Nowy cel Google: zeskanować świat w 3D, przekształcić w VR, okleić reklamami #io16

Nowy cel Google: zeskanować świat w 3D, przekształcić w VR, okleić reklamami #io1615.05.2016 20:15

Wygląda na to, że to wirtualna rzeczywistość będzie wiodącymtematem tegorocznego Google I/O. I to na jaką skalę! Znieoficjalnych doniesień wynika, że należąca do Alphabet Inc.Firma przymierza się do bezprecedensowego kroku – budowy wirtualnegoodpowiednika naszego świata, współdzielonego międzyużytkownikami, odwzorowującego realne lokalizacje z dokładnościąco do kilku centymetrów. O projekcie noszącym nazwę kodową Tangosłyszeliśmy już wcześniej – chodzi w nim o zapewnienieurządzeniom mobilnym umiejętności oceny swojego położenia wfizycznym świecie. Anonimowi informatorzy mówią znów o Tango –lecz w kontekście rozszerzenia Map Google, które pozwoli nawirtualnej i wspomaganej rzeczywistości zarabiać zarówno firmie zMountain View, jak i niezależnym deweloperom.

Google Project Tango: 3D Indoor Map by Matterport (No Sound)

Kluczem do świata VR będą androidowe smartfony i tablety zkamerkami 3D. Zapewne chodzi tutaj o kamery RealSense Intela, ale nieproducent sprzętu jest istotny, lecz zastosowanie. Tak jakzeskanowano już za pomocą satelitów i aut jeżdżących po świeciepowierzchnię planety, tak teraz zeskanowane mają być wnętrzabudynków, pomieszczenia. Po prostu uruchomisz aplikację, skierujeszobiektyw kamery 3D na przestrzeń przed sobą, by pozyskaćinformacje o obrazie i głębi. Aplikacja odtworzy wirtualnyodpowiednik zeskanowanego środowiska i umiejscowi się w nim.

W przeciwieństwie do Map Google, Tango ma być w stanie określićszczegóły przestrzeni bez konieczności korzystania z dodatkowychźródeł danych. W przeciwieństwie do konkurencyjnych rozwiązańVR, nie będzie wymagać specjalistycznego sprzętu. Najważniejszejest jednak to, że tworzone w ten sposób trójwymiarowe mapyzostaną zszyte w jeden świat, jedną cyfrową reprezentację wielumiejsc na świecie.

Google liczy na to, że na bazie Tango niezależni deweloperzybędą tworzyli nowe usługi i aplikacje VR – gry komputerowe,przenikające się z fizycznym światem, aplikacje edukacyjneuzupełniające wystawy muzealne, czy reklamy w sklepach, którepoprowadzą kupujących do właściwej półki. Perspektywy finansowesą niesamowite – ucyfrowienie fizycznych miejsc handlu i ichumieszczenie w chmurze Google'a oznacza możliwości umieszczeniaadekwatnych wirtualnych reklam w ich wirtualnych odpowiednikach,dostępnych czy to na ekranie smartfonu, czy może przez goglewspomaganej rzeczywistości.

O faktycznym zakresie tej inicjatywy przekonamy się już wnajbliższych dniach: na tegorocznym I/O cztery sesje zostałypoświęcone Tango, przedstawione mają być też pierwsze niezależneprojekty zbudowane na bazie tej platformy. Wygląda na to jednak, żewizja Metawersum z „Zamieci” Neala Stephensona może się spełnićbardzo szybko.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.