Największe telekomy Rosji wycofały iPhone'a ze swojej oferty. Apple nie wie, jak robić biznes poza USA?

Największe telekomy Rosji wycofały iPhone'a ze swojej oferty. Apple nie wie, jak robić biznes poza USA?18.07.2013 13:39

W Rosji już łatwo iPhone'a się nie kupi – przynajmniej,jeśli ktoś chciałby telefon Apple'a dostać w pakiecie z abonamentem. Ostatni z dużych operatorów telekomunikacyjnych w tym kraju –VimpelCom – który jeszcze oferował swoim klientom iPhone'a,powiedział „dość”, dołączając tym samym do swoichgłównych konkurentów, MegaFona i MTS.Nasz wschodni sąsiad nigdy nie był dla Apple'a rynkiem łatwym.Oprócz wysokiego cła na amerykańskie produkty, atrakcyjnościtelefonów Apple'a szkodził prawny zakaz subsydiowania przezoperatorów cen sprzedawanych w ich sieciach urządzeń (czyli osprzedawaniu iPhone'a za symbolicznego 1 rubla można było zapomnieć).W tej sytuacji amerykańska firma próbowała przerzucić cały ciężardziałalności marketingowej na telekomy, żądając od nich w dodatkupieniędzy za samo umieszczenie telefonów z „jabłuszkiem”w ofercie, i żądając podpisywania umów na co najmniej pięć lat.[img=iphone-rosja]Pierwszym rosyjskim operatorem, który zerwał z Apple, był MTS –firma gigant, z której usług korzysta ponad 100 mln abonentów, nietylko w Rosji, ale też w wielu postradzieckich republikach. Podkoniec 2012 roku MTS ogłosił, że ze względu na żądania finansowe imarketingowe Apple'a, wycofuje wszystkie modele iPhone'a ze swojejoferty. Ich sprzedaż na warunkach podyktowanych przez Cupertinoprzynosić miała MTS-owi tylko straty. W zamian do oferty wprowadzonotelefony z Windows Phone, które stały się szybko na rosyjskim rynkucałkiem popularnymi komórkami, zdobywając większy udział w rynku, niżtelefony z iOS-em.W ślady MTS-u, z podobnych przyczyn, kilka miesięcy późniejposzedł drugi co do wielkości rosyjski operator – MegaFon(ponad 60 mln klientów). Tutaj firma wybrała jeszcze ciekawsząalternatywę dla iPhone'a, promując smartfona MegafonMint (XOLO X900), produkowanego przez firmę Gigabyte dla Intela.To pierwszy telefon z procesorem Intel Atom, który zaczął byćsprzedawany na taką skalę na rynku europejskim, rosyjskim iindyjskim.Teraz z iPhone'a rezygnujeVimpelCom (około 30 mln klientów), tłumacząc wycofanie telefonuApple'a drakońskimi umowami i ciężkimi warunkami, szczególnie wkwestii marketingu. Po rozwodziez Apple, firma chce się skoncentrować na współpracy z Samsungiem. Łącznie ci trzej operatorzy kontrolują ponad 80% rynkutelekomunikacyjnego Rosji. Zniknięcie iPhone'a z ich oferty topoważny cios dla Apple – szybko rozwijająca się gospodarka(wzrost PKB o 3,4%, średnia płaca netto 27000 rubli, tj. ok. 2700 zł)czyni z Rosji atrakcyjny rynek konsumencki. Teraz Cupertino zostajetylko sprzedaż przez własne sklepy internetowe, ale to ofertawyłącznie dla największych fanów, podobnie jak i w innych krajach,większość klientów kupuje te telefony, które znaleźć można w ofercieoperatorów telekomunikacyjnych.To nie jedyny rynek, na którym Apple ma problemy. Także i wEuropie Zachodniej sytuacja nie wygląda dla „Jabłka” zaciekawie. Gdy IDC przedstawiło wynikisprzedaży smartfonów w EU za pierwszy kwartał 2013 roku, nagleokazało się, że udział Apple'a rok do roku spadł o 11 procent,podczas gdy wzrosły udziały Samsunga (10%), Sony (64%) i LG (aż178%). Podobnie wygląda sytuacja w Chinach, w których iPhone odpoczątku miał problemy, gdyż nie był kompatybilny z architekturąsieci 3G telekomunikacyjnego giganta China Mobile (użytkownikomtelefonów Apple'a pozostawały połączenia po 2G). Nic więc dziwnego,że wśród ponad 700 mln jego abonentów jedynie 15 mln korzystało ziPhone'ów.Czyżby więc to, co działało w Stanach Zjednoczonych, nie musiałowcale działać w innych częściach świata?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.