Operator Rebtel kończy działalność w Polsce. Dawanie za darmo jednak się nie opłaca

Operator Rebtel kończy działalność w Polsce. Dawanie za darmo jednak się nie opłaca03.12.2018 19:21
Rebtel kończy działalność w Polsce

Na początku czerwca 2018 roku w Polsce rozpoczął działalność wirtualny operator ze Szwecji – Rebtel. Działalność zaczął we Wrocławiu i kusił klientów nowatorską ofertą, która w naszym kraju okazała się zabójcza.

Model biznesowy Rebtela polegał na tym, że operator dawał klientom zupełnie za darmo nielimitowane SMS-y, rozmowy (także zagraniczne) i 1 GB Internetu do wykorzystania. Zarobki przynosić miały dodatkowe pakiety i usługi, kupowane przez użytkowników w razie potrzeby. Na początku z Rebtela mogła korzystać jedynie licząca 10 tysięcy osób grupa zaproszonych użytkowników i wszystko zapowiadało się wspaniale.

W Rebtelu panuje chaos

W pierwszej połowie października usługi Rebtela były już dostępne dla wszystkich mieszkających w Polsce. Wystarczyło zamówić starter na stronie operatora. W praktyce wywołało to ogromne zamieszanie. Niektórzy klienci bardzo długo musieli czekać na przeniesienie numeru od innego operatora. Do wielu docierały SIM-y nieaktywne lub zdublowane, które trzeba było wyłączyć zaraz po aktywacji. Przedstawiciele firmy robili wszystko, by uspokoić klientów, ale nie było to łatwe. Wielu chętnych na skorzystanie z usług Rebtela nie doczekało się takiej możliwości.

Do tego doszły kiepskie procedury bezpieczeństwa, o czym pisał Niebezpiecznik. Okazało się bowiem, że kurierzy dostarczający SIM-y nie sprawdzają danych osoby odbierającej paczkę, a czasami nawet nie proszą jej o podpis. Jeśli więc wiemy, że ktoś przeniósł numer, można się pod nią bez większych problemów podszyć. Winna prawdopodobnie nie była firma kurierska DPD, ale pracownik lub pracownicy Rebtela w Polsce, gdyż przesyłki nie były zamawiane jako do rąk własnych.

Innym znanym przypadkiem z Rebtela jest pomyłka przy wysyłaniu kart SIM. Chętni do korzystania z usług sieci otrzymywali karty z nie swoimi numerami telefonu (czasem po kilka), a mając kartę, mogli zalogować się do ustawień konta, korzystając z jednorazowego hasła SMS. Tam widoczne były dane osobowe prawowitego właściciela karty, łącznie z numerem PESEL i adresem. Przy odrobinie szczęścia można dostać też na przykład SMS z banku.

Problem dotyczył podobno tylko 150 klientów Rebtela, ale to nie zmienia faktu, że mamy do czynienia z ogromnym niedopatrzeniem po stronie operatora.

Pół roku na polskim rynku wystarczy

Fakt, że Rebtel wycofuje się z Polski, jest jednak sporym zaskoczeniem. Jeśli potraktujemy bałagan w przesyłkach jako chorobę wieku dziecięcego, operator radził sobie bardzo dobrze. Zainteresowanie ofertą było wysokie, a kampanie marketingowe zwykle trafiały, gdzie trzeba. Firma zniknie za miesiąc – 3 stycznia 2019 roku.

Osoby, które związały się z operatorem lub jeszcze czekają na swój SIM, otrzymały e-maile z instrukcjami. Jeśli ktoś zaczął już procedurę przenoszenia numeru, musi zlecić przeniesienie z powrotem przed 3 stycznia, jeśli chce ten numer zachować. W przeciwnym razie numer telefonu przepadnie. Zgromadzone na koncie środki będą zwracane przy użyciu wybranej metody płatności.

K=komunikat na stronie rebtel.pl
K=komunikat na stronie rebtel.pl

Oficjalnie Rebtel informuje, że kończy świadczenia w Polsce z innego powodu. Firma skoncentruje się na innej działalności i spróbuje uruchomić usługi finansowe w Stanach Zjednoczonych. Oby poszło im lepiej niż z wysyłaniem SIM-ów w Polsce. Partner techniczny MVNE także został przekształcony. Trudno więc powiedzieć, czy przyczyną jest brak odpowiednio wysokich zysków w Polsce,

Operator rozesłał także przeprosiny do klientów. Nie ulega wątpliwości, że stawia ich w bardzo niekomfortowej sytuacji. Wsparcie techniczne dla tych osób wciąż działa i w razie potrzeby można się z nim skontaktować.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.