Onet próbuje blokować blokujących reklamy – słowem kluczowym jest tu „próbuje”

Onet próbuje blokować blokujących reklamy – słowem kluczowym jest tu „próbuje”14.12.2016 15:55

Dla wielu internautów wejście dziś na stronę główną Onetuwiązało się ze sporym zaskoczeniem. Portal był jakiś taki…krótki. Zobaczyli jedynie górną część strony, z menu głównym,materiałami polecanymi i blokiem newsów. Pod spodem zaś, zamiastkolejnych bloków tematycznych, obrazek ludzika z chmurką, na którejnapis głosił „Reklamy nie są takie złe…” i link doinstrukcji, jak wyłączyć bloker reklam. Wygląda na to, że całagrupa Onet-RASP wzięła się za walkę z blokowaniem reklam. Zrobiłato jednak raczej nieudolnie, przynajmniej od strony technicznej.

Implementację mechanizmu „antyblokerowego” widzieliśmywcześniej w onetowym serwisie wideo – VoD.pl – jednak pozostałeduże serwisy tej grupy były dostępne także dla użytkownikówblokujących reklamy w imię świętego spokoju. Trudno bowiemzaprzeczyć temu, że Onet niejednokrotnie sięgał do bardzoagresywnych form, widywało się tam nawet wyskakujące warstwywideo, przesłaniające publikowane treści.

AdBlock Plus został zablokowany
AdBlock Plus został zablokowany

Decyzja o zablokowaniu dostępu dla użytkowników z blokeramireklam na głównej stronie portalu jest jednak bezprecedensowa – iwysoce ryzykowna. Mieszkańcy Polski są w ścisłej czołówce,jeśli chodzi o blokowanie internetowych przeszkadzajek, ocenia się,że robi to u nas ponad 30% użytkowników, podczas gdy średnia dlaEuropy wynosi ok. 20%, a dla całego świata ok. 9% (dane z badaniafirmy ClarityRay). Co dla wydawców przyzwyczajonych do reklamowejwolnej amerykanki jest szczególnie niepokojące, w ostatnich latachdało się zaobserwować kilkusetprocentowy wzrost popularnościtakich narzędzi, nie tylko na stronach związanych z tzw. nowymitechnologiami, ale także w segmentach odwiedzanych przede wszystkimprzez zwykłych użytkowników – np. gastronomii czy nieruchomości.

Z µBlockiem Onet zupełnie sobie nie poradził
Z µBlockiem Onet zupełnie sobie nie poradził

Co zrobią użytkownicy blokerów reklam, gdy odkryją, że Onetblokuje im pełen dostęp do portalu? Oczywiście przedstawicielegrupy wierzą, że dodadzą oni adresy *.onet.pl do białej listy ibędą oglądali reklamowe produkcje, że nie nastąpi żaden odpływużytkowników do konkurencji, która (jeszcze?) takich sztuczek niestosuje.

Problem w tym, że Onet wziął się do blokowania blokerów dośćnieudolnie. Zablokował jedynie AdBlock Plusa, rozszerzenie niecieszące się już dziś taką popularnością jak kiedyś,posiadające znacznie lepsze zamienniki, takie jak np. µBlock. Ifaktycznie, µBlock blokował reklamy Onetu dalej bezkarnie, podobnieteż dobrze sobie radził bloker AdAway na Androidzie. Istnieje więctrzecia droga, o której programiści Onetu chyba nie pomyśleli:zamiast wyrażać zgodę na reklamy lub zmieniać portal, można poprostu zmienić bloker reklam.

Paradoksalnie zmiana używanego blokera stanowi chyba najgorszedla portalu rozwiązanie. Na dłuższą metę odejście od Onetuludzi nieoglądających reklam nie odbije się niekorzystnie na jegoprzychodach, natomiast rozpowszechnianie się wśród internautówwiedzy technicznej, jak reklamy zablokować (wraz ze świadomością,że można to zrobić), zmusiłoby do zmiany strategii na bardziejwobec użytkowników przyjazną: stosowania reklam skromnych,nieprzeszkadzających w czytaniu tekstu i rozsądnie wkomponowanych wlayout strony.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.