Niebawem uproszczone płatności Blikiem, już nie będzie trzeba tyle klikać

Niebawem uproszczone płatności Blikiem, już nie będzie trzeba tyle klikać27.06.2016 15:36

Mimo że pierwsze podejście do mobilnych systemów płatności okazało się raczej niewypałem, w wypadku BLIK-u może być inaczej. Narodowy Bank Polski wyraził zgodę na przeprowadzanie transakcji za pomocą rozwiązania Polskiego Standardu Płatności jednym kliknięciem, zarówno w aplikacji mobilnej jak i przez serwisy internetowe. A to właśnie upraszczanie procesów transakcyjnych jest kluczem do sukcesu, o czym świadczy powodzenie w naszym kraju zbliżeniowych kart płatniczych.

Płatność BLIK-iem reklamowana jest jako „prosta, szybka i bezpieczna”, ale czy na pewno taka prosta? Kupując w sklepie internetowym należy najpierw na stronie wybrać metodę płatności, następnie uruchomić aplikację mobilną banku, potem wygenerować 6-cyfrowy kod BLIK i przepisać go na stronie. Jeśli kwota przekracza 50 zł, konieczne jest przeprowadzenie autoryzacji kodem PIN w aplikacji. Mogłoby chyba być prościej – i będzie.

Uproszczona wersja płatności jednym kliknięciem możliwa będzie po zaznaczeniu odpowiednich opcji w trakcie normalnej transakcji z kodem. Powiąże to profil użytkownika w sklepie internetowym czy terminalu z rachunkiem bankowym. Przy każdej następnej transakcji z danym sprzedawcą, po wybraniu płatności Blikiem, aplikacja mobilna banku sama wygeneruje wiadomość push do autoryzacji transakcji. Autoryzacja odbędzie się przez naciśnięcie OK lub podanie PIN-u, w zależności od ustalonych przez bank reguł.

Jak podaje blog cashless.pl, na nowy wariant płatności mobilnych wyraził zgodę Narodowy Bank Polski i już trwają prace wdrożeniowe. Co istotne, żaden ze sklepów internetowych korzystających z BLIK-a, ani też integratorów obsługujących transakcje, nie musi niczego zmieniać w oprogramowaniu, by obsłużyć uproszczone płatności – cała praca w tej kwestii pozostaje po stronie banku.

Obecnie w Polsce BLIK wspierany jest przez osiem banków, są to: Alior Bank, Bank Millenium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Orange Finanse oraz Getin Bank. Największym chyba minusem tego rozwiązania jest to, że jakość jego działania zależy od konkretnej aplikacji mobilnej – a wydaje się, że o wiele lepiej byłoby mieć jedną, uniwersalną aplikację BLIK, sprzęganą z interfejsem programowania banku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.