Od HP do LG: webOS sprzedany Koreańczykom, będzie systemem operacyjnym dla smart TV

Od HP do LG: webOS sprzedany Koreańczykom, będzie systemem operacyjnym dla smart TV25.02.2013 16:04

Czy to będzie koniec tułaczki systemu operacyjnego, z którymjeszcze kilka lat temu wiązano tyle nadziei? webOS, bazujący naLinuksie OS, pomyślany dla urządzeń mobilnych, po raz kolejnyzmienił właściciela – jak podają amerykańskie media, sięgnąłpo niego koreański czebol LG. Gdy pod koniec 2011 roku HP ogłosiło, że uwolni cały kodźródłowy webOS-a (system był wcześniej hybrydą opensource'owychi własnościowych komponentów), nikt za bardzo nie wiedział, co ztego wyniknie – ale jedynie najbardziej zagorzali fani systemuwierzyli, że webOS może znów odegrać jakąś rolę na rynku.Za webOS-em nie stała praktycznie żadna liczącasię społeczność deweloperska, a samo HP dałosię poznać jako właściciel niezbyt kompetentny – nie tylkonie potrafiło utrzymać i rozwinąć linii ciekawych telefonów,odziedziczonych po Palmie, ale też rozczarowało niezbyt udanymtabletem HP TouchPad (który sprzedał się dopiero wtedy,gdy jego cenę obniżono do 99 dolarów) i niespełnionymiobietnicami instalowania webOS jako dodatkowego oprócz Windowssystemu na wszystkich laptopach i desktopach produkowanych przezfirmę. Po wydaniu łącznie 3,3 miliarda dolarów na inwestycję wwebOS-a, HP wciąż szukało sposobów na utrzymanie go przy życiu,jako realnej, komercyjnej oferty. Uwolniony kod systemu tymsię różnił od wersji własnościowej, że pozbawiony byłwszystkich usług działających w chmurze, takich jak system kopiizapasowych czy katalog aplikacji. Wydzielona przez HP do zajmowaniasię komercyjnym aspektem webOS-a spółka-córka o nazwie Grammiała zarabiać na usługach online, oraz na sprzedaży licencjisystemu w wersji Professional Edition, z wsparciem technicznym idodatkowymi atrakcjami dla biznesu.[img=lg_webos]Kilka miesięcy temu ujawniono informację, że Gramrozpoczął z LG prace nad systemem operacyjnym dlainteligentnych telewizorów koreańskiego producenta. webOS zostałwybrany jako następca platformy NetCast, pokonując dużegokonkurenta – Google TV. Ofertę Google'a odrzucono z jednegopowodu – Mountain View było gotowe udzielić licencji na swójprodukt bez prawa jakichkolwiek jego modyfikacji, podczas gdywłaściciel webOS-a zgadzał się na wszelkie zmiany (a i rdzeńsystemu, jako opensource'owy, można było bez ograniczeńdostosowywać do wymogów swojego sprzętu.Prace nie były jednak łatwe. Pojawiły się informacje, żegłównym problemem okazał się powolny czas uruchamianiawebOS-a. O ile w wypadku telefonów – urządzeń pozostającychniemal cały czas „na chodzie” – jest to jeszcze do zniesienia,to trudno oczekiwać, by ktoś, kto włącza telewizor (nawetinteligentny) chciał czekać 2-3 minuty, aż będzie się onnadawał do użytku. LG wpadło na pomysł, by pozostawiać komputertelewizora włączonym cały czas, wygaszając jedynie wyświetlacz,gdy użytkownik naciśnie przycisk „off” pilota – ale na pewnonie byłoby to rozwiązanie idealne.Pozostawał też problem oprogramowania – inteligentnetelewizory muszą oferować dziś mnóstwo aplikacji, których nawebOS-ie nigdy nie było, przede wszystkim rozmaite kanałyVideoOnDemand. Aplikacje te były pisane na lekkim frameworkuEnyo, ale ich integracja z webOS-em okazała się niełatwa. Mimo tych problemów LG z webOS-a rezygnować nie chciało,ostatecznie decydując się w całości odkupić Grama od HP.Wartości transakcji nie podano, ale wiadomo, że obejmuje ona kodźródłowy systemu i powiązanych usług, ludzi pracujących nadsystemem, witryny powiązane z webOS-em, oraz wszelkie patenty, któreHP pozyskał z przejęciem Palma. Decyzja Koreańczyków na pewno niebyła nieprzemyślana – choć rynek smart TV nie rośnie w takimtempie jak np. rynek tabletów, to i tak sprzedaż tych urządzeń wzrosła wzeszłym roku o 15%, pokazując, że to nie jest tylko kolejnaprzejściowa moda. Wychodzi bowiem na to, że klientom Angry Birds na telewizorzejest potrzebne o wiele bardziej, niż oglądana przez specjalneokulary namiastka 3D.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.