Nowy etap sporu o blokowanie reklam na Androidzie

Nowy etap sporu o blokowanie reklam na Androidzie20.03.2013 15:54
Marcin Paterek

Pod koniec lutego Google postanowiło rozprawić się z blokującymi reklamy aplikacjami, których rosnąca popularność stanowiła zagrożenie dla interesów koncernu. Na pierwszy ogień poszedł AdBlock Plus, z którego korzystanie na Androidzie od wersji 4.1.2 zostało mocno utrudnione poprzez konieczność ręcznego skonfigurowania serwerów proxy. Na tym jednak sprawa się nie zakończyła, bo kilka tygodni później programy blokujące zniknęły ze sklepu Play, a ich twórcy dostali ostrzeżenie o naruszeniu jednego z punktów regulaminu. W ten sposób Google dość skutecznie utrudniło korzystanie z aplikacji, które działały na jego szkodę.

Niepokorni programiści zostali postawieni przed faktem — ich aplikacje do sklepu raczej nie wrócą, bo prawdopodobnie nie uda się przepisać kodu tak, by nie łamać postanowień regulaminu. Ale macki Google mają ograniczony zasięg, dlatego nowym domem stały się dla nich alternatywne sklepy (np. F-Droid lub SlideME). Z kolei twórcy AdBlock Plus zdecydowali się na rozprowadzanie programu poprzez własną stronę internetową. W tej sytuacji największym kłopotem okazał się brak możliwości automatycznej aktualizacji, o którą wcześniej dbało Google Play. Najnowsza wersja programu rozwiązuje ten problem — od momentu jej instalacji poprawki pobierane są automatycznie bez pośrednictwa Google. Dodatkowo wyświetla ona instrukcję, w jaki sposób skonfigurować serwery proxy na Androidzie.

Nie ulega wątpliwości, że twórcy aplikacji blokujących reklamy nie mają zamiaru składać broni i przyjąć swojego losu ze spuszczoną głową. Głos w tym konflikcie zabrała także EFF, organizacja broniąca wolności obywatelskich w cyfrowym świecie. Decyzje Google rozczarowują, ponieważ pokazują, że koncern gotów jest cenzurować oprogramowanie i zaprzestać wspierania otwartych platform w momencie, gdy takie działanie kłóci się z biznesem opierającym się na reklamach — twierdzą jej przedstawiciele. Ponadto wskazują oni, że dotychczasowe zaufanie do Google jako firmy wspierającej innowację i dającej użytkownikom maksymalny wybór zostało w ostatnich dniach zauważalnie osłabione.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.