki do salonu, to niewykluczone, że wielunabywców instalowałoby na nich Windows 8, a do tego klienta Steam –w rezultacie uzyskując atrakcyjny sprzęt, ze wszystkimi zaletamiSteam OS-a, a przy tym pozwalający na dostęp do znacznie dłuższejlisty gier.Sceptyczny względem Steam Machines pozostaje też Tim Sweeney,założyciel Epic Games. Z jednej strony koncepcja otwartej konsoli dogier wydaje się interesująca (choćby jako prekursora dla bardziejotwartych platform w przyszłości), z drugiej strony nie widać wcale,by otwartość była jakimś szczególnym atutem dla producentów gier.Pierwsza dekada tego stulecia to podział między rynku międzyplatformy Microsoftu, Sony i Nintendo. W drugiej dekadzie szturmemliczącą pozycję zdobyło na rynku gier Apple – iOS to wciążnajważniejszy mobilny system, o którym myślą deweloperzy, gdyżtworzenie gier dla znacznie bardziej otwartego (i znaczniepopularniejszego) Androida nie jest nawet w połowie tak dochodowe. Carmack może się oczywiście mylić, tak jak mylił się kilka lattemu w ocenie platformy Steam, twierdząc, że wydawcy nie będą chcielisię wiązać z platformą Valve, uzależniać od jej kanału dystrybucji.Później zmieniłzdanie, uznając, że Steam uwalnia wydawców od problemów zbudowaniem własnych mechanizmów dystrybucji gier i dostarczaniaaktualizacji dla nich, więc wart jest dzielenia się pieniędzmi zValve. Czy i tym razem przyjdzie więc Carmackowi zmienić zdanie?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.