Miliony ludzi stracą dostęp do YouTube'a i Netfliksa? Jest taka możliwość

Miliony ludzi stracą dostęp do YouTube'a i Netfliksa? Jest taka możliwość30.01.2021 01:10
Artykuł sponsorowany

Pod warunkiem, że firma Synaptics nie nagina rzeczywistości, a jej ogłoszenie o obligatoryjnej sprzętowej obsłudze kodeka AV1 jest prawdą.

O co chodzi? Zapowiadając swój najnowszy chip do dekoderów, VideoSmart VS640, Synaptics pochwalił się obsługą właśnie AV1. Nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie didaskalia. Jak dodano, format ten będzie ponoć niezbędny dla przyszłych treści na YouTubie i Netfliksie. To stwierdzenie wywołało spory niepokój.

Sama idea kodeka AV1 jest interesująca. Po pierwsze, jest to standard otwarty, a więc w teorii można implementować go bez żadnych ograniczeń, przynajmniej formalnych. Po drugie, cechuje się naprawdę solidnym stopniem kompresji, pozwalając zaoszczędzić nawet 40 proc. na przesyle danych, względem HEVC. Po trzecie, wspierają go najwięksi potentaci branży technologicznej tacy jak Apple, Facebook, Google, Intel, Microsoft czy Nvidia.

Do tego prócz filmów pozwala zapisywać zdjęcia. Słowem, zaskakuje elastycznością. Niemniej to tylko jedna strona medalu. Drugą są wymagania sprzętowe.

Nie żeby drogo, ale nieczęsto

Standard AV1 nie jest kompatybilny z obecnie stosowanym HEVC, więc wymaga dedykowanego sprzętu, a obecnie takich urządzeń wciąż pozostaje relatywnie niewiele. Przykładowo, w przypadku komputerów są to wyłącznie karty graficzne Nvidia GeForce RTX 30, AMD Radeon RX 6000 i Intel Xe, czyli de facto najnowsze dostępne u poszczególnych producentów.

Sprzęt do AV1 nie musi być drogi, co pokazują chociażby przystawki Android TV, wyposażone w układ Amlogic S905X4 i kosztujące nawet poniżej 200 zł, ale z racji swego młodego wieku w domach występuje sporadycznie. Nie trzeba chyba dodawać, co wprowadzenie obligatoryjnego dekodowania tego formatu oznacza dla użytkowników: trzeba będzie sięgnąć do kieszeni.

Oczywiście to nic pewnego, bo należy liczyć się z tym, że Synaptics trochę naciągnął rzeczywistość pod narrację towarzyszącą premierze. Może się na przykład okazać, że nawet jeśli Google i Netflix chcą przejść na AV1, to zrobią to dopiero za parę ładnych lat albo jedynie dla wybranych materiałów, ewentualnie konkretnej rozdzielczości i jakości. Wiatr zmian jest jednakowoż odczuwalny.

Od mniej więcej roku zarówno YouTube, jak i Netflix oferują AV1 jako jedną z opcji. W styczniu natomiast Google ogłosił, że wszystkie Android TV wydane po 31 marca muszą bez wyjątków nowy kodek wspierać. Wiemy też, że nowość trafi m.in. na platformę Stadia. Zatem, trend jest oczywisty. Pytanie: jak migracja zostanie zrealizowana w praktyce i jakim kosztem?

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.