Medium o najszerszym zasięgu na świecie ma sporo wspólnego z Internetem

Medium o najszerszym zasięgu na świecie ma sporo wspólnego z Internetem13.02.2014 15:39

Dziś, mieszkając w Europie, można momentami uwierzyć, że Internet dociera już wszędzie. Jednak to wciąż radio jest medium o najszerszym zasięgu na całym globie — dociera tam, gdzie nie ma jeszcze globalnej sieci, telefonii komórkowej, telewizji ani telefonów stacjonarnych. Dziś obchodzony jest Światowy Dzień Radia, którego świętowanie rozpoczęli Hiszpanie, a promowany jest przez UNESCO.

Radio, telewizja, telefonia komórkowa i przesyłanie danych, bez których Internet by nie istniał, mają wspólne korzenie. Wszystkie czerpią z wynalazków takich osobistości, jak Heinrich Hertz, Aleksander Popow, Edouard Branley, Nikola Tesla, Guglielmo Marconi, Oliver Lodge, Cervera Baviera czy Chandra Bose. Początki radia sięgają roku 1820 i eksperymentów Hansa Christiana Orsteda, który odkrył, że prądy elektryczne generują pola elektromagnetyczne, co wcześniej przypuszczał Gian Domenico Romagnosi. Kolejne stulecie minęło pod znakiem wyścigu technologicznego i wojen patentowych, a od 1954 roku, czyli od wprowadzenia na rynek tranzystorowego odbiornika radiowego, stało się ono prawdziwym medium dla mas. Najdłużej emitowana na świecie audycja to Woman’s hour, mająca miejsce w ramówce BBC od 1946 roku. Jeszcze starszym rekordzistą jest rozsyłany w świat od 1927 roku Hejnał Mariacki.

Po tym, jak Internet trafił do domów „zwykłych użytkowników”, nie trzeba było długo czekać na pojawienie się fenomenu, jakim jest radio internetowe. Za jego ojca uważany jest Carl Malamud, znany też jako twórca public.resource.org, ewangelista public domain oraz członek zarządu Mozilla Foundation. W 1993 roku rozpoczął nadawanie Internet Talk Radio — programu początkowego dającego się zakwalifikować jako talk show, w którym pojawiali się eksperci z dziedziny technologii. Museum.media.org stara się odzyskać i udostępnić odcinki audycji.

Warto też wspomnieć, że w tym samym roku, 24 czerwca, odbyła się pierwsza internetowa transmisja koncertu — na podwórku przed siedzibą działu R&D firmy Xerox w Palo Alto zagrał zespół Severe Tire Damage. Miejsce nie zostało wybrane przypadkowo. Koncert transmitowany był przez Multicast Backbone (MBone), czyli eksperymentalne rozszerzenie dla Internetu, wykorzystujące protokół UDP do przesyłania dźwięku i wideo do wielu odbiorców jednocześnie, opracowane przez pracujących dla Xeroxa Rona Fredericka i Steve'a Deeringa.

Wydarzenie przyciągnęło przed odbiorniki, to znaczy komputery, nawet Australijczyków, co pokazało potencjał kryjący się w globalnej sieci. Multiemisyjna magistrala posłużyła potem do transmisji kolejnych koncertów, w tym The Rolling Stones, a także startu amerykańskiego promu kosmicznego.

W przeciwieństwie do stacji radiowych w tradycyjnym tego słowa znaczeniu, internetowe radio prowadzić może każdy, co było prezentowane także na naszych blogach. Stąd niestety trudno oszacować ile stacji dostępnych jest obecnie w Sieci, jak również ilu mają słuchaczy. Badania mówią, że stacje radiowe oraz podcasty w Sieci będą mieć w 2015 roku około 157 milionów słuchaczy.

Problemem dla początkujących są licencje na utwory wykorzystywane w audycjach, ale na szczęście nie brak wykonawców, którzy chętnie dzielą się swoją twórczością oraz platform, które udostępniają kolekcje utworów domorosłym radiowcom — na przykład Radionomy, obecny właściciel Winampa. Pozostaje wybrać sobie temat przewodni i można zaczynać.

Tegoroczne obchody Światowego Dnia Radia odbywają się pod hasłem bezpieczeństwa kobiet-reporterów i równości płci na antenie.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.