Microsoft twierdzi, że kultura w internecie wzrosła. Nieznacznie, ale jednak

Microsoft twierdzi, że kultura w internecie wzrosła. Nieznacznie, ale jednak07.02.2019 18:52
Microsoft twierdzi, że kultura w internecie wzrosła. Nieznacznie, ale jednak

Korzystając z internetu, na pewno zauważyliście, że nie brak w nim wypowiedzi obraźliwych, pełnych jadu kłótni i szeroko pojętej nienawiści. To samo dzieje się w każdym kraju i w każdym języku, którego użytkownicy korzystają z globalnej sieci. Mimo tego internet jest nieco bardziej cywilizowany, niż kilka lat temu. Trochę bardziej się szanujemy w przestrzeni wirtualnej.

Takie wnioski wyciągnął Microsoft w najnowszym raporcie Civility, Safety and Interactions Online – 2018, przeprowadzonym w 22 krajach (zamiast Australii, Chin i Japonii badana jest Kanada i Singapur, co mogło zmienić wynik). Polski niestety nie ma na liście badanych, ale są nasi sąsiedzi – Niemcy i Rosja. Ocenę tego, jak mili jesteśmy dla siebie online, przedstawia w postaci wskaźnika Digital Civility Index. Im niższy, tym lepiej. W podsumowaniu 2018 roku wskaźnik ten spadł z 68 do 66 punktów, więc wciąż mamy dużo do zrobienia.

Microsoft oblicza wskaźnik „grzeczności” na podstawie subiektywnych odczuć osób w różnym wieku, w tym nastolatków, korzystających z internetu. Ankietowani są pytani o ryzykowne i niebezpieczne zachowania, których doświadczyli. Są to takie sytuacje jak wyzwiska i dręczenie, niechciany kontakt, niechciane wiadomości o charakterze seksualnym oraz różnego typu oszustwa. 62 proc. takich zachowań inicjowały osoby obce ankietowanym, ale paradoksalnie, znajomość „twarzą w twarz” podnosi ryzyko takich zachowań, nie jest to więc kwestia poczucia anonimowości.

Mniej lub bardziej dotkliwego wyzywania bądź ośmieszania w internecie doświadczyli prawie wszyscy ankietowani, głównie ze względu na płeć, wiek i wygląd. Uporczywe próby kontaktu ze strony osób, z którymi nie chcą się porozumiewać, spotkały niemal połowę. Nieproszone zdjęcia, GIF-y lub filmy o charakterze seksualnym otrzymało 4 na 10 ankietowanych (kobiety częściej). Co ciekawe, wśród oszustw w minionym roku królowała dezinformacja, wyprzedzając nawet oszustwa „na antywirus”.

W porównaniu do ubiegłego roku, ankietowani dotkliwiej odczuli konsekwencje nieprzyjemnych sytuacji (71 proc). Najczęściej tracą zaufanie do ludzi online, nieco rzadziej offline. Podniósł się poziom stresu, u prawie 30 proc. wystąpiła bezsenność i ogólna niechęć do udziału w internetowych dyskusjach, korzystania z forów czy pisania blogów. 26 proc. deklaruje, że starali się być bardziej konstruktywni w krytykowaniu innych. Popularniejszym rozwiązaniem problemu jest zmiana ustawień prywatności na bardziej restrykcyjne (36 proc.) niż szanowanie innych ludzi (15 proc.).

Kto jest najgrzeczniejszy w internecie?

Największe powody do radości mają Amerykanie – ich indeks „grzeczności” spadł aż o 10 punktów i obecnie wynosi 51. Według Microsoftu to największa poprawa w minionym roku. O 8 punktów spadł wskaźnik w Niemczech, obecnie jest to 57 punktów. We Francji nastąpiła poprawa z 58 do 52 punktów, w Belgii z 61 na 56. Najgrzeczniejsi online są Brytyjczycy – ich wskaźnik to 50.

Jak może być w Polsce? Microsoft nie podaje tej informacji, ale z badanych krajów charakterem zapewne najbliżej nam do Rosji i Węgier. W Rosji wskaźnik wynosi 74 i pozostał bez zmian. Węgrzy nieco się „ucywilizowali” i ich wskaźnik spadł z 74 do 72 punktów. U nas może być podobnie, mimo regulacji prawnych.

Oczywiście statystyka nie daje nam pełnego przekroju tego, jaka atmosfera panuje w internecie. W 2018 roku więcej osób (27 proc.) „odłączało się” od sieci, omijało pewne fora albo przynajmniej usuwało aplikacje serwisów społecznościowych ze smartfonów, by nie doświadczyć przykrości ze strony innych użytkowników internetu.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.