Nokia świętuje 150. urodziny: od tartaku po sieci komórkowe

Nokia świętuje 150. urodziny: od tartaku po sieci komórkowe13.05.2015 12:25

Na całym świecie pracownicy firmy Nokia świętują jej 150. rocznicę urodzin – od Espoo do Pekinu i od Bangalore do Buenos Aires, przez Warszawę, Kraków i Wrocław. Urodziny Nokii to okazja do chwili refleksji nad wyjątkową historią firmy. W tak długim czasie firma przeszła przez kilka transformacji, badając nowe rynki i wprowadzając na nie produkty, o których długo będziemy pamiętać.

Happy 150th Birthday Nokia

Nokia powstała w roku 1865, kiedy to Fredrik Idestam otworzył swój pierwszy tartak nad rzeką Tammerkoski. Nazwa firmy została ustalona w 1871 i pochodzi od rzeki Nokiavirta, nad którą powstał drugi zakład w 1867. W 1898 roku powstały nowoczesne Fińskie Zakłady Gumowe. Rozwój techniki pozwolił na elektryfikację miast i fabryk, naturalnym krokiem było więc otwarcie Fińskiej Fabryki Kabli, gdzie powstawały przewody dla telegrafu, a potem również całkowitej nowinki, czyli telefonu. W roku 1967 miała miejsce konsolidacja z producentem wyrobów gumowych i producentem kabli. Przez kilka lat firma działała więc w przemyśle drzewnym i elektronicznym, jednocześnie produkując opony, kalosze i sprzedając prąd do fińskich domów.

Pierwsze urządzenie elektroniczne, jakie wyprodukowała Nokia, powstało w 1962 roku na potrzeby elektrowni atomowych. Rok później firma zaczęła prace nad telefonem radiowym dla wojska, co doprowadziło do zawiązania w 1979 roku firmy Mobira Oy, należącej do Nokii i producenta telewizorów Solara. Wtedy też uruchomiona została pierwsza międzynarodowa sieć komórkowa Nordic Mobile Telephone i pierwszy telefon do samochodu Mobira Senator. Prawdopodobnie najpopularniejszym modelem tej marki była ważąca prawie kilogram Mobira Cityman 900, znana też jako Gorba, gdyż w 1987 roku uwieczniony z nią został sekretarz partii, Michaił Gorbaczow. W międzyczasie Nokia zdobyła także pozycję trzeciego w Europie producenta telewizorów, ma za sobą również przygodę z monitorami do komputerów osobistych.

mobilephonemuseum.ie
mobilephonemuseum.ie

Przez przeszło 30 lat fińska firma produkowała urządzenia przeznaczone do prowadzenia rozmów, komunikacji i korzystania z Internetu. Dzięki urządzeniom Nokii przeprowadzona została pierwsza rozmowa w przyjętym w Europie standardzie GSM. 10 listopada 1992 roku na rynku pojawiła się Nokia 1011 (na obrazku po lewej) — pierwszy masowo produkowany telefon GSM, sprzedawany także jako Mobira Cityman 2000. W 1993 roku była jedynym producentem telefonów GSM, której produkty bez wyjątku obsługiwały wiadomości tekstowe. Flagowcem była wtedy przygotowana do komunikacji tekstowej Nokia 2210 (po prawej) — pierwszy model z charakterystycznym dzwonkiem, który na stałe wpisał się do kanonu kultury popularnej. Ich największym konkurentem była wersja GSM Motoroli MicroTAC.

W ponad 30-letniej historii Nokia wyprodukowała kilkaset modeli telefonów w różnych cenach i na różne rynki. Jak każdy producent, Nokia ma na swoim koncie produkty dobre, złe… i bardzo brzydkie.

