Blokowanie blokerów reklam uznane za skuteczne: internauci się poddają

Blokowanie blokerów reklam uznane za skuteczne: internauci się poddają

Blokowanie blokerów reklam uznane za skuteczne: internauci się poddają
02.08.2016 10:24

W zeszłym roku zaczęły pojawiać się głosy, że blokeryreklam na dobre mogą załatwić marketing w Internecie – takichmechanizmów doczekały się najpopularniejsze przeglądarki, ałatwość korzystania z nich sprawiała, że przestały być jedyniedomeną technicznie kompetentnych użytkowników. Wygląda jednak nato, że wydawcy znaleźli na rozmaite „adblocki” sposób. I wcalenie polega on na ograniczeniu ilości inwazyjnych, agresywnychreklam.

Amerykańskie stowarzyszenie branży internetowej IAB USAopublikowało raport dotyczący blokowania reklam w StanachZjednoczonych, który dowodzi niespodziewanego zjawiska. Uważanodotąd, że blokowanie dostępu do stron internetowych nie przyniesiepożądanych skutków. Powołując się na nieciekawe wynikiwiększości serwisów, które wprowadziły paywalle – płatnydostęp do treści – uważano, że internautę dzieli tylkokliknięcie od porzucenia serwisu, który nie chce mu dać tego,czego on chce, tu, teraz, natychmiast.

Obraz

Przyszła jednak era coraz sprawniejszych detektorów adblocków.Skrypty takie jak FuckAdBlockradzą sobie ze zdecydowaną większością narzędzi do blokowaniareklam. Wykorzystać je można dwojako: albo wyświetlićużytkownikowi komunikat, że oto wchodzi na stronę utrzymującąsię z reklam, i jeśli będzie te reklamy blokował, to wydawcaumrze z głodu i strony już nie będzie, albo też po prostu ukryćblokującym nie tylko reklamy – ale i treści. Jasne, cwaniużytkownicy, radzący sobie z wbudowanymi narzędziamideweloperskimi przeglądarek i biegle korzystający z rozszerzeńtypu NoScript poradzą sobie z tym, ale ilu ich jest? To już poziom,którego zwykły blokujący nie ogarnie.

Co więc robi ten zwykły blokujący? Wcale nie odchodzi na innąstronę. To prawda – coś jest w zasięgu jednego kliknięcia, alenie inna strona, lecz wyłącznik blokera reklam. Z raportu IAB USAwynika, że coraz więcej internautów, mimo że tak bardzosfrustrowanych agresywnymi reklamami, widząc wyniki działaniablokera adblocków, po prostu swój bloker reklam wyłącza, częstona dobre.

Obraz

Obecnie w USA z blokerów reklam stale korzystać ma 26%internautów (to w zdecydowanej większości młodzi mężczyźni), a17% się do tego przymierza. 37% nigdy nie korzystało z blokerów, a20% przyznało, że korzystało – ale przestało, właśnie zewzględu na utrudnienia w dostępie do treści, czy to przez wezwaniado rezygnacji, czy ukrywanie przez stronę interesujących ichmateriałów.

Obraz

Nie muszą za to specjalnie reklamodawcy i wydawcy martwić się obranżę mobilną. Na smartfonach i tabletach blokowanie reklam towciąż nisza. Według IAB USA tu jedynie 15% użytkowników blokujereklamy. 18% stwierdziło, że nigdy nie słyszało o możliwościreklam blokowania. 67% przyznało zaś, że słyszało o możliwościblokowania, ale nigdy tego nie robiło, przede wszystkim ze względuna niewiedzę, jak to zrobić (mobilne przeglądarki rzadko kiedypozwalają korzystać z rozszerzeń, alternatywne mobilne adblockerywymagają zwykle dostępu roota).

Taki obrót spraw pokazuje, że metody inżynierii społecznej, doktórych można zaliczyć wyświetlanie komunikatów z prośbą ozaprzestanie blokowania reklam mają realny wpływ na zachowaniainternautów. Wiedzą o tym dobrze twórcy wszelkich odmian malware,mogący zawsze liczyć na tych, których przestraszy komunikat o„zawirusowaniu ich komputera”. Zaczynają się o tym przekonywaćtakże wydawcy – w tym wypadku mogą liczyć na silną potrzebęafiliacji u praworządnych obywateli. Korzystając z takich środków„przypominawczych” mogą sprawić, że ta grupka, która chce sięnajeść treścią za darmo, ograniczy się tylko do tych najbardziejkompetentnych technicznie, a zarazem aspołecznie nastawionych. Jestich jednak na tyle mało, że nie powinni zagrozić modelowibiznesowemu, na którym bazuje większość internetowych serwisów.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (80)