Nie tylko Kiva. Amazon ma już robota-pakowacza, który zdoła zastąpić człowieka

Nie tylko Kiva. Amazon ma już robota-pakowacza, który zdoła zastąpić człowieka06.07.2016 20:31
Zwycięzca Amazon Picking Challenge 2016

Rozważając kwestię zastąpienia pracy fizycznej ludzi przezroboty przedstawialiśmy dwie wizje. Pierwsza to oczywiściewyeliminowanie człowieka z nie wymagających szczególnychkwalifikacji zawodów (a co za tym idzie masowe bezrobocie), druga tosynergia możliwości człowieka i maszyny (a co za tym wzrostproduktywności). Patrząc na to, co dzieje się w Amazonie, jednej znajbardziej zaawansowanych pod względem robotyzacji swoich procesówbiznesowych firm, czuło się, że ta pierwsza wizja jest bardziejrealistyczna. Rozmawiając z przedstawicielami Amazona mogliśmyusłyszeć, że nie ma mowy o żadnym zastępowaniu człowieka, żefirma stawia właśnie na wspomnianą synergię. Oficjalne deklaracjeto jedno, ale jakby to powiedzieć… Amazon poczynił właśniewielki krok na drodze do zlikwidowania tysięcy miejsc pracy.

Uzasadnieniem angażowania ludzi w ogromnych magazynach Amazonubyła przede wszystkim szybkość i precyzja ludzkich dłoni. RobotyKiva (Amazon Robotics) świetnie sobie radzą w przewożeniu ciężkichpalet z obiektami, można się zapatrzeć w ich precyzyjnytaniec po hali magazynu. W tej dziedzinie dla ludzi miejsca jużnie ma – poza kilkoma osobami do sterowania i serwisu.

Zdecydowana większość fizycznych pracowników Amazonu to jednakpakowacze, ludzie przygotowujący paczki. Robią to szybko isprawnie, sprawniej niż roboty. Przeciętny pracownik klasyfikuje,chwyta i lokuje obiekt w cyklu 5-10 sekund. Do tej pory najlepszeroboty potrzebowały na taki cykl około półtorej minuty. 40zamówień na godzinę? Wprawny pakowacz zrobi to znacznie lepiej, noi nie kosztuje tyle co te eksperymentalne konstrukcje.

Zwycięzca Amazon Picking Challenge 2016
Zwycięzca Amazon Picking Challenge 2016

Przełom nastąpił znacznie szybciej, niż się spodziewaliśmy.W organizowanych w Lipsku już po raz drugi zawodach dla robotykówAmazon Picking Challengewystartowało kilkanaście zespołów. Tym razem było trudniej:należało zrealizować bardziej wymagające zadanie chwytania(„pick”) oraz nowe, składowania („stow”). W każdym z zadańnależało sobie poradzić z obiektami o różnych kształtach iwadze, łącznie w konkursie użyto 40 rodzajów przedmiotów.Zespoły dostawały na 5 minut przed rozpoczęciem zadania plik JSONz listą obiektów, czasu na przygotowanie było więc bardzo mało,roboty musiały dostosowywać swoją strategię do każdego zprzedmiotów indywidualnie – czy będzie to koszulka czysztangielka.

[1/1] Podnoszenie sztangielki

Zwyciężył holenderski zespół z Uniwersytetu TechnicznegoDelft , z wynikiem 214 punktów, pokonując japoński zespół NimbRoPicking (186 punktów) i amerykański zespół politechniki MIT (164punkty). Ich robot, wyposażony na ramieniu o siedmiu stopniachswobody w dwupalcowy chwytak, ssawkę i kamery 3D, był najlepszyzarówno w zadaniu wybierania przedmiotów i wypełniania paczki jaki zadaniu odwrotnym – rozpakowania paczki i umieszczeniaprzedmiotów na półkach. Co prawda Japończycy osiągnęliporównywalną dokładność ale robot Holendrów okazał się o ok.30 sekund szybszy.

Amazon Picking Challenge 2016 Pick Task Finals - Team Delft

Oczywiście nie obyło się bez oprogramowania. Robot zespołu TUDelft działa na bazie systemu opensource’owego systemuROS-Industrial (RobotOperating System, a jakże) i autorskiej sztucznej inteligencji,bazującej na sieciach neuronowych i mechanizmach głębokiegouczenia (która niebawem ma zostać udostępniona na wolnej licencji). Kanter van Deurzen z firmy Delft Robotics, biznesowegoramienia TU Delft, stwierdził, że sukces był możliwy dziękipostawieniu na niezawodność i inteligentne dobieranie przedmiotów,według maksymalnej liczby punktów do zdobycia.

Amazon Picking Challenge 2016 Stow Task Finals - Team Delft

Organizatorzy konkursu oczywiście nic nie powiedzieli na tematzastępowania ludzi przez maszyny, a wręcz przeciwnie, dalej snującwizje pracy ludzi i robotów ramię w ramię (przemysłowe), aletrend jest chyba oczywisty. Można się spodziewać, że AmazonPicking Challenge nie jest organizowane tylko z naukowej ciekawości.Podczas gdy zwycięzcy zabrali już do domu 50 tys. dolarów nagrody,firma Jeffa Bezosa zapewne już rozważa, co dalej, jakzoptymalizować konstrukcję Holendrów i wdrożyć ją w swoichogromnych magazynach.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.