Do tych pierwszych zaliczyć należy, poza modelem 2210, bardzo popularną wśród użytkowników biznesowych Nokię 6310i. Wprowadzony na rynek w 2002 roku telefon był zapowiedzią nadejścia czasów smartfonów — miał Bluetooth, klienta poczty i trójzakresową antenę, dzięki której świetnie sprawdzał się także w podróży. Hitem, z którego Nokia znana jest do dziś, okazał się jednak model 3310, wprowadzony dwa lata wcześniej. Telefon był niedrogi, pancerny, relatywnie prosty w obsłudze i niezwykle popularny. Nokia sprzedała przynajmniej 125 milionów sztuk tych urządzeń. Jej poprzednik, model 3210 z 1999 roku, sprzedawał się jeszcze lepiej – 160 milionów sztuk. Warto zaznaczyć, że pozycję lidera na rynku telefonów komórkowych zdobyła jeszcze zanim te urządzenia weszły na rynek — Motorolę wyprzedziła już w 1998 roku.

Nokia 6310i
Nokia 6310i
[1/2] Nokia 3310
[2/2] Nokia 3210

Modele 3310 i 8210 doczekały się wznowienia przez francuską firmę Lekki, która specjalizuje się w przywracaniu do życia kultowych produktów. Ich wzornictwo zostało nieznacznie poprawione, ale jest wierne oryginałowi. Zostało zachowane także oryginalne oprogramowanie. Telefony kosztują 80 euro.

Na stałe w historii zapisały się także Nokia N90 i N95. Model N90 z 2005 roku, podobnie jak jego krewniacy, przypominał bardziej kamerę ręczną niż telefon komórkowy. Działający pod kontrolą Symbiana telefon był częścią multimedialnej serii Nseries, miał aparat z lampą doświetlającą i nagrywał filmy z dźwiękiem. N95, która zobaczyła światło dzienne dwa lata później, należała do tej samej rodziny i zasłynęła rozsuwaną w dwóch kierunkach konstrukcją – z jednej strony pokazywała tradycyjną klawiaturę, z drugiej przyciski do sterowania odtwarzaniem muzyki. Był to prawdziwy multimedialny komputer i jeden z najpotężniejszych telefonów Nokii. Nokia N95 konkurowała z pierwszym iPhone'em i mimo siły marketingowej firmy Apple bardzo długo sprzedawała się lepiej od niego.

[1/2] Nokia N95
[2/2] N90

Nokii N9 z MeeGo nie trzeba nikomu przedstawiać. To następca uwielbianego przez hakerów modelu N900 z systemem Maemo, który też został wskrzeszony, ale już jako telefon zupełnie otwarty. Model N9 ujrzał światło dzienne w 2011 roku. Jego wzornictwo w pewnym sensie wciąż żyje w dzisiejszych Lumiach, zwłaszcza tych turkusowych.

[1/2] Nokia N9
[2/2] Nokia N900

Naprawdę trudno stwierdzić co projektant miał na myśli, gdy rozrysował klawiaturę Nokii 3650. Poza niepraktycznymi klawiszami, ułożonymi w kole, ten model ma jeszcze jedną poważną wadę – jest koszmarnie brzydki. Jednak ma też dobre strony, jak kolorowy ekran i oszałamiające 3,4 MB wbudowanej pamięci. Równie trudnym w obsłudze był model 7600 z 2003 roku, czyli drugi model Nokii z obsługą 3G. Był kierowany do świata mody, reklamowany jako idealny do kieszeni także ciasnych damskich dżinsów i można było dobrać do niego jedno z wielu dostępnych wykończeń. Miał też świetny jak na tamte czasy aparat z matrycą 0,3 MPix. To go jednak nie uratowało.

[1/2] Nokia 3650
[2/2] Nokia 7600

Mówiąc o nieudanych projektach nie sposób nie przypomnieć szminkofonu, czyli Nokii 7280 z 2004 roku. To ciekawy eksperyment, polegający na upakowaniu telefonu w podłużnej kostce, którą należało rozsunąć, by włączyć aparat. Urządzenie nie ma klawiatury, więc do wybierania numerów należy wykorzystać kółko.

Nokia 7280
Nokia 7280

Z fabryk Nokii pochodzi także wiele gwiazd filmowych – przede wszystkim Nokia 8110, która wystąpiła w „Matriksie”. Aniołki Charliego dzwoniły z Nokii 8210, dzięki czemu zyskała ona ogromną popularność wśród pań. Val Kilmer używał Nokii Communicator 9000 w „Świętym”, Christian Bale w „Mrocznym rycerzu” cieszył się Nokią Xpress Music, a w nowym „Tronie” Nokia N8 w rękach Sama Flynna była potężnym narzędziem hakerskim. Nieśmiertelny dzwonek było słychać nawet w „Star Treku” z 2009 roku.

