mBank z kolejną wpadką. Tym razem naprawdę groźną

mBank z kolejną wpadką. Tym razem naprawdę groźną24.08.2020 23:17
fot. Getty Images

Oj, nie będzie sierpień 2020 r. okresem mile wspominanym przez kadry mBanku. Po tym, jak testowano na produkcji system powiadomień PUSH, instytucja zalicza kolejną wpadkę. Tym razem naprawdę groźną. W wyniku błędu grupa klientów mogła uzyskać częściowy dostęp do cudzych kont i zapoznać się m.in. z historią transakcji.

"Dzisiaj założyłem swoje pierwsze konto w mBanku. Już podczas zakładania okazało się że w ich bazie widnieje już nr mojego dowodu jako właściciela subkonta mimo że nie miałem z nimi do tej pory do czynienia a właściciel konta jest mi obcy" – pisze świeżo upieczony klient mBanku, cytowany przez Niebezpiecznik. "Następnie założono mi konto mój nr tel został przypisany do innej osoby która dostała powiadomienie że jej numer został zmieniony na mój, ja w międzyczasie otrzymałem SMS z hasłami do realizacji transakcji jak się potem okazało były to hasła tej osoby" – wyjaśnia.

Jak czytamy, na szczęście sprawa rozeszła się po kościach, gdyż obaj zaangażowani okazali się uczciwi. Skontaktowali ze sobą nawzajem, po czym powiadomili bank o problemie. Ten zastosował klasyczną formatkę o błędach technicznych. Za kulisami jednak popełniono karygodną wręcz gafę, która naraziła nieznaną liczbę klientów na utratę poufnych danych.

(Nie) unikatowe identyfikatory

Przy zakładaniu nowych kont w oddziale, z nie do końca jasnego powodu, system nie tworzył nowych rekordów, lecz nadpisywał istniejące. Częściowo. Wskutek tego dotychczasowym klientom mBanku został zmieniony numer telefonu, a klienci nowi zaczęli otrzymywać cudze wiadomości autoryzacyjne. Jakby tego było mało, logując się do aplikacji mobilnej, ci drudzy mogli uzyskać wgląd w historię nieswojego rachunku, choć z własnymi danymi personalnymi.

Według wstępnej analizy Niebezpiecznika, najprawdopodobniej doszło do błędu związanego z porównywaniem numerów dowodu, które bank traktuje jako unikatowe identyfikatory. Przy czym równie dobrze mogły to być na przykład numery PESEL albo przypadkowe numery ID z generatora, co nawet bardziej odpowiadałoby teorii o błędzie przy ich tworzeniu.

Na skutek błędu niewielka grupa klientów mogła zobaczyć informacje dotyczące innych osób. Ze względów bezpieczeństwa natychmiast ograniczyliśmy dostęp do serwisu. Pieniądze klientów są bezpieczne. Z każdą z osób, której ten problem dotyczy kontaktujemy się indywidualnie. Podjęliśmy wszystkie kroki, jakich wymaga od nas prawo, interes i bezpieczeństwo klientów. Bardzo serdecznie przepraszamy wszystkich klientów, których ten problem dotknął – komentuje mBank w oświadczeniu.

Ale sprawa wygląda na poważniejszą niż bank twierdzi. Na oficjalnym profilu społecznościowym cały czas pojawiają się skargi kolejnych poszkodowanych. Summa summarum nie wiadomo ile jest takich osób. Zapewne ma to związek z liczbą świeżych kont, ale ile ich dokładnie założono i w jakim okresie występowała awaria, pozostaje kwestią otwartą. Słowem, totalny rozgardiasz.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.