Microsoft DirectML: uczenie maszynowe metodą podbicia rozdzielczości w grach. Efekt zadziwia

Microsoft DirectML: uczenie maszynowe metodą podbicia rozdzielczości w grach. Efekt zadziwia06.10.2018 08:58
Źródło: Topbots

Kurz po październikowej aktualizacji Windowsa 10 jeszcze dobrze nie opadł, a Microsoft już zaczyna powoli przebąkiwać o tym, czego należy spodziewać się po kolejnej większej paczce uaktualnień, wiosną 2019 r. Jak się okazuje, patrząc z perspektywy gracza, dopiero ten drugi update przyniesie możliwość wykorzystania pełni możliwości najnowszych kart graficznych, a mianowicie pozwoli wykorzystać techniki uczenia maszynowego do podbicia rozdzielczości obrazu w grach.

W aktualizacji październikowej, prócz kilku mniej lub bardziej istotnych zmian UI czy funkcji synchronizacji schowka z chmurą, dodano także biblioteki DirectX Raytracing (DXR). Dzięki nim możliwe staje się zastosowanie przez deweloperów śledzenia promieni, na kartach graficznych NVIDIA GeForce w architekturze Volta bądź Turing.

Przykład działania raytracingu w Metro Exodus. Źródło: NVIDIA
Przykład działania raytracingu w Metro Exodus. Źródło: NVIDIA

Podczas tegorocznych targów SIGGRAPH (link zawiera zapis konferencji) „zieloni” mówili jednak o jeszcze jednym rozwiązaniu, DirectML. Jest to właśnie wspomniane już uczenie maszynowe, a precyzując: rozszerzenie do DirectX 12, które z rzeczonego pozwala skorzystać w praktyce. Opierając się na DirectML, NVIDIA chce umożliwić renderowanie obrazu w rozdzielczościach niższych od natywnej, po czym stosować sieci neuronowe do wyliczenia brakujących pikseli.

Nietrudno domyślić się, że zaprezentowane jak dotąd efekty są znacznie lepsze od tego, co gwarantuje klasyczny upscaling przez rozciągnięcie ramki.

Upscaling poprzez rozszerzenie DirectML. Źródło: NVIDIA
Upscaling poprzez rozszerzenie DirectML. Źródło: NVIDIA

Co ciekawe, rozwiązanie to, zwane przez producenta siecią neuronową super rozdzielczości, powinno działać na wszystkich kartach graficznych zgodnych z DX 12, nie tylko Voltach i Turingach. Choć oczywiście wyspecjalizowane rdzenie Tensor zapewne przełożą się na lepszą wydajność obliczeń. A jaki w tym cel, zapytacie? Odpowiedź jest bardzo prosta: podczas gdy złożoność obliczeniowa gier i wymagane rozdzielczości rosną nieproporcjonalnie do mocy procesorów graficznych, Microsoft i NVIDIA chcą umożliwić płynną rozgrywkę w 4K tam, gdzie do tej pory nie jest to możliwe z uwagi na zbyt niską liczbę klatek. Debiut funkcji, powtórzę, już wiosną 2019 r.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.