Nowy Android stawia na biometrię: ulepszone zabezpieczenia trafią także do aplikacji

Nowy Android stawia na biometrię: ulepszone zabezpieczenia trafią także do aplikacji22.06.2018 10:41
Rozpoznawanie twarzy z depositphotos

Android P, którego premiera w stabilnej wersji przewidywana jest na drugą połowę roku, ma szansę być jedną z ciekawych wersji tego systemu od dłuższego czasu. Wiele nowości zaprezentowano już podczas tegorocznej konferencji Google I/O, ale to nie wszystkie zmiany, jakie pojawią się w Androidzie. Teraz Google informuje, że duży nacisk położony zostanie także na biometrię i nowe zabezpieczenia, z których łatwo będą mogli skorzystać programiści aplikacji.

O szczegółach przeczytać można na blogu dla deweloperów. W Androidzie P zmodyfikowany zostanie model, na bazie którego działa w systemie biometria. Metody zabezpieczeń będą mogły być wykorzystywane w różnych sytuacjach, zależnie od tego, czy zostały sklasyfikowane jako ochrona silna (biometria) lub słaba (hasło, PIN, wzór). Do tego wykorzystywane są współczynniki IAR oraz SAR pozwalające określić prawdopodobieństwo „oszukania” wybranej metody na przykład przez upodabnianie się do właściciela, co miałoby znaczenie w przypadku rozpoznawania twarzy.

Google przypomina 3 podstawowe metody rozpoznawania użytkownika na podstawie czegoś co wie, czegoś co ma i czegoś „czym jest”.
Google przypomina 3 podstawowe metody rozpoznawania użytkownika na podstawie czegoś co wie, czegoś co ma i czegoś „czym jest”.

W nowym Androidzie, podobnie jak w obecnych wersjach, dowolna metoda wystarczy, by odblokować smartfon, jednak nie każdą z nich będzie można zastosować do innych celów. I tak na przykład zabezpieczenia sklasyfikowane jako słabe nie pozwolą na autoryzację płatności i innych transakcji oraz nie będą obsługiwane przez nowe API, które stworzone zostało z myślą o wykorzystaniu bezpośrednio w aplikacjach, o czym za chwilę.

Dodatkowo w przypadku słabych zabezpieczeń system będzie też prosić użytkownika o częste potwierdzenie, że to nadal on obsługuje urządzenie. Prośba o ponowne użycie hasła, PIN-u, wzoru lub jednorazowe potwierdzenie swojej tożsamości dowolną metodą wykorzystującą biometrię ma się pojawiać nawet co 4 godziny bezczynności urządzenia (czyli na przykład gdy smartfon będzie taki czas leżeć w bezruchu na biurku podczas ładowania). Warto przypomnieć, że bez zmian pozostanie funkcjonujące już w Androidzie Oreo zabezpieczenie nakazujące dodatkowo uwierzytelnić się co 72 godziny (także w przypadku zabezpieczeń z wykorzystaniem biometrii).

Biometria trafia do aplikacji

Wraz z Androidem P biometria wprowadzona będzie także do aplikacji, a przynajmniej udostępniony zostanie nowy sposób dający programistom możliwość jej wykorzystania. Mowa o BiometricPrompt API, a więc zestawie gotowych funkcji pozwalających w prosty sposób korzystać z autoryzacji użytkownika przy pomocy dostępnych w urządzeniu metod. Jak wspomniano już wcześniej, w tym przypadku obsługiwane będą wyłącznie silne zabezpieczenia, a więc w skrócie – te, które wykorzystują biometrię. Warto dodać, że dodatkową bibliotekę stworzono także dla Androida Oreo, więc wkrótce nowe zabezpieczenia aplikacji będzie można spotkać również w tej wersji systemu.

Uproszczony schemat działania autoryzacji użytkownika w Androidzie z wykorzystaniem biometrii.
Uproszczony schemat działania autoryzacji użytkownika w Androidzie z wykorzystaniem biometrii.

Google dodaje, że całość stworzono w taki sposób, by programista nie musiał na własną rękę zajmować się logiką działania. Wystarczy, że na etapie uwierzytelniania użytkownika wywoła odpowiednią funkcję, a realizacją autoryzacji zajmie się już sam Android. Wszystko wskazuje więc na to, że wkrótce zabezpieczenia będzie można łatwo implementować w programach, w których dotychczas nie było to możliwe lub szczególnie uzasadnione i opłacalne – być może już niedługo odciskiem palca będzie można na przykład zabezpieczyć wyświetlanie czatów z konkretnymi osobami w Messengerze?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.