Moduł GPS Sony i brak aktualizacji map. Nasz czytelnik odzyskał 800 złotych

Moduł GPS Sony i brak aktualizacji map. Nasz czytelnik odzyskał 800 złotych12.05.2021 11:50
Sony XAV-AX100
Źródło zdjęć: © WP | Oskar Ziomek

Moduł Sony XA-NV400 to mało znany produkt, ale niezbędny, by korzystać z nawigacji bez użycia smartfonu w niektórych samochodowych radiach Sony. Na jego zakup zdecydował się nasz czytelnik i mocno zdziwił, gdy okazało się, że wgranych map TomToma nie można zaktualizować.

Nasz czytelnik, pan Tomasz, zwrócił się do nas w kwietniu z nietypową prośbą o pomoc. Jak przyznał, po lekturze naszego testu samochodowego radia Sony XAV-AX100, zdecydował się w lutym 2020 roku kupić takie urządzenie do swojego auta. Niedługo później (w maju) dokupił do niego moduł Sony XA-NV400 z mapami TomTom.

Dzięki niemu radio zyskało "wbudowaną" nawigację i zniknęła konieczność korzystania z Androida Auto czy Apple CarPlay, by wyświetlać mapy. Niestety, ku zaskoczeniu czytelnika, który dopiero co wydał niespełna 800 złotych na sam moduł, okazało się, że wgrane mapy TomToma w wersji 975.7769 to finalne wydanie, jakie przewidziano dla tego urządzenia.

"Do modułu Sony mapy dostarcza TomTom, których nie można aktualizować. Jakbym wiedział to przed zakupem, nie zaopatrzyłbym się w moduł, w którym nie można aktualizować map" - pisał do nas rozgoryczony pan Tomasz.

Jak się okazało, by rozwiązać problem, pan Tomasz skontaktował się wcześniej zarówno z firmą TomTom, jak i Sony. Niestety, nie przyniosło to żądanego rezultatu i konkretnych odpowiedzi. "W kwestii aktualizacji map Sony kieruje do TomToma, a TomTom odbija piłeczkę, że aktualizacja leży po stronie Sony. I tak klient zostaje z ręką w nocniku" - tłumaczył nasz czytelnik.

dobreprogramy zadają pytania

Aby wyjaśnić tę sprawę, sami skontaktowaliśmy się z biurami prasowymi obydwu firm. I tu zaczyna się ciąg zdarzeń, który szybko zmierza do realnej pomocy naszemu czytelnikowi - co jest godne pochwały.

Pierwszy na nasze pytania odpowiedział TomTom jasno komunikując, że aktualizacje dla modułu Sony XA-NV400 istotnie nie są już wydawane. "Umówiliśmy się z Sony, że będziemy wspierać (i dostarczać) aktualizacje map do 2017 roku (ostatnią wydaliśmy w lutym 2017)" - dowiedzieliśmy się z przygotowanego dla nas anglojęzycznego oświadczenia. Łatwo z niego wywnioskować, że moduł ma już swoje lata i w zasadzie nie powinien być już w sprzedaży, skoro od lat nie jest aktualizowany.

Moduł nawigacji Sony XA-NV400, Źródło zdjęć: © WP | Czytelnik Tomasz
Moduł nawigacji Sony XA-NV400
Źródło zdjęć: © WP | Czytelnik Tomasz

Niedługo później brak aktualizacji potwierdziła firma Sony. Jak dowiedzieliśmy się od Bogdana Koczara, menedżera odpowiedzialnego za dział car audio, sprzedaż modułu w 2020 roku istotnie nie powinna mieć miejsca. Co najciekawsze i godne pochwały, aby pomóc naszemu czytelnikowi, firma od razu zaproponowała zwrot pieniędzy za zakupiony moduł, w dodatku bez konieczności jego zwracania - w końcu jest już zamontowany w samochodzie, a jego demontaż spod deski rozdzielczej mógłby być problematyczny.

Kilka tygodni czekania i zwrot pieniędzy

Jak zostało zapowiedziane, tak też się stało, choć w praktyce trzeba było uzbroić się w chwilę cierpliwości. W tym przypadku trudno jednak winić za to konkretne jednostki, bowiem zwrot miał wykonać sklep, w którym pan Tomasz nabył moduł, po uprzednim kontakcie zarówno z naszym czytelnikiem, jak i Sony, by potwierdzić taką możliwość rozwiązania sprawy. Konieczny był więc czas, a na niekorzyść zadziałały tu również Święta i weekend majowy.

Co jednak najważniejsze, finalnie nasz czytelnik rzeczywiście otrzymał zwrot pieniędzy. "Pragnę pana poinformować, że dziś nastąpił wpływ pieniędzy na moje konto. Tym samym sprawa jest zakończona pozytywnie" - dowiedzieliśmy się od pana Tomasza 10 maja, czyli około miesiąc po tym, kiedy zaczęliśmy drążyć sprawę.

Można się czepiać, że tyle to trwało lub że podobna pomoc pojawiła się dopiero po naszej interwencji, a nie wcześniej, jednak ostatecznie rozwiązanie zadowala czytelnika, a dla nas to jest najważniejsze.

Taka sytuacja nie powinna się już powtórzyć

Chociaż opisywana przez nas sprawa została potraktowana indywidualnie, firma Sony szybko wyciągnęła wnioski z zaistniałej sytuacji i zapewniła nas, że postara się raz jeszcze przypomnieć sprzedawcom, iż moduł Sony XA-NV400 nie jest już wspierany.

Sprawdziliśmy zgłoszenie i okazało się, że w przypadku tego konkretnego modelu faktycznie mogą występować problemy z aktualizacjami. W trosce o wysoki standard obsługi, klientowi został zaproponowany zwrot pieniędzy za zakupione urządzenie. Jeszcze raz poprosiliśmy partnerów biznesowych o upewnienie się, że nie oferują już takiego produktu.

Bogdan Koczar, Sony

Key Account & Marketing Manager Car Audio & Visual (Vision & Sound Sony Europe)

Finalnie zatem, sprawa powinna być rozwiązana raz na zawsze. Osobom, które zamierzały kupić Sony XA-NV400 i mają gdzieś jeszcze taką szansę - po prostu to odradzamy. Korzystanie z nawigacji zaktualizowanej ostatnio w 2017 roku najzwyczajniej w świecie mija się z celem. Warto też pamiętać, że w radiach Sony, dla których opisywany moduł został stworzony, można też korzystać z Androida Auto lub Apple CarPlay, które oferują własne i aktualne nawigacje, choćby dzięki Mapom Google.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.