Lubimy nowinki, ale cyfryzacja nam nie wychodzi

Lubimy nowinki, ale cyfryzacja nam nie wychodzi25.02.2015 12:55

Ostatnio sporo mówi się o tym, że przez Internet będziemy mogli załatwić kolejne sprawy urzędowe i powstanie „brama internetowa”, gdzie znajdziemy wszystkie potrzebne w cyfrowym państwie informacje. Jednak nie jesteśmy tak nowoczesnym krajem, jak mogło by się wydawać. Według europejskiego wskaźnika pod względem cyfryzacji jesteśmy szóstym krajem… od końca.

Nowy wskaźnik gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Komisji Europejskiej został wyliczony na potrzeby strategii jednolitego rynku cyfrowego, nad którą pracuje obecnie KE. Plan działania ma być gotowy w maju, a nowe narzędzie pozwala zwięźle przedstawić informacje o stanie cyfryzacji danego kraju. Nie chodzi tu jedynie o dostępność usług publicznych przez Internet – wskaźnik bierze pod uwagę także możliwości łączności w danym kraju, dostępie do łączy szerokopasmowych, kompetencji obywateli i realne wykorzystanie narzędzi cyfrowych, od czytania wiadomości, przez zakupy internetowe i cyfrowe faktury, po rozwój chmur obliczeniowych.

Europa jest pod względem cyfryzacji bardzo niejednolita. Wystarczy spojrzeć na takie zagadnienia, jak cyfrowe recepty – w ogóle nie są wystawiane na Malcie, w Rumunii stanowią 26%, a w Estonii funkcjonują tylko takie. W takich warunkach stworzenie jednolitego rynku cyfrowego, na którym funkcjonować mają wspólne przepisy dotyczące ochrony danych, prawa autorskiego i rynku telekomunikacyjnego jest bardzo trudne.

Polski wskaźnik w skali od 0 do 1 wyniósł 0,38. Najwyższy osiągnęła Dania (0,67), powyżej 0,6 mają także Finlandia, Holandia i Szwecja. Za nami znalazły się: Bułgaria, Grecja, Włochy, Chorwacja i Rumunia, która ma najniższy wskaźnik – 0,31. Analiza KE wskazała, że niewiele odstajemy od europejskiej normy w kwestii cyfrowych usług publicznych (0,43, 14. pozycja w UE), ale bardzo słabo wypadamy pod względem wprowadzania nowych rozwiązań w biznesie (0,21, w ubiegłym roku było 0,19). Polacy z ogromną rezerwą podchodzą do prowadzenia sprzedaży poza granicami kraju, nie chcą przechowywać danych w chmurach i nie interesują się takimi nowinkami, jak metki RFID. W całej Unii tylko 15% małych firm w ogóle korzysta z Internetu do sprzedaży swoich usług.

Pod względem możliwości łączności jesteśmy na 21. miejscu w UE z wynikiem 0,46. Dostępność łączy szerokopasmowych nie jest w Polsce najlepsza, ale nadrabiamy wykorzystaniem łączności mobilnej. W kwestii korzystania z usług internetowych Polska osiągnęła wyniki 0,36, zaś umiejętności cyfrowe Polaków zostały ocenione wskaźnikiem 0,43 – lepszym niż w roku ubiegłym, ale wciąż na szarym końcu rankingu (22. miejsce).

Publikacja raportu pokazuje także zmiany w przyzwyczajeniach Europejczyków. Dobrym przykładem jest telewizja, z której korzystamy coraz mniej mniej, a ulubionych seriali szukamy w usługach serwujących filmy na żądanie. Ludzie wciąż chętnie oglądają swoje ulubione seriale w telewizji, ale spora ich liczba – 40 proc. – korzysta z usługi wideo na żądanie i ogląda filmy on-line. Musimy dostosować się do potrzeb obywateli i rozważyć wprowadzenie odpowiednich zmian w naszej polityce – komentował wyniki badania Günther H. Oettinger, komisarz do spraw gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego.

Pozostaje zadać sobie pytanie: czy mamy czym się martwić? Oczywiście punkty zdobyte dzięki tym wskaźnikom zostaną doliczone do wyniku w tabelach oceny realizacji agendy cyfrowej, ale to nie ma znaczenia dla zwykłych obywateli. Nam przeszkadzać może brak dostępu do stałych łączy szerokopasmowych, mała dostępność niektórych usług, brak umiejętności (choć mamy o nich wysokie mniemanie) i utrudnione prowadzenie własnej działalności.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.