Nowa wersja Adobe Creative Cloud kasowała dane użytkowników Maków (aktualizacja)

Nowa wersja Adobe Creative Cloud kasowała dane użytkowników Maków (aktualizacja)15.02.2016 11:05
Łukasz Maślanka

Jeśli korzystacie z Adobe Creative Cloud na komputerach Mac, lepiej wstrzymajcie się z pobraniem aktualizacji. Program ma bowiem poważny błąd, przez który możecie stracić pliki przechowywane w ukrytych folderach.

To usterka co najmniej dziwaczna, ale dla wielu użytkowników może się okazać bardzo bolesna w skutkach. Wiele osób alarmowało, że po zaktualizowaniu Adobe Creative Cloud na Maki do wersji 3.5.0.206 i zalogowaniu się do konta, program usuwał pierwszy w kolejności alfabetycznej ukryty folder na dysku. Robił to bez wiedzy użytkownika, nie wysyłając jakiegokolwiek powiadomienia.

Początkowo sądzono, że wadliwy program usuwa tylko te ukryte foldery, które były synchronizowane za pomocą usługi Backblaze. Tworzy ona bowiem folder o nazwie .bzvol na dysku, który jest objęty synchronizacją, więc to właśnie w nim od razu było widać żarłoczne zapędy zawierającej błąd wersji Adobe Creative Cloud.

Adobe Creative Cloud deleting Backblaze files

Okazało się jednak, że problem jest znacznie poważniejszy, a niszczycielskie skutki błędu w nowej wersji oprogramowania mogą dotknąć także inne ukryte foldery na Makach. Skasowany mógł zostać np. folder DocumentRevisions-V100, używany w systemie OS X do różnicowania plików. Błąd w programie Adobe mógł więc poważnie zakłócić pracę komputera.

Jak się uchronić przed utratą danych, do której może dojść przez tę usterkę w Adobe Creative Cloud dla Maków? Przede wszystkim wstrzymać się z pobraniem aktualizacji, a jeśli macie już na komputerze tę wersję oprogramowania, lepiej unikać logowania się do swojego konta w chmurze Adobe. Rozwiązaniem może być też stworzenie ukrytego folderu, który zostanie rzucony wadliwemu Adobe Creative Cloud na pożarcie. Jego nazwa powinna zawierać literę „a” w nazwie, np. „aaaaaa”. Wtedy właśnie ten folder prawdopodobnie zostanie skasowany. Jednocześnie Adobe wycofało już aktualizację oprogramowania i pracuje nad naprawieniem błędu w kodzie programu. Nie wiadomo jednak, jak długo potrwają poszukiwania przyczyn usterki.

Aktualizacja, 16 lutego 2016 r.

Adobe poinformowało na swoim blogu, że rozwiązało problem z wersją Creatice Cloud na Maki. Aktualizacja z numerem 3.5.1.209 została wydana w niedzielę i działa już poprawnie. Użytkownicy, którzy np. stracili swoje pliki przez wadliwe działanie poprzedniego wydania Creative Cloud, mogą się skontaktować w tej sprawie z Adobe i spróbować wyjaśnić sprawę.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.