NVIDIA najszybsza pod każdym względem. Potężny GTX 1080 trafi do sklepów jeszcze w maju

NVIDIA najszybsza pod każdym względem. Potężny GTX 1080 trafi do sklepów jeszcze w maju08.05.2016 14:03

Z budżetem, który miałby wystarczyć na wysłanie człowieka naMarsa, NVIDIA zrobiła coś nie mniej spektakularnego. Największejak dotąd przedsięwzięcie w dziedzinie projektowania i produkcjiczipów (jak określił to prezes Nvidii, Jen-Hsun Huang) zaowocowałopremierą flagowej karty graficznej zielonych, która nie tylko jesto wiele szybsza od dotychczasowego rekordzisty, Titana X, ale jestteż szybsza od dwóch swoich sparowanych bezpośrednichpoprzedników, kart GTX 980. Z niesamowitą wydajnością, niskimzużyciem energii i całą listą ciekawych dodatkowych możliwości,nowe karty stawiają konkurentów w nieciekawej sytuacji, tymbardziej, że na rynku pojawią się jeszcze w tym miesiącu.

Bez żalu żegnamy proces technologiczny 28 nm, w którymprocesory graficzne utknęły na wiele lat. Nowe karty Nvidiigeneracji Pascal, tj. GTX 1080 i GTX 1070, wykonane są w procesie 16nm TSMC FinFET, który już dzięki samej miniaturyzacji przynosizmniejszenie zużycia energii i większą wydajność względempoprzednika. Pozwoliło to na drastyczne zwiększenie częstotliwościtaktowania: zegar rdzenia został podkręcony ze standardowych 1607 do 2144 MHz, i to zezwykłym powietrznym chłodzeniem, osiągając temperaturę 67 stopniCelsjusza. Ulepszony blok zasilania pozwolić ma entuzjastom nadaleko idące eksperymenty w tej dziedzinie.

GTX 1080 zawiera 7,2 mld tranzystorów w 2650 rdzeniach CUDA. Daje tostandardowo 9 TFLOPS mocy obliczeniowej. GTX 1070 to około 6,5TFLOPS. Dla porównania wspomniany wcześniej Titan X z 8 mldtranzystorów, dających ok. 7 TFLOPS. Realna wydajność zależy odobciążenia roboczego, ale NVIDIA chwali się, że w zastosowaniachzwiązanych z wirtualną rzeczywistością, GTX 1080 jest dwukrotniewydajniejszy od Titana X, zużywając trzykrotnie mniej energii.

To jednak nie wszystko: GTX 1080 przynosi 8 GB nowej pamięciGDDR5X Microna, o ogromnej przepustowości 10 Gb/s. Czemu nie tosłynne HBM, tak bardzo zachwalane przez AMD i wykorzystywane weflagowych Radeonach z czipami Fiji? Problem jest w tym, że pierwszageneracja HBM pozwala na zastosowanie tylko 4 GB pamięci, co zdaniemNvidii nie wystarczy do efektywnego grania w 4K. Na HBM2 poczekamyzaś przynajmniej do przyszłego roku. GTX 1070 wykorzystujestandardowe GDDR5.

Introducing the GeForce GTX 1080. Gaming Perfected.

Tym możliwościom towarzyszą możliwe do zaakceptowania ceny.NVIDIA jest już w praktyce monopolistą na rynku, ale trzebaprzyznać, że nie nadużyła tutaj swojej pozycji. GTX 1080, któreoficjalnie trafi do sprzedaży 27 maja, kosztować ma w USA 600dolarów. Specjalna wersja dla fanów overclockingu, z ręczniedobieranymi czipami, sprzedawana będzie za 700 dolarów. 10 czerwcana rynek wprowadzony zostanie GTX 1070, w cenie 380 dolarów. Wersjaspecjalna do podkręcania zaoferowana zostanie za 450 dolarów.Biorąc pod uwagę to, że Titan X kosztuje 1000 dolarów, a 980Ti650 dolarów, to faktycznie okazja.

Nowe referencyjne karty od Nvidii zawierać będą też odnowiony,dynamicznie wyglądający układ chłodzenia,z pojedynczymwentylatorem u końca. Ma on sobie dać radę nawet z fanamipodkręcania, choć jasne jest, że radykałom chłodzenia ciecząnic nie zastąpi. Oczywiście partnerzy Nvidii niebawem wypuszcząwłasne karty, z własnymi systemami chłodzenia.

Zainteresuje Was pewnie kwestia zasilania. TDP karty GTX 1080wynosi zaledwie 180 W (Titan X to 250 W), z tego co widać poreferencyjnej karcie, wystarczy jej pojedyncza wtyczka 8-pin zzasilacza.

