Messenger dla ambitnych: formatowanie tekstu, wzory w LaTeX i kod

Messenger dla ambitnych: formatowanie tekstu, wzory w LaTeX i kod01.10.2017 19:27

Komunikator spod skrzydeł Facebooka, czyli Messenger z pewnością jest dziś jednym z częściej stosowanych środków komunikacji. Oczywiście ma swoje wady, ale z uwagi na popularność samego Facebooka, aplikacja ta nierzadko staje się główną platformą komunikacji tekstowej w Internecie, przynajmniej pomiędzy znajomymi i podczas załatwiania bieżących spraw.

Z biegiem lat pojawiają się tu na bieżąco nowości: wysyłanie naklejek czy animacji GIF, ale także inne zmiany, które są już mniej promowane i których działanie chcielibyśmy dzisiaj przybliżyć. Mowa o formatowaniu tekstu, umieszczaniu w wiadomościach matematycznych wzorów oraz czytelnym przesyłaniu kodu czcionką o stałej szerokości znaków. Już na wstępie należy jednak dodać, iż opisane poniżej metody mają zastosowanie tylko podczas korzystania z Messengera na komputerze.

Formatowanie tekstu

Jeśli podczas rozmowy okaże się, że nasze wiadomości byłyby czytelniejsze po dodatkowym wyróżnieniu niektórych fragmentów tekstu, warto zainteresować się prostymi skrótami, które pozwolą sięgnąć po formatowanie. Messenger pozwala korzystać z pogrubienia, kursywy oraz przekreślenia, a także z dowolnych kombinacji tych wariantów. Poszczególne wyrazy lub całe zdania, które chcemy w ten sposób wyróżnić, trzeba rozpocząć i zakończyć takim samym znakiem: odpowiednio gwiazdki, podkreślnika oraz tyldy:

Pogrubiona wiadomość
Pochylona wiadomość
Przekreślony tekst
Kombinacje!

Wzory matematyczne

Następna możliwość zwiększenia czytelności przesyłanych wiadomości to stosowanie formatowania wzorów matematycznych. Messenger radzi sobie z rozpoznawaniem trybu matematycznego oprogramowania LaTeX (zwracamy uwagę na wymowę: latech), co od użytkownika będzie wymagać nauczenia się stosowania specyficznej składni. Na szczęście w Sieci aż kipi od poradników związanych z LaTeX-em i TeX-em ogólnie, zatem nie powinno być z tym żadnych problemów.

W skrócie, w tym przypadku pamiętać należy przede wszystkim o podwójnym symbolu dolara który rozpoczyna i kończy tryb matematyczny, przyzwyczaić się do stosowania klamer spinających elementy wyrażeń oraz słów kluczowych poprzedzonych backslashem. I tak na przykład aby opisać ułamek skorzystać należy z \frac, by wstawić symbol przybliżenia użyć \approx, a żeby opisać całkę zastosować \int.

Poniżej przykłady:

\(a^2 + b^2 = c^2\)

[frame]\(\int_{a}^{b} x^2 dx\)

Czcionka o stałej szerokości znaków

Ostatnim ze sposobów na zwiększenie czytelności rozmów w Messngerze jest zastosowanie trybu wyróżnienia tekstu poprzez czcionkę o stałej szerokości znaków. W tym przypadku wpisane frazy zachowają swoje formatowanie (spacje, znaki nowej linii, tabulatory) i zapisane zostaną specyficzną czcionką na żółtobeżowym tle.

Aby skorzystać z tego trybu konieczne jest rozpoczęcie i zakończenie wpisywania potrójnym znakiem akcentu w osobnych liniach (na klawiaturze wraz z tyldą). Efekt jest następujący:

</br>public class HelloDP {</br>&nbsp;&nbsp;public static void main(String[] args) {</br>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;System.out.println("Hello, DP!");</br>&nbsp;&nbsp;}</br>}</br>

Na zakończenie...

Stosując powyższe metody, które w wielu przypadkach mogą zwiększyć czytelność rozmów w Messengerze, warto pamiętać, iż obecnie są one poprawnie interpretowane tylko podczas korzystania z webowej wersji komunikatora, za pośrednictwem komputera. Gdy nasz rozmówca odczyta wiadomość w mobilnej aplikacji, zamiast efektownych napisów zobaczy tylko niezrozumiałe symbole wplecione w tekst (co będzie szczególnie niezrozumiałe w przypadku kodu LaTeX-a).

Ciekawi jesteśmy Waszych przemyśleń związanych z przedstawionymi sztuczkami. Czy warto je stosować, by zwiększyć czytelność rozmów? Zapraszamy do dyskusji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.