Nowe auta Google Street View: 7 kamer, LIDAR i czytanie otoczenia

Nowe auta Google Street View: 7 kamer, LIDAR i czytanie otoczenia07.09.2017 12:51
fot. Wired
Mariusz Błoński

Duże zmiany zaszły w ostatnim czasie w Google Street View. Nie chodzi jednak o samą usługę, a o proces jej tworzenia. Google zainwestowało w nowe samochody i – co najważniejsze – nowe urządzenia rejestrujące na potrzeby swojej usługi Street View. Samochody to Hyundai Elantra GT przyozdobione w znacznie bardziej subtelny i zdecydowanie ładniejszy sposób, niż poprzednie pojazdy, które fotografowały ulice całego świata.

fot. Wired
fot. Wired

Jak informuje The Wire, wykorzystywany przez Google'a system doczekał się, po ośmiu latach, sporych zmian. Liczba aparatów spadła z 15 do 7, co znakomicie zmniejszyło i uprościło cały system. Aparaty, o rozdzielczości 20 megapikseli każdy, obejmują całe otoczenie samochodu wykonując jego sferyczną panoramę.

Aparaty to jednak nie wszystko. Pojazd korzysta też z dwóch kamer HD skierowanych w prawo i lewo. Ich zadaniem jest odczytywanie znaków, nazw firm czy godzin otwarcia firm i instytucji. Za odpowiednie odczytanie tych informacji będą odpowiedzialne działające w chmurze algorytmy do przetwarzania obrazów. Wszystkie te urządzenia mają zapewnić nam lepsze, dokładniejsze zdjęcia o wyższej rozdzielczości, ładniejszych kolorach i z mniejszą liczbą błędów.

Kamery w niebieskiej obudowie, a poniżej dwa radary LIDAR lidary. fot. Wired.com
Kamery w niebieskiej obudowie, a poniżej dwa radary LIDAR lidary. fot. Wired.com

Bardzo interesującym elementem systemu jest dodanie dwóch urządzeń typu LIDAR. Ustawiono je tak, by wykonywały trójwymiarową mapę otoczenia samochodu oraz precyzyjnie pozycjonowały pojazd i jego aparaty. Można się domyślać, że będą one działały jak skanery, przechwytując dane o wszelkiej infrastrukturze obok której będą przejeżdżały samochody.

Niewykluczone, że dane, jakie pozyskają samochody przy okazji aktualizacji Street View, zostaną wystawione na sprzedaż. Kolosalna ilość informacji, które trafiły i trafią w ręce Google'a to łakomy kąsek dla wielu firm. Połączenie danych z GPS-u, systemu Lidar, kamer HD i aparatów może być na przykład nieocenioną pomocą na rodzącym się rynku autonomicznych samochodów.

Kamera służąca odczytywaniu znaków z otoczenia. Dzięki niej informacje o godzinach otwarcia sklepu, jakie znajdują się na jego drzwiach, będą mogły trafić do Map. fot. Wired.com
Kamera służąca odczytywaniu znaków z otoczenia. Dzięki niej informacje o godzinach otwarcia sklepu, jakie znajdują się na jego drzwiach, będą mogły trafić do Map. fot. Wired.com

Projekt aktualizacji Street View prowadzony jest też w Polsce, choć wciąż dzięki aparaturze poprzedniej generacji. Samochody Google'a mają do października odwiedzić największe miasta w niemal wszystkich województwach. Kilka kolejnych miesięcy potrwa przetwarzanie danych i aktualizacja serwisu, zatem nowych fotografii w Street View możemy spodziewać się już w przyszłym roku.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.