Mozilla znalazła sposób na sprzedawanie powierzchni reklamowej w Firefoksie

Mozilla znalazła sposób na sprzedawanie powierzchni reklamowej w Firefoksie12.02.2014 12:19

Firefox – flagowa przeglądarka ruchu Open Source (a może iWolnego Oprogramowania) – raczej nie kojarzył się z branżąreklamową. Wręcz przeciwnie, jeszcze rok temu Mozillagroziła sieciom emisji reklam, że domyślnie zablokuje przywczytywaniu stron WWW w swojej przeglądarce pobieranie ciasteczekstron trzecich, uniemożliwiając w ten sposób działaniemechanizmów śledzących aktywność internautów. Pod koniec 2013producent Firefoksa zaczął się co prawda wycofywaćz tych planów (podobno pod presją reklamodawców), ale i takpodejście Google'a i Mozilli do rynku reklamowego dzieliłaprzepaść.

Przepaść jednak bardzo zmalała. Google „żyje” przecież zemisji reklam w swojej wyszukiwarce (a Mozilla żyje z wyszukiwań wFirefoksie przekierowanych do Google). Czemu Mozilla miałaby teżnie zaoferować czegoś z powierzchni, którą dysponuje, na potrzebyreklamowe? By nie zrazić użytkowników, nowy pomysł na zarabianiepieniędzy przedstawiany jest pod hasłem ulepszenia wrażeń zpierwszego kontaktu z Firefoksem– ale po odrzuceniu marketingowej nowomowy widać, że chodzi poprostu o emisję w Firefoksie treści sponsorowanych, w praktycereklam.

Powierzchnią reklamową w tymmomencie stać się ma ekran szybkiego wybierania, widoczny dziś wFirefoksie po kliknięciu przycisku otwarcia nowej karty. Dziś pozainstalowaniu przeglądarki znajduje się tam na początku tylkostrona Mozilli, pozostałe kafelki są puste. W przyszłościwszystkie kafelki będą wypełniane odgórnie. Kryteria doboruMozilla wyjaśnianastępująco:

Niektóre z kafelków pochodzić będą z ekosystemu Mozilli,inne będą prowadziły do popularnych w danym kraju witryn,pozostałe przyniosą sponsorowane treści od wybranych partnerów,co pomoże w realizacji misji Mozilli. Sponsorowane kafelki będąwyraźnie oznaczone jako takie, wciąż jednak będą prowadziły dotreści podobających się użytkownikom.

Termin wprowadzeniasponsorowanych kafelków do Firefoksa nie został przedstawiony, alewiadomo, że producent przeglądarki już rozpoczął rozmowy zwybranymi partnerami o czekającej na nich okazji. Darren Herman,odpowiedzialny za dywersyfikację przychodu i utrzymanie misjiMozilli poinformował, że gdy tylko rozmowy zostaną ukończone, ainterfejs użytkownika dopracowany, Firefox zamieni widok nowejstrony w powierzchnię reklamową.

Nie ma co się tu obrażać naMozillę – nie jest ona jedynym producentem, który w ten sposóbposzukuje pieniędzy. Od lat w ten sposób pieniądze zarabia Opera.Dywersyfikacja źródeł przychodu jest zaś dla Mozilli sprawąnajwyższej wagi. Nie wiadomo, jak długo Google będzie jeszczechciało podtrzymywać umowę, która w ostatnim roku przyniosłaproducentowi Firefoksa 90% wszystkichwpływów. Na razie umowa ta jest korzystna dla obu stron,gwarantując Google, że przynajmniej połowa wszystkich wyszukiwańz przeglądarek trafi do niego, ale nikt nie może zagwarantować, żeza kilka lat sytuacja nadal będzie tak wyglądała.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.