Nowy Citroen C4: Wybrane elementy wyposażenia z zakresu technologii

Nowy Citroen C4: Wybrane elementy wyposażenia z zakresu technologii04.02.2021 18:24
Francuska stylistyka w parze z nowoczesną technologią? Co oferuje nowy Citroen C4?
Artykuł sponsorowany

Nowy Citroen C4 ma być konkurentem dla największych graczy w segmencie C. Aby francuska nowość mogła nawiązać z nimi walkę, wyposażono ją w szereg nowoczesnych rozwiązań zarówno z zakresu bezpieczeństwa, jak i komfortu. Czym charakteryzuje się nowy przedstawiciel aut kompaktowych i jakimi technologiami zaskakuje?

Zanim zaczniemy wyliczankę, warto wspomnieć, że już w standardzie dostajemy duży, 10-calowy wyświetlacz główny, który wkomponowano w konsolę środkową. Przed oczami kierowcy w podstawowej wersji mamy 5-calowy wyświetlacz LCD, zaś w wyższych 5,5-calowy ekran TFT, który wyświetla podstawowe informacje tj. prędkość, dane dotyczące aktywnego tempomatu, spalanie itp. Takie rozwiązanie jest znane np. z Volkswagena ID.3, który również posiada prosty wyświetlacz zamiast zegarów, zaś większość szczegółowych danych powędrowała na ekran główny. Czy to dobre rozwiązanie? Ile kierowców, tyle opinii. Jedno jest pewne – nic nie rozprasza kierowcy. A jakie systemu wsparcia zastosowano w nowym Citroenie C4?

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i jazdy półautonomicznej

To brzmi dość szumnie – półautonomicznej. Niedawno wielu producentów rozpoczęło wyścig w kierunku jazdy autonomicznej, ale wydaje się, że trudności nie tylko techniczne, ale i moralne postawiły przed nimi przeszkody nie do przeskoczenia. Rozwój nieco zwolnił, ale czy to źle? Być może to nie pora, aby producenci skupiali się na technologii, która będzie możliwa do zastosowania w nieokreślonej przyszłości na wielką skalę. Mimo to nie zaprzestano udoskonalania rozwiązań, które są już obecne i coraz bardziej popularne w autach z niższych półek cenowych.

[1/2]
[2/2]

W Citroenie C4 zastosowano cały szereg najnowszych i obecnych na rynku rozwiązań. Jest to między innymi obowiązkowy już system automatycznego hamowania pojazdu w przypadku ryzyka kolizji. System analizuje przeszkody stałe (np. samochód) jak i ruchome tj. pieszy, rowerzysta itp. Przed wkroczeniem do akcji układ informuje kierowcę o ryzyku kolizji alarmem, a gdy ten nie podejmie akcji, samoczynnie aktywuje hamulce. Jeśli do kolizji dojdzie, układ automatycznie wyhamuje pojazd, aby nie doprowadzić do kolejnego zdarzenia.

Jest oczywiście asystent martwego pola, alarm przekroczenia pasa ruchu z aktywnym asystentem utrzymania pasa. W codziennej eksploatacji przyda się również adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, który dostosowuje się do prędkości poprzedzającego pojazdu, automatycznie utrzymując bezpieczną odległość wybraną wcześniej przez kierowcę. Układ działa cały czas, bez granicznej prędkości, dzięki czemu ma również możliwość zatrzymania pojazdu i ponownego uruchomienia go automatycznie bez udziału kierowcy.

[1/2]
[2/2]

Ciekawostką jest system o nazwie Highway Driver Assist, który zdaniem producenta jest „półautonomicznym urządzeniem do jazdy na poziomie 2”, które łączy adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go i aktywnym ostrzeżeniem o opuszczeniu pasa ruchu. Po jego uruchomieniu pojazd dba o odpowiednią prędkość i trajektorię jazdy. Producent wspomina, że „W ten sposób kierowca może częściowo oddelegować jazdę, a jedynym ograniczeniem jest koncentracja na drodze, zgodnie z obowiązującymi przepisami, z rękami kierowcy na kierownicy.” Podczas około godzinnej prezentacji nie miałem okazji dokładnie sprawdzić tego systemu, ale gdy tylko samochód wróci do mnie na pełen test, z pewnością poddam ten system próbie.

Wyposażenie odpowiedzialne za komfort i rozrywkę

W nowym Citroenie C4 nie zabrakło elementów odpowiedzialnych za komfort i rozrywkę. W samochodzie kompaktowym nie jest już nowością stosowanie kolorowego wyświetlacza przeziernego head-up, który wyświetla najważniejsze informacje o jeździe i uzupełnia się z niewielkim ekranem 5,5 cala przed oczami kierowcy. Podczas codziennej eksploatacji przydadzą się również Boczne czujniki parkowania, które zapamiętują dane zebrane przez czujniki umieszczone na przednich i tylnych zderzakach sprzężonych z trajektorią pojazdu.

