Numer dowodu dostępny na infolinii banku. Wystarczy kilka pytań

Numer dowodu dostępny na infolinii banku. Wystarczy kilka pytań19.04.2024 13:50
dowód osobisty
Źródło zdjęć: © WP

"Inteligentni" cyfrowi doradcy czasem nie do końca błyszczą inteligencją. Na infolinii PKO Banku Polskiego dało się pozyskać numer dowodu osobistego, jeśli tylko znało się imię, nazwisko i numer PESEL jego posiadacza. Nie było to wcale trudne zadanie.

Na infoliniach coraz częściej obsługują nas boty, zanim zostaniemy połączeni z człowiekiem, który zechce udzielić nam pomocy. Taka praktyka może generować różne problemy – od błahych, takich jak brak zrozumienia naszej sprawy, do poważnych, jak podanie numeru dowodu osobistego na życzenie, bez wystarczającej weryfikacji rozmówcy.

Ten drugi przypadek został opisany przez redakcję serwisu niebezpiecznik.pl. Jeden z czytelników poinformował redakcję o tym, że w trakcie rozmowy da się doprowadzić do sytuacji, w której "inteligentny bot" wyrecytuje numer dokumentu tożsamości, przypisanego do określonego klienta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zastrzeżenie dokumentu na infolinii generowało problem

Dziennikarze Niebezpiecznika opublikowali nagranie z próbą zastrzeżenia dokumentu. Okazuje się, że po podaniu imienia, nazwiska i numeru PESEL, możliwe było zastrzeżenie dowodu osobistego. Zanim jednak doszło do zastrzeżenia dokumentu, bot wyrecytował jego numer.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Błąd został już usunięty. Redakcja Niebezpiecznika zadała pracownikom PKO Banku Polskiego trzy pytania odnośnie procesu zastrzegania dokumentu. Pytano, czy pozyskanie numeru dokumentu było możliwe też w trakcie rozmowy z konsultantem, od kiedy bot obsługuje tę czynność, a także ile osób do tej pory skorzystało z takiej opcji i czy wiadomo, ile razy mogło dojść do nieuprawnionego pozyskania danych, na przykład w sytuacji, gdy ktoś kontaktuje się z infolinią z numeru innego, niż ten przypisany do konta. PKO BP udzielił odpowiedzi jednak tylko na jedno pytanie:

"Klient może zablokować dokument tożsamości na naszej infolinii zarówno podczas rozmowy z konsultantem, jak i podczas obsługi przez bota. Zastrzeganie dokumentów drogą telefoniczną z wykorzystaniem bota jest dostępne dla klientów od prawie 3 lat. Do prawidłowego przejścia przez proces zablokowania dokumentu niezbędna jest identyfikacja i weryfikacja klienta, jednak o szczegółach procesu nie informujemy. Obecnie został on zmieniony – klienci otrzymują informację o ostatnich 3 cyfrach zastrzeganego numeru dokumentu tożsamości. Nie odnotowaliśmy reklamacji związanych z procesem blokady dokumentów".

Błędy po stronie banku

Po stronie banku doszło do dwóch podstawowych błędów. Po pierwsze – nie zweryfikowano dokładnie klienta. Dokument można było zastrzec, podając wyłącznie imię, nazwisko i PESEL, a dane te są często dostępne w publicznych rejestrach. Drugim błędem było nadmierne ujawnienie informacji. Do zastrzeżenia dokumentu nie było potrzeby podania pełnego numeru dokumentu – wystarczyło odczytać pierwsze lub ostatnie znaki.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.