Masz telewizor OLED? Lepiej unikaj długiego oglądania kanałów informacyjnych

Masz telewizor OLED? Lepiej unikaj długiego oglądania kanałów informacyjnych14.01.2019 12:05
Telewizory OLED cierpią, gdy oglądasz kanały informacyjne (depositphotos)

Właściciele telewizorów z matrycami OLED z pewnością nie raz zastanawiali się, czy podczas codziennego korzystania ze swoich odbiorników powinni wykazać się szczególną ostrożnością. Świetne kolory to jedno – z drugiej strony ciągle pozostaje jednak obawa o wypalenie. O tym, czy warto zmieniać swój sposób oglądania telewizji można łatwiej zdecydować sięgając po wyniki testów przeprowadzanych przez serwis RTINGS.com. By sprawdzić możliwości telewizorów z rożnymi matrycami, ponad rok temu rozpoczęto wymagający test, w którym odbiorniki dzień w dzień wyświetlają konkretną sekwencję obrazów, działając przy tym 20 godzin na dobę.

O metodologii jednego z testów wspominaliśmy już wcześniej, kiedy przybliżaliśmy wyniki w drugiej połowie ubiegłego roku. Testy jednak ciągle trwają, a rezultaty publikowane są na bieżąco kilka razy w miesiącu. Wystarczy spojrzeć na wykresy i zdjęcia matryc, by przekonać się o postępującym problemie spadku jasności w przypadku telewizora z matrycą IPS.

Matryce testowanych telewizorów po 68 tygodniach, źródło: RTINGS.com.
Matryce testowanych telewizorów po 68 tygodniach, źródło: RTINGS.com.

Po około 8 tys. godzin wyświetlania obrazu, jasność ekranu IPS spadła na tyle, że zrównała się z utrzymującą się mniej więcej na stałym poziomie jasnością matrycy OLED. Po ponad 9000 godzin jasność telewizora z matrycą IPS jest już zauważalnie niższa od modelu OLED i na tym etapie około połowę niższa od początkowej. Jednocześnie warto dodać, że w tym teście telewizor z matrycą VA cały czas cechuje się najwyższą szczytową jasnością, która generalnie zbliżona jest do początkowej.

One Year Update - OLED Burn-in Test – RTINGS.com

Wyświetlanie obrazu na telewizorach z trzema rożnymi matrycami to jednak tylko jeden z testów. Równolegle przeprowadzany jest inny test, w którym na 6 telewizorach OLED wyświetlane są różne materiały, a w tym na przykład rozgrywka z gry FIFA czy kanał informacyjny CNN. Jak się okazuje, to właśnie programy telewizyjne często wyświetlające statyczne obrazy są problematyczne, a dodatkowym czynnikiem jest wysoka jasność.

Telewizory OLED radzą sobie dobrze, ale warto unikać kanałów informacyjnych

Twórcy testu zaznaczają, że rezultaty ich działań należy traktować tylko jako wskazówkę. Po pierwsze, do badań wykorzystywanych jest tylko kilka modeli telewizorów i w zasadzie nie ma pewności, że modele innych producentów (lub nawet inne egzemplarze czy modele tego samego producenta) będą cechować się takimi samymi parametrami obrazu. Po drugie – co w tym przypadku ważniejsze – jeden z wymienionych testów polega na wyświetlaniu obrazu w pętli przez 20 godzin dziennie, a to warunki, które prawdopodobnie mało kto jest w stanie odtworzyć.

Jak podają redaktorzy serwisu RTINGS.com, bazując na drugim ze swoich testów, w praktyce użytkownicy telewizorów z matrycami OLED raczej nie mają się czego obawiać. Jednym z zaleceń jest jednak unikanie długiego oglądania programów informacyjnych. Chodzi o skrócenie czasu wyświetlania jasnych fragmentów obrazu w jednym miejscu, a dobrym tego przykładem są belki informacyjne, które pojawiają się najczęściej w dolnej części ekranu na kanałach serwujących przez całą dobę wiadomości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.