[1/2]
[2/2]

Przyda się także kamera cofania z widokiem z góry. Francuski producent od lat stosuje „udawaną” kamerę 360 stopni, która na bazie obrazu z kamery wstecznej o szerokim kącie, po przejechaniu kilku metrów jest w stanie wygenerować obraz 360 stopni z rzutem od góry. Na pewno nie jest to rozwiązanie, które zastąpi prawdziwy obraz z czterech kamer, ale jest ciekawą i tańszą alternatywą. W parkowaniu dodatkowo pomoże asystent parkowania.

[1/2]
[2/2]

Wspomniałem już o standardowym ekranie 10-calowym o mocno panoramicznych proporcjach, który ma niezłą jakość, choć system znany z innych modeli grupy PSA nie należy do intuicyjnych i mocno rozwiniętych. Początkowo trudno znaleźć niektóre funkcje, ale po krótkim treningu wszystko staje się w miarę jasne. Ciekawym dodatkiem (opcjonalnym) jest wbudowany rejestrator jazdy o nazwie ConnectedCAM. Jest to niezależna kamera zintegrowana z podstawą wewnętrznego lusterka wstecznego, wykorzystuje technologię Full HD oraz GPS. Jest ona w stanie nie tylko wykonywać zdjęcia, ale również nagrywać wideo widoku zewnętrznego przed pojazdem, z odpowiednimi danymi zapisanymi na zintegrowanej karcie pamięci 16 GB. Nie jest to wiele, ale dzięki połączeniu Wi-Fi dane zarejestrowane przez kamerę można przesłać do smartfona. Kamera działa cały czas i w razie kolizji lub wypadku automatycznie zapisze materiał. Jasne, normalny wideorejestrator ma nieporównywalnie więcej funkcji, ale jeśli ktoś nie chce jeździć z akcesoryjną kamerką, takie rozwiązanie może wystarczyć.

Systemy łączności i aplikacja dedykowana

Tak, każdy nowy lub odświeżony model musi mieć swoją dedykowaną aplikację, która pozwoli na sterowanie wybranymi funkcjami za pomocą smartfona. Tak samo postąpił Citroen i wyposażył C4 w kilka systemów działających online. Oprócz Connect Assist, czyli bezpłatnej usługi abonamentowej i pomocy w trybie całodobowym, która bez subskrypcji umożliwia wysłanie odpowiedniej pomocy automatycznie lub przez naciśnięcie przycisku alarmowego, auto posiada możliwość dostępu z zewnątrz za pomocą aplikacji My Citroën. Co ona potrafi? Możemy przykładowo programować ładowanie w wersji elektrycznej e-C4, włączyć podgrzewanie lub chłodzenie, sprawdzić stan naładowania baterii lub ilość paliwa w baku lub wyszukać pojazd.

Na deser zostaje integracja z Android Auto i Apple CarPlay, więc jeśli ktoś nie chce wbudowanej nawigacji, wszystko nadrobi usługami ze smartfona. Do dyspozycji są cztery porty USB: dwa gniazda u dołu konsoli środkowej (jedno USB typu A i jedno USB typu C) oraz dwa gniazda z tyłu konsoli środkowej (jedno USB typu A i jedno USB typu C). Do tego ładowanie indukcyjne.

Podsumowanie

Nowy Citroen C4 startuje w cenniku od kwoty 73 300 złotych, ale wszystkie ciekawe dodatki do wyposażenia zaczynają się od poziomu Feel, a więc drugiego w kolejności. Tutaj ceny zaczynają się od 80 300 złotych, a za topowe warianty trzeba zapłacić blisko 100 000 złotych. W takiej cenie wielu będzie rozglądało się za konkurencją, która mimo wszystko potrafi dać więcej ciekawych dodatków niż francuski kompakt.

Plusy
  • 10-calowy ekran już w standardzie
  • Niewielki ekran przed kierowcą nie rozprasza uwagi
  • Wiele systemów wspomagających jazdę
  • kilka systemów odpowiedzialnych za jazdę półautonomiczną
  • Wsparcie dla dedykowanej aplikacji
  • Android Auto i Apple CarPlay w standardzie
Minusy
  • Dla niektórych - ekran przed kierowcą wyświetla zbyt mało informacji
  • System info-rozrywki mógłby być nieco bogatszy w funkcje
Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.