Magia emulacji: 12-letnia gra na starą konsolę uruchomiona w 60 FPS

Magia emulacji: 12-letnia gra na starą konsolę uruchomiona w 60 FPS10.02.2015 13:40

Uzyskanie 60 FPS w grze to marzenie i deweloperów i graczy –taka płynność grafiki czyni zabawę znacznie przyjemniejszą iwciągającą. Na dobrych PC to już nie problem, na nowych konsolachbywa z tym różnie, a co ze starymi konsolami? Tego sprzętu się nieulepszy, ale zastosowanie emulatorów może pozwolić na spektakularneefekty, o których kiedyś nie było co marzyć. Najlepiej pokazały toostatnie łatki do słynnego emulatora Dolphin, dzięki którym ponaddwunastoletnia gra na GameCube wygląda lepiej, niż wielewspółczesnych tytułów.

To co Dolphin potrafi robić z grami na Nintendo Wii i GameCube,może zaskoczyć każdego, kto grał na tych konsolach. Obraz w FullHD tojeszcze nic, o upscalerach słyszymy nie od dzisiaj. Tenopensource'owy emulator potrafi dodatkowo zmienić proporcje obrazugry z 4:3 na 16:9, dodać efekt stereoskopowy (tzw. 3D) czy uwolnićpozycję kamery. Teraz okazało się, że kilka łatek potrafi sprawić, żegra działająca w 30 FPS ruszy w 60 FPS w FullHD.

Super Mario Sunshine running at 60 FPS in Dolphin

Jeden z użytkowników Dolphina zainteresowałsię wydaną w 2002 roku na GameCube śliczną platformówką SuperMario Sunshine, poprzedniczką znanych z Wii gier Super Mario Galaxy 1i 2. By uruchomić ją w 60 FPS, aktywował w emulatorze niewspieranyjuż hack vbeam, wykorzystywany kiedyś do zmniejszenia narzutu poprzezrenderowanie tylko jednego z parzystych/nieparzystych pól w każdejklatce (które w grach 30 FPS są i tak identyczne). Tutaj został onwykorzystany do zmiany timingów emulatora. Następnie gra zostałanadpisana łatką dwukrotnie spowalniającą grę w 30 FPS. Następnie zaśzmodyfikowano timingi dźwięku, tak by spowolnić go o połowę.

W efekcie po uruchomieniu gry w 60 FPS, wszystko wyglądałoznakomicie. Możliwe okazało się nawet uruchomienie jej z jeszczewyższą płynnością, lecz to prowadziło do niemożliwości ukończenianiektórych etapów (i konieczności wykorzystania hacka pozwalającegodowolnie wybierać etapy).

Pikmin 2 60 FPS Patch

Zadowolony ze swoich rezultatów haker zajął się kilkoma innymigrami, by w końcu zdołać uruchomić w 60 FPS tytuły takie jak Pikmin1, Pikmin2 i Gauntlet: Dark Legacy, choć w tym ostatnim wypadkukonieczne okazało się nawet czterokrotne przetaktowanie emulowanegoprocesora konsoli (bez Core i7 nie podchodź). Dobre efekty osiągniętoz Super Smash Bros: Melee i Brawl, tu modyfikacja polegała głównie nawykorzystaniu trybu slow-motion w grze.

Oficjalna wersja emulatora nie będzie jednak wspierać tychmodyfikacji. Hack vbeam został usuniętyw kompilacji 4.0-5432, z obawy, że pojawi się więcej łatek 60 FPSkorzystających z niewspieranej, psującej działanie emulatora funkcji.Deweloperzy emulatora twierdzą, że można zrobić takie łatkiporządnie, korzystając ze wspieranych mechanizmów. Zamiast dwukrotniespowalniać grę, a następnie zmuszać ją do renderowania z podwójnąszybkością, należy zmodyfikować przerwanie interfejsu wideo, tak byuruchamiane było dwa razy na klatkę (oddzielnie dla pól parzystych inieparzystych), a następnie gra renderowała dwa razy więcej klatek. Wrazie potrzeby należy podkręcić emulowany procesor, tak by poradziłsobie z większym obciążeniem roboczym.

Niezależnie jednak od sposobu realizacji takich software'owychmodyfikacji, jest coś niesamowitego w tym drugim życiu starych gier,pod względem grywalności często przecież bijących na głowęwspółczesne tytuły. Jeśli jesteście zainteresowani możliwościamiDolphina, polecamy jego pobranie z naszej bazyoprogramowania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.