Pascal to nie tylko sprzęt

Wydajność Pascala jest imponująca, ale nie mniejsze wrażenierobią zaprezentowane przez zieloną drużynę innowacjesoftware'owe. Najciekawszy z nich jest nowy potok renderowania, któryw jednym przejściu potrafi wygenerować do 16 niezależych punktówwidzenia. Nazwano to *simultaneous multi-projection *(jednoczesnawielo-projekcja). Celem ma być sprawienie, by gry wyglądały lepiejw zestawieniach wielomonitorowych i wirtualnej rzeczywistości.Renderowane są oddzielne punkty widzenia, niwelując zakrzywienialinii wynikające z ustawienia ekranów, na które rzutowany jestpłaski obraz.

Taki wieloekranowy obraz ma teżbyć płynniejszy – nowy potok renderowania deformuje obraz tak, byjedynie obraz bezpośrednio przed oczami był rysowany z pełnąrozdzielczością. To co na perymetrze pola widzenia wyraźne byćprzeceż nie musi, i tak tego się nie zobaczy. Efekt jest od razuzauważalny, z włączoną jednoczesną wielo-projekcją wydajnośćw pokazanych demach wzrastała o ponad jedną trzecią. Np. w grzeObduction z 60 FPS do 96 FPS.

NVIDIA Simultaneous Multi Projection

Druga interesująca nowość tonarzędzie Ansel, które NVIDIA określiła jako „pierwszy naświecie system kamery 3D w grach”, służący do robienia zrzutówekranu znacznie lepszych, niż te, które możliwe są przez PrintScreen w Steamie. Wbudowane w SDK rozwiązanie współdziałabezpośrednio ze sterownikami i pozwala na znacznie więcej, niżtylko zrobienie prostego zrzutu ekranu. Wspierane są wirtualnerozdzielczości o wielkości nawet 32-krotnie większej niżwyświetlana, pola widzenia 360 stopni, swobodny ruch kamery,rozmaite filtry – widoki z gier nie będą już takie same. ObsługęAnsela wbudowano już w Wiedźmina 3, No Man's Sky oraz The Division.

Na koniec należy wspomnieć odźwięku. Zestaw narzędzi Gameworks/VRworks uzupełniony został oVRWorks Audio, mechanizm mający zapewnić w pełni uprzestrzennionydźwięk w grach VR, by uczynić doświadczenie wirtualnejrzeczywistości jeszcze bardziej pochłaniającym. Z tego co możnasię było dowiedzieć podczas prezentacji wynika, że w praktycemamy do czynienia z raytracingiem dźwięku, modelowaniem fizycznychodbić fal od rozmaitych powierzchni. Możliwości tego rozwiązaniapokażą nam gierki z kolekcji The Nvidia VR Funhouse, udostępnionedla użytkowników gogli HTC Vive.

NVIDIA VR Funhouse Shows What Pascal Can Do for VR

Oczywiście nowe karty są w pełni zgodne nie tylko z DirectX 12 (poziom zgodności 12_1), ale też z OpenGL 4.5 i Vulkan API 1.0. Wspierane systemy operacyjne to Windows 7-10, Linux oraz FreeBSDx86.

Co na to czerwoni?

Dla walczącego o lepsze udziały na rynku kart graficznych AMD, premieranowych kart Nvidii jest kłopotliwą sprawą. Zieloni już dziś mogąpowiedzieć, że to oni pierwsi wyszli z ograniczeń 28 nanometrów,wpierw wydając superkomputerową kartę Tesla, a teraz pokazującdwa modele dla graczy.

Coprawda, budowane w procesie 14 nm Radeony w architekturze Polariszapowiadają się ciekawie, szczególnie w kwestii ich wydajności wwirtualnej rzeczywistości i niższych rozdzielczościach. Podczasostatniej demonstracji cały system z kartą Polaris zużywał 85 Wpodczas grania w 1080p w Star Wars Battlefront, podczas gdyporównywalna cenowo konfiguracja z GTX 950 zużywała 140 W. Jednakdo dziś nie ogłoszono terminów oficjalnej dostępności RadeonówPolaris na rynku, podczas gdy nowe Pascale będą do kupienia jeszczew tym miesiącu.

Takczy inaczej trzeba powiedzieć jedno – jeśli ktoś w najbliższymczasie zamierza kupić kartę graficzną, to kupienie czegoś nowego,zrobionego w procesie 28 nm, kompletnie nie ma sensu. Przewaga nowycharchitektur jest po prostu ogromna – i można się spodziewać, żenowe tegoroczne karty wystarczą przynajmniej na kilka lat, dobrzesobie radząc nawet z graniem 4K, które co by nie mówić wcześniejbyło tylko wymuszonym, wymęczonym popisywaniem się.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.