Oszustwo na BLIK-a nadal aktywne. Policja ostrzega, a to niewiele pomaga

Oszustwo na BLIK-a nadal aktywne. Policja ostrzega, a to niewiele pomaga14.10.2020 12:34
Przestępcy wykradają konta w mediach społecznościowych, aby wyłudzać kody BLIK/fot. GettyImages

Policjanci z Zamościa poinformowali o kolejnym skutecznym ataku "na BLIK-a" z wykorzystaniem włamania na konto w mediach społecznościowych. Co gorsza, tym razem brakiem czujności wykazali się młodzi ludzie.

Wydawałoby się, że osoby w okolicach wieku 18 lat doskonale wiedzą, jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują w sieci. Doskonale potrafią rozpoznać fake newsy, fałszywe profile w sieci czy tym podobne. Ich doświadczenie w sieci teoretycznie powinno się przekładać na adekwatne umiejętności rozpoznawania przestępstw, ale jak widać, nie zawsze tak jest.

Na stronie Komendy Głównej Policji pojawił się nowy komunikat, w którym informują o oszustwie zgłoszonym w Zamościu. Przestępcy przejęli konto w mediach społecznościowych 18-latki, a następnie zaczęli wysyłać do jej znajomych prośby o przesłanie kodu BLIK. Cyberprzestępca zdołał wyłudzić od kilku osób po 200 złotych. Prosił o pomoc w dokonaniu płatności kodem za zamówiony towar.

W takim przypadku oczywiście obiecywał, że pieniądze zaraz zwróci w formie gotówki. Kilku znajomych 18-latki uwierzyło, że faktycznie próbuje ona coś zakupić, ale nie ma pieniędzy na koncie, lub nie posiada BLIK-a. Nikt nie wpadł na to, aby do dziewczyny po prostu zadzwonić i zweryfikować sytuację. Podobno cyberprzestępca uzyskał także dostęp do poczty elektronicznej 18-latki.

Można więc spekulować, że logowała się do mediów społecznościowych korzystając z tego samego hasła. Cyberprzestępca mógł zdobyć jej dane, sprawdzając listy loginów w wyciekach danych, które można znaleźć w sieci. Mógł również zainstalować na jej urządzeniu oprogramowanie szpiegowskie, ale to raczej mniej prawdopodobna wersja. Policja nie ujawniła szczegółów na ten temat, ponieważ śledztwo jest w toku.

Oszustwo "na BLIK-a" – jak skutecznie się przed nim bronić?

Aby ochronić siebie, a przede wszystkim bliskich i znajomych, przed atakiem "na BLIK-a", należy zadbać o bezpieczeństwo swoich kont w mediach społecznościowych. Jeśli będziemy skutecznie unikać włamać, przestępcy nie będą w stanie nic zdziałać. Podstawowym błędem ofiar wykradania kont jest stosowanie tego samego hasła i adresu e-mail w wielu platformach, w tym w sklepach internetowych.

fot. Policja
fot. Policja

Kiedy cyberprzestępcy zdobędą nieautoryzowany dostęp do serwera np. sklepu internetowego, mogą uzyskać pełną listę haseł i adresów e-mail użytkowników. Następnie sprzedają ją w darkwebie za niekiedy niewielkie pieniądze. Niekiedy te pliki trafiają także w całości do sieci i nie trzeba się bardzo starać, aby je znaleźć. Przestępcy próbują więc zalogować się na konta w mediach społecznościowych z wykorzystaniem loginów i haseł, które wyciekły do sieci.

Tutaj możesz sprawdzić, na podstawie swojego adresu e-mail, czy twoje hasło mogło wyciec do sieci.

Należy stosować także trudne do odgadnięcia hasła, które nie składają się ze znanych słów, daty urodzenia czy imion lub nazwisk. W przypadku Facebooka, koniecznie należy uruchomić weryfikację logowania 2FA, czyli uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Przy każdej próbie zalogowania do serwisu otrzymamy kod poprzez wiadomość SMS lub aplikację zainstalowaną w smartfonie czy na innym urządzeniu, gdzie pozostajemy zalogowani. To uniemożliwi przestępcom przechwycenie naszego konta.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.