Mozilla wymyśla internetowe płatności na nowo: mozPay() zmieni e-biznes?

Mozilla wymyśla internetowe płatności na nowo: mozPay() zmieni e-biznes?08.04.2013 11:52

Handlujący w Internecie – czy to sprzedawcy, czy kupujący –skazani są w praktyce na korzystanie z infrastruktury firm trzecich.Gdy klient trafi już do internetowego sklepu, niewiele ma dopowiedzenia w kwestii sposobu zapłaty, często też zmuszony jest doudostępniania w systemach transakcyjnych swoich wrażliwych danych(np. numeru karty kredytowej). Z kolei sprzedawcy też nie mająłatwo – problemy z konfiguracją i integracją systemu płatnościczy uzyskanie zgodności z przepisami prawa często przerastamożliwości mniejszych sklepów. W Sieci nie od dziś pojawiają sięrozwiązania mające ułatwić e-płatności (poczynając od PayPala,a kończąc na Bitcoinie), ale i one nie integrują się za dobrze zistniejącymi technologiami webowymi. Teraz do gry wejść chceMozilla, która zaprezentowała swójpomysł na internetowe płatności, odmienny od wszystkiego codotąd pokazano.Najnowsze wydanie „systemu operacyjnego” Firefox OS przynieśćma nowy interfejs programowania JavaScriptu o nazwienavigator.mozPay(). Wywołanie go przez aplikację webowąwyświetlić ma na urządzeniu bezpieczne okienko z prostyminterfejsem użytkownika, pozwalającym na uwierzytelnienie, anastępnie wybranie metody płatności – np. obciążeniu rachunkuu operatora telekomunikacyjnego czy karty kredytowej. Po ukończeniuprocesu płatności, transakcja zostaje zatwierdzona.mozPay() niczego nie zakłada z góry. Nie jest powiedzianenigdzie, jakiego rodzaju produkt zostaje sprzedany, nie jest nigdzieodgórnie ustalona metoda płatności. Interfejs pozostawia wybórmetody użytkownikowi, u którego rozpoczyna się i kończy całaoperacja – to klient generuje token (w formacie JSON), zawierającyszczegóły transakcji, który zostaje przekazany do aplikacji.Tworzący sklep programista udziela jedynie zgody na każdegooperatora płatności, z którego sklep chciałby korzystać ipozyskuje jego klucz do podpisywania transakcji.[img=payment]To oczywiście wciąż tylko eksperyment, ale Mozilla już zaczynajego publiczne testy w swoim sklepie Firefox Marketplace, gdzie możnawygenerować niezbędne klucze, a następnie próbować płatności zpoziomu Firefox OS-a (czy też jego emulatora).Producent Firefoksa zachęca też programistów, by spróbowaliwykorzystać mozPay() do opłacania dostępudo treści premium, np. w grach webowych. Aby ułatwić implementację w aplikacjach, przygotowano jużbiblioteki dla Pythona i Node.js, w przyszłości pojawić się mająbiblioteki dla kolejnych języków. Pojawić się ma też możliwośćrealizowania płatności w aplikacjach bez konieczności hostowaniasystemu na własnym serwerze – będzie można wykorzystaćinfrastrukturę Mozilli.Jeśli metoda ta się upowszechni (a jest na to spora szansaprzynajmniej na kilku rynkach, jako że mozPay() będzie domyślniewbudowany w firefoksowe smartfony), to możemy wreszcie doczekać sięrozwiązania problemu płacenia za treści w Sieci: metoda Mozilliidealnie się nadaje do mikropłatności i pozwala uwolnić się odwielkich operatorów, takich jak Visa czy MasterCard. Nie wiadomooczywiście, czy inni producenci przeglądarek sięgną po torozwiązanie – Mozilla chce oczywiście je zgłosić dostandaryzacji do W3C, ale np. Google ma już swój podobny system(google.payments.inapp.buy) i niekoniecznie musi zaakceptować pomysłkonkurenta, nad którym nie sprawowałoby żadnej kontroli.Rozwijający ten projekt Kumar McMillan wspomina, że przywszystkich mechanizmach płatności największym problemem pozostajemożliwość oszustwa, i dlatego Mozilla przygląda się dwómobecnie najciekawszym sposobom ich wyeliminowania – kryptowalucieBitcoin i zdecentralizowanemu protokołowi webowych płatnościPaySwarm.Co z tych pomysłów przeniknie do mozPay() dopiero się okaże, namby to zobaczyć w praktyce pozostaje czekać na pierwsze telefony zFirefox OS-em.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.