Miesiąc z Cisco Webex – sprawdziliśmy profesjonalną usługę do wideokonferencji

Miesiąc z Cisco Webex – sprawdziliśmy profesjonalną usługę do wideokonferencji04.12.2018 16:43
Tydzień z Cisco Webex

Listopad był w naszej redakcji czasem testów. Na prawie miesiąc zrezygnowaliśmy z naszego standardowego zestawu narzędzi do komunikacji na rzecz usługi Cisco Webex.

W ostatnich miesiącach usługa Webex przeszła transformację. Nie jest to już ten toporny system wideokonferencji, który możecie znać z korporacyjnych środowisk. Nowy komunikator został zbudowany zgodnie z filozofią video first. Badania wykazują, że podczas prowadzenia konferencji bez wideo 70 proc. uczestników robi coś innego, więc priorytetem jest tu dobra jakość transmitowanego obrazu i prezentowanie go na jak największej powierzchni ekranu, jak to tylko możliwe. Interfejs aplikacji jest dostosowany do tego, by osoba mówiąca była zawsze na pierwszym planie, ale w razie potrzeby można przypiąć na stałe konkretne źródło – na przykład prezentację. Co ciekawe, udostępniać można zarówno cały pulpit, jak i tylko wybrane okno jednego z uruchomionych na komputerze programów.

wtorkowe kolegium redakcyjne, widok z kamer połączony z czatem tekstowym
wtorkowe kolegium redakcyjne, widok z kamer połączony z czatem tekstowym

Czasy hermetycznie zamkniętych ekosystemów też już się skończyły, więc Cisco nie odcina Webexa od innych produktów. Do rozmów można przyłączyć się z przeglądarki (przez WebRTC, bardzo przydatne, jeśli nie mamy możliwości instalować własnych programów na służbowym komputerze), zadzwonić na podany numer telefoniczny (taka możliwość też czasem się przydaje), albo z aplikacji Microsoftu przez Skype for Business, Microsoft Teams bądź Slack Connector. Do komunikatora można też podłączać niezliczone rozszerzenia i dodatki, które zintegrują go z zewnętrznymi usługami, co także warto mieć na uwadze. Nic dziwnego, że Cisco zgarnia nagrody Gartnera. Webex może spełnić różne potrzeby i zastąpić Slacka, Google Hangouts i systemy Polycom w salach konferencyjnych.

przestrzenie i użytkownicy
przestrzenie i użytkownicy

Pierwsze 10 minut z Cisco Webex wprawiły nas w pewne zakłopotanie, gdyż na pierwszy rzut oka nie jest jasne, co odróżnia Webex Teams i Webex Meetings (ta druga aplikacja służy tylko do prowadzenia spotkań wideo), co powinniśmy ściągnąć i jak się zalogować. Do testów otrzymaliśmy konta niezwiązane z naszymi adresami e-mail, do których samodzielnie ustalaliśmy hasła. Takich problemów zapewne nie spotkamy w środowisku z centralnym zarządzaniem systemami i tożsamościami pracowników. Potem poszło już gładko.

Komunikator: bardziej rozbudowany Slack

Na pierwszy rzut oka program Webex Teams wygląda jak bardziej rozbudowany Slack. Jego obsługa jest bardzo podobna i znajdziemy tu mnóstwo znajomych rozwiązań. Pracę zaczynamy od utworzenia zespołów i zgromadzenia w nich odpowiednich grup współpracowników. W ramach grupy można tworzyć przestrzenie, które są odpowiednikami kanałów w podobnych usługach. Kanały mogą być oczywiście otwarte, dostępne tylko na zaproszenie, można też prowadzić rozmowy 1-na-1 i konfigurować powiadomienia. Nie zabrakło wzmianek zaczynających się od małpy (@), którymi można wywoływać konkretnych użytkowników. W czasie pisania dla innych widoczna jest informacja o aktywności, widać też które wiadomości zostały przeczytane przez innych użytkowników w przestrzeni. Pod tym względem Webex nie pomija żadnego szczegółu.

