Mniej spamu z Polski, więcej phishingu na świecie

Mniej spamu z Polski, więcej phishingu na świecie21.12.2010 12:56
Redakcja

Ostatni raport firmy Symantec na temat spamu i phishingu jest dla Polski dość łaskawy, ale i tak nie nastraja optymistycznie — liczba niechcianych wiadomości wysłanych codziennie z polskich adresów IP stanowi 2% spamu z całego świata. Mimo wszystko jednak jest to mniej niż w poprzednich edycjach raportu.

Z grudniowej edycji raportu Symantec State of spam and phishing można się dowiedzieć, że z polskich komputerów wysłano w mijającym roku ponad dwa miliardy wiadomości typu spam, co w skali ogólnoświatowej przekłada się na 2%. To nie najlepszy wynik, ale dość dobry biorąc pod uwagę niedawną pozycję Polski jako największego europejskiego spamera i jednocześnie wysyłającego 4% światowego spamu.

Prawie 80% tych wiadomości pochodzi z tzw. komputerów-zombie, czyli podłączonych do Internetu komputerów zwykłych użytkowników, które zostały zainfekowane złośliwym oprogramowaniem i bez wiedzy właściciela rozsyłają niechcianą pocztę. Jak informuje Symantec, w 2010 roku niemal jedna czwarta wiadomości spam wysyłanych z Polski była efektem działania znanego robaka Rustock. Niestety droga do infekcji jest bardzo prosta — wystarczy nieopatrznie kliknąć w link umieszczony w podejrzanym mailu lub na przygotowanej przez internetowych przestępców stronie. Polska, pomimo wysokiego wyniku w rankingu, nadal nie jest jeszcze najbardziej dotknięta problemem. Większość światowego spamu, według raportu firmy Symantec, pochodzi bowiem ze Stanów Zjednoczonych (aż 27%), Holandii (5%), Indii, Brazylii, Rosji i Wielkiej Brytanii (po 4%).

Bezpieczeństwo kont w Internecie również pozostawia wiele do życzenia. Z innego raportu opublikowanego przez firmę Check Point — producenta oprogramowania ZoneAlarm — wynika, że prawie 79% użytkowników Internetu przyznaje się do umieszczania danych osobowych w hasłach. 26% użytkowników używa tego samego hasła do konta pocztowego, bankowości elektronicznej i portali społecznościowych. Ponadto aż 8% użytkowników przyznało się do kopiowania swoich haseł z listy „bezpiecznych haseł” znalezionej w Sieci. W efekcie ponad 22% użytkowników dotkniętych zostało włamaniem na konto na portalu społecznościowym, a podobna liczba doświadczyła włamania na konto poczty elektronicznej.

Liczba wysłanych na całym świecie wiadomości, mających na celu wyłudzenie danych osobowych, wzrasta z każdym miesiącem, a liczba stron służących phishingowi tylko w zeszłym miesiącu wzrosła o 90%. Użytkownicy są narażeni na phishing szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy robią online więcej zakupów, podają numery kart kredytowych oraz zakładają nowe konta w sklepach internetowych. Check Point przypomina, że tworząc unikalne hasła budujemy pierwszą linię obrony przed przestępcami.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.