Odebrał telefon z "banku". Nagrał całą rozmowę z oszustem

Odebrał telefon z "banku". Nagrał całą rozmowę z oszustem30.09.2021 20:11
Źródło zdjęć: © Pixabay

Oszustwa "na pracownika banku" są coraz powszechniejsze i przebiegają z reguły według podobnego schematu. Niektórzy w porę orientują się jednak, że rozmawiają z przestępcą i nie dają się naciągnąć na jego sztuczki. Jedną z takich osób był pan Jakub, który nagrał całą rozmowę z oszustem, ujawniając mechanizm jego działania.

Rozmowa przebiegała według "klasycznego" scenariusza. Oszust podawał się za pracownika banku, przedstawiając zmyśloną historię o próbie kradzieży pieniędzy z konta pana Jakuba. Dzwoniący dysponował imieniem potencjalnej ofiary i starał się ją przekonać, że kontaktuje się z nią z działu zajmującego się bezpieczeństwem.

Na udostępnionym nagraniu słychać, jak oszust spokojnym głosem stara się nakłonić pana Jakuba do instalacji aplikacji do zdalnego dostępu. Przekonuje, że jest to "aplikacja do pomocy technicznej". Przestępca przekazał też – z pewnością zmyślone – dane osobowe: swoje imię i nazwisko oraz numer pracownika.

Następnie poprosił o zapisanie imienia i nazwiska osoby, do której został rzekomo skierowany przelew z konta ofiary. "Pracownik banku" podkreślał, że było to oszustwo, gdyż pieniądze miały zostać pobrane bez wiedzy i zgody pana Jakuba.

Nagranie ZŁODZIEJA podającego się za BANK. Scamer strollowany!

Oprócz tego poprosił użytkownika, aby podał mu nazwę banku, z którego korzysta, ponieważ – jak mówił – "zgodnie z regulaminem banku musi przekierować wniosek o oszukańczych działaniach do filii". Przekonywał pana Jakuba, że mogło dojść do wycieku danych lub na urządzeniu pojawiło się złośliwe oprogramowanie.

Brak czujności może mieć w tym przypadku bardzo poważne konsekwencje. Zainstalowanie wspomnianej aplikacji umożliwia przestępcy dokonanie kradzieży pieniędzy z naszego konta. Pan Jakub od początku miał jednak świadomość, że rozmawia z oszustem.

W pewnym momencie rozmowa przybrała obrót, którego przestępca raczej się nie spodziewał. Ostatecznie rozłączył się z panem Jakubem, mając zapewne świadomość, że nic już nie wskóra. Warto na koniec zauważyć, że oszust nie znał nazwy banku, z którego korzystała jego niedoszła ofiara; to powinno być w takich sytuacjach jednym z pierwszych sygnałów, że coś jest nie tak.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.