menu z kolorowymi przyciskami to serce aplikacji Webex Teams
menu z kolorowymi przyciskami to serce aplikacji Webex Teams

Aplikacja pozwala też wysyłać emoji, GIF-y, szybko robić zrzuty ekranu, a także udostępniać pliki bez ograniczenia wielkości. Wszystkie przesyłane pliki będzie można znaleźć w jednym miejscu – w obszarze „Pliki”. Jeśli zespół wymienia się dokumentami, to niezwykle wygodne rozwiązanie. Cała historia rozmów i wszystkie pliki zostaną zapisane na zawsze. Oczywiście można też skorzystać z podstawowego formatowania wypowiedzi, korzystając z interfejsu graficznego bądź języka znaczników Markup.

widok plików (nie zabrakło ciemnego motywu i możliwości ukrywania elementów interfejsu)
widok plików (nie zabrakło ciemnego motywu i możliwości ukrywania elementów interfejsu)

Ważnym elementem pracy z usługą Webex jest możliwość dodawania botów do przestrzeni. Cisco udostępnia niezbędne dane programistom, którzy chcą przygotować własne dodatki do Webexa, a instalować je mogą osoby z odpowiednimi uprawnieniami w grupie. Najpopularniejsze dodatki to integracja z Boxy, OneDrive i Dropboxem, pozwalające łatwo dzielić się plikami i powiadamiające do zmianach. Bardzo przydatny jest system automatyzacji If This Than That, można podłączyć też tłumacza Google w kanałach międzynarodowych, narzędzia dla programistów, systemu kontroli błędów i wiele innych. Nie ma przeciwwskazań, by pisać własne integracje na potrzeby firmy. Cisco prowadzi globalny program dla deweloperów, a jako przykład może posłużyć wewnętrzny bot do rezerwowania sal na spotkania. Możliwości na tym polu są ogromne.

przykładowy bot – rezerwacja spotkań
przykładowy bot – rezerwacja spotkań

Rozmowy wideo: świetna jakość i sporo możliwości

Najważniejszą zaletą systemu Cisco Webex jest możliwość rozpoczęcia rozmowy natychmiast, z dowolną osobą w przestrzeni lub zespole, a osobom z zewnątrz można podać identyfikator spotkania lub pokoju 1-na-1. Szybkie zaczynanie rozmów to myśl przewodnia usługi, a realizuje ją interfejs nazywany „jeden zielony przycisk”, taki sam w każdej wersji aplikacji i w przypomnieniach o nadchodzących spotkaniach. Nie trzeba szukać numeru telefonu, umawiać się na spotkanie w konkretnej sali, a nawet siedzieć przy komputerze. Korzystając z Webex Teams, można jednym kliknięciem lub dotknięciem ekranu zadzwonić do członków zespołu, gdziekolwiek się znajdują. Rozmowę można odebrać na komputerze, przenieść do sali konferencyjnej i dokończyć na smartfonie. Pozostali rozmówcy nie zauważą różnicy, poza zmianą otoczenia widoczną w tle. Trudno znaleźć komunikator, w którym prowadzenie grupowego czatu jest łatwiejsze.

podczas rozmowy można wybrać okno lub ekran do udostępnienia innym
podczas rozmowy można wybrać okno lub ekran do udostępnienia innym
tak wygląda prezentacja udostępniona przez rozmówcę (Webex Meetings)
tak wygląda prezentacja udostępniona przez rozmówcę (Webex Meetings)

Podczas spotkania online możemy też korzystać z kilku ciekawych rozwiązań. Można oczywiście udostępniać ekran rozmówcom, przy czym można wybrać, czy będzie to cały pulpit, czy tylko jedno okno. Można w ten sposób poprowadzić prezentację, albo szkolenie z obsługi programu, zaznaczając istotne elementy tak, by widzieli je wszyscy rozmówcy. Nie zabrakło też tablicy do rysowania odręcznego, z której zrzuty można udostępniać w oknie rozmowy.

