Opera chce blokować reklamy bezpośrednio w swojej przeglądarce

Opera chce blokować reklamy bezpośrednio w swojej przeglądarce10.03.2016 14:53

Poszukująca swojego miejsca na rynku przeglądarek desktopowychOpera zamierza wyróżnić się w śmiały i ryzykowny sposób, któryz jednej strony może przynieść uznanie niektórych użytkowników,z drugiej jednak zantagonizować wielu biznesowych partnerów. Wdeweloperskim kanale wydawniczym pojawiła się wersja, którawprowadza mechanizm blokowania reklam o bardzo wysokiej wydajności –wbudowano go po prostu do silnika przeglądarki.

Tłumaczenie tego posunięcia jest dość oczywiste: gdyby nieprzyciężkie reklamy, niektóre z najpopularniejszych witrynładowałyby się 90% szybciej. Takie przynajmniej wyniki miałprzynieść test ładowania 66 stron, w którym porównano Operę zwbudowaną funkcją blokowania reklam z Chrome i Firefoksemużywającymi Adblock Plusa. Wyniki są uśrednieniempiętnastokrotnego pomiaru czasu potrzebnego do pobrania strony iwyświetlenia jej.

Co więcej, wbudowanie blokera w silnik miało pozwolić nauzyskanie znacznie lepszych wyników, nawet o 40%, niż w wypadkufaktycznie ślamazarnego AdBlock Plusa (szkoda, że nie przetestowanonp. µBlocka). Nie jest to zaskakujące, blokery-rozszerzenia niemogą kontrolować procesu ładowania stron na poziomie stosusieciowego, a jedynie wyświetanie ich elementów. Co ciekawe,natywne rozwiązanie nie jest wcale tak bardzo niezależne –wykorzystuje sprawdzone listy blokowania EasyList z serwerów AdBlockPlusa.

Deweloperzy Opery utrzymują, że rozumieją rolę reklam wfunkcjonowaniu darmowego i otwartego Internetu. Nie zgadzają sięjednak z ciężkimi reklamami i rozbudowanymi trackerami,chcą sieci, która będzie lepszym miejscem dla naswszystkich. Zarazem niewyjaśniają jednak, z czego miałyby utrzymywać się serwisy,których reklamy nigdy nie zostaną wyświetlone, bo użytkownikwyłączył tę opcję w oknie dialogowym przeglądarki.

Introducing Opera's ad-blocking feature | BROWSER FOR COMPUTER | OPERA

Opera przypomina też, że liczbaużytkowników blokerów reklam znacząco rośnie (przynajmniej napecetach). Miało ich między 2014 a 2015 rokiem przybyć 41%.Zapotrzebowanie rynku na mechanizmy blokujące jest więc ewidentne.Czy jednak zrobienie czegoś, na co nie poważył się żaden zwiodących producentów przeglądarek pozwoli Operze wrócić doczasów świetności? Zagrożenie dla tego planu tkwi jednak w corazwiększej skuteczności skryptów, które uniemożliwiająprzeglądanie użytkownikom AdBlocka – przynajmniej aż do czasu,gdy wyłączą blokady.

W wypadku blokującej stronęprzeglądarki… skrypt może po prostu zwrócić użytkownikowiuwagę, by uruchomił innego browsera, np. Google Chrome czyMicrosoft Edge, które z oczywistych powodów raczej nigdy reklamsame blokować nie będą.

Wprowadzając zintegrowany bloker reklam, Opera Software naraża się zarazem na zarzut hipokryzji. Jak żadna inna popularna przeglądarka, Opera (zarówno desktopowa jak i mobilna) naszpikowana jest treściami reklamowymi, występującymi tu głównie jako sponsorowane kafelki na ekranie startowym. Użytkownicy mogą zapytać – czy bloker reklam zablokuje reklamy emitowane przez samą Operę? A może wprowadzona zostanie dodatkowa usługa dla partnerów, dzięki której reklamodawca będzie mógł się zapisać na białą listę? To nie jest rzecz niewyobrażalna, dziś dokładnie taki właśnie model biznesowy stosuje Eyeo GmbH, producent AdBlock Plusa.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.