Nokia jest jednym z tych producentów sprzętu, którzy skonstruowali tablet kilka lat przed premierą iPada. Nokia M510 była gotowa do sprzedaży już w 2001 roku, ale na rynek nie weszła. Powód? Analitycy uznali, że rynek nie był na nią gotowy. Tablet działał pod kontrolą wczesnej wersji Symbiana, miał klienta poczty, kalendarz i przeglądarkę Opera. Na 10-calowym ekranie o rozdzielczości 800×600 pikseli można było pracować palcami lub dołączonym rysikiem, można było podłączyć do niego peryferia przez USB i PS/2, a także słuchawki. Z siecią łączył się przez WiFi. Akumulator pozwalał na 4 godziny nieprzerwanej pracy, co było wtedy czasem dość imponującym.

Droga do powstania tabletu, jaki znamy dziś, usiana jest porzuconymi prototypami i bardziej lub mniej udanymi produktami, które weszły na rynek. Tablet M510 wyprzedzał swoje czasy i badanie rynku pokazało, że jeszcze nie nadszedł dobry moment, by wprowadzić go na rynek. Z tysiąca wyprodukowanych sztuk przetrwało około 130, a niektóre rozwiązania powróciły cztery lata później w modelu 770.

[1/2] Nokia M510
[2/2] Nokia 770

Wiadomość o tym, że Nokia kończy z produkcją smartfonów, wywołała ogromne poruszenie. Zachwiany został porządek wszechświata, jaki zna wielu z nas. Jeśli jednak spojrzymy na historię firmy, nie powinno to dziwić. Firma zmienia profil działalności co kilkadziesiąt lat i jak dotąd dobrze na tym wychodziła. Oczywiście osobną kwestią jest to, jakie decyzje doprowadziły do porażki na polu telefonów komórkowych.

Dzisiejsza Nokia jest owocem dwóch znaczących zmian przeprowadzonych w ostatnich latach – kupna udziałów Siemensa w spółce, która w 2013 roku nosiła nazwę Nokia Siemens Networks, a następnie sprzedaży działu Devices & Services firmie Microsoft w 2014 roku. To, co powstało, jest silną, światową firmą technologiczną z trzema działami biznesowymi, z których każdy jest liderem w swojej dziedzinie. Nokia Networks zajmuje czołowe pozycje w większości segmentów rynku, w których działa, łącznie z 4G, HERE jest silnym graczem w usługach lokalizacyjnych dla sektora motoryzacyjnego, Nokia Technologies w dalszym ciągu rozwija i zarządza jednym z najsilniejszych i najszerszych zasobów patentowych w swoich sektorach przemysłu.

Nasza historia, to historia zmian, od papieru do kabli, od kaloszy do telewizorów i od telefonów komórkowych do dzisiejszej Nokii. Przez 150 lat doświadczyliśmy wielu zmian stając się w rezultacie silniejsi, a nasza ostatnia informacja dotycząca firmy Alcatel-Lucent oznacza kolejny kluczowy moment. Ruszamy naprzód z przekonaniem o słuszności tego kroku, z zaufaniem i pokorą, całkowicie skupieni na wykorzystaniu potencjału ciągle rozwijającego się „świata w sieci” – Rajeev Suri, Prezes i CEO Nokii.

Obecnie wszystkie działy skupiają się na rozwiązaniach dla „świata w sieci”, w którym połączeni będą prawie wszyscy ludzie i miliardy urządzeń, gdzie oprogramowanie będzie utrzymywało te połączenia, systemy analityczne dostarczą informacje i gdzie automatyka zapewni prostotę i efektywność działania. 15 kwietnia 2015 Nokia zapowiedziała następny krok w swojej transformacji – połączenie z Alcatel-Lucent. Proces planowania w ramach tej transakcji jest już w toku i firma spodziewa się zamknięcia jej w pierwszej połowie 2016 roku.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.