[1/2] zrzut ekranu z możliwością zakreślania odręcznego
[2/2] widok tablicy do rysowania odręcznego

Moim zdaniem jedną z większych zalet aplikacji desktopowej jest możliwość niemal dowolnego układania elementów okna. Podczas spotkania wideo można umieścić czat na dole, listę uczestników z boku, albo całkiem odpiąć widok z kamer.

widok z odpiętym widokiem z kamer
widok z odpiętym widokiem z kamer

Bardzo wygodne jest też kierowanie członkami spotkania, czego w większym gronie często brakuje. Chętnych można wpuścić do rozmowy (mogą się przyłączyć, jeśli dostaną link albo można je dodać ręcznie, korzystając z wyszukiwania użytkowników), a moderator może wyciszać innych użytkowników. To spora przewaga względem programów do czatów wideo. Osoby chcące zadać pytanie mogą wirtualnie podnieść rękę i zaczekać aż moderator wyłączy wyciszenie.

nagrywanie rozmów także jest dostępne
nagrywanie rozmów także jest dostępne

Niestety nie da się uniknąć pewnych trudności. Jeszcze nie powstał komunikator, który poradzi sobie z usuwaniem pogłosu, jeśli się z niego korzysta na smartfonie bez słuchawek, zdarzają się też opóźnienia w transmisji obraz z pulpitu – ograniczeń łączy nawet Cisco nie przeskoczy. Poza tym nie możemy na jakość rozmów przez Webex narzekać, obraz zwykle też prezentował się lepiej niż w Google Hangouts, dźwięk był czysty i bez zakłóceń. Podobnie jak niektórzy konkurenci, gdy Webex wykryje, że kilka osób mówi jednocześnie, stara się wyciszyć część z nich, robi to jednak mniej inwazyjnie niż Hangouts i mniej przeszkadza w rozmowie.

Sprzęt: od smartfonu po salę konferencyjną

Webex od działa na praktycznie każdym sprzęcie, jaki możemy sobie wymarzyć. Aplikacje są dostępne dla Windowsa, macOS-a i urządzeń mobilnych. Ponadto można łączyć się z wideokonferencjami z dedykowanych urządzeń, które znajdziecie w wielu salach konferencyjnych. Zestawy te są bardzo łatwe w obsłudze – wystarczy przejść do sali z laptopem i stam ustawić spotkanie. Informacje o nim zostaną przekazane w paśmie ultradźwięków do nasłuchującego zestawu, który nawiąże wskazane połączenie. Jest to nieco łatwiejsze, niż obsługa terminali Polycom, które mamy w redakcji.

połączenie z salą konferencyjną, Webex Meetings
połączenie z salą konferencyjną, Webex Meetings

Z bardziej egzotycznych rozwiązań warto wspomnieć także o możliwości łączenia się z Webexem z poziomu telefonów VoIP firmy Cisco. Osoba, do której dzwonimy, może odebrać na komputerze lub skorzystać z telefonu z kamerą, zależnie od tego, jak będzie jej wygodniej prowadzić rozmowę.

[1/2] Cisco Webex Room Kit / webex.com
[2/2] Cisco Webex Room 55 / webex.com
telefon VoIP z rozmową Webex / webex.com
telefon VoIP z rozmową Webex / webex.com

Werdykt

System Webex ma mnóstwo zalet, a podczas testów sprawdziliśmy zapewne tylko ułamek jego możliwości, rozszerzanych niemal w nieskończoność przez integracje i boty. Nasza redakcja jest prawdopodobnie za mała, żeby wykorzystać go w pełni, ale do pracy z kolegami i koleżankami z naszego obszaru Grupy WP byłby już odpowiedni. Niemniej jednak okazał się wygodniejszy, niż się spodziewaliśmy i na pewno nie możemy narzekać na jakość rozmów.

Gdyby chodziło o sam komunikator do rozmów tekstowych i przesyłania plików, trudno byłoby nam rozstać się ze Slackiem. Jednak w połączeniu z możliwościami rozmów wideo i głosowych, warto byłoby zostać z Webex Teams na dłużej. Trudno nie docenić jego wygody, jeśli przynajmniej raz w tygodniu zdarza nam się spotykać zdalnie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.