Oto konsekwencje RODO: firmy spoza UE blokują europejskich internautów

Oto konsekwencje RODO: firmy spoza UE blokują europejskich internautów07.05.2018 10:51
Kłódka na mapie jako metafora GDPR z depositphotos

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (GDPR, czy teżpo polsku RODO) już dziś przynosi nam konsekwencje, którychautorzy implementowanego właśnie w państwach Unii Europejskiejprawa chyba się nie spodziewali. Wśród amerykańskich firminternetowych furorę robi nowa usługa o nazwie GDPR Shield, dziękiktórej będą one mogły uniknąć wszelkiego ryzyka prawnego związanego z naruszeniem RODO. Wystarczy kilka linijek kodu wJavaScripcie.

Założenia były dobre – ostatnia afera z Facebookiem dobrzepokazuje, jak bardzo firmy internetowe „troszczą” się o ochronęwrażliwych danych użytkowników. Realizacja jest jednak koszmaremdla biznesu, oznaczając przede wszystkim ogromne koszty dostosowaniasystemów informatycznych do wymogów rozporządzenia, jak równieżryzyko prawne i finansowe: naruszenie zapisów RODO grozi grzywną wwysokości do 20 milionów euro lub 4 proc. rocznych przychodów (zależyco wyższe).

Co zaś najbardziej dotkliwe, RODO obejmuje nie tylko podmiotyoficjalnie działające na terenie Unii Europejskiej, ale wszystkiepodmioty, które przetwarzają dane choćby jednego obywatela państwczłonkowskich UE, nawet jeśli ich zarządy nie mają pojęcia,gdzie jest Bruksela.

Internauta z Unii Europejskiej staje się w ten sposóbniepożądanym klientem. Jeśli operator przyjmie jego dane, będziemusiał wyznaczyć specjalnego pracownika do ochrony danychosobowych, wprowadzić reżim ujawniania wszystkich wycieków w ciągu72 godzin, informować użytkownika o zebranych danych, oferowaćmożliwość przeglądania tych danych, a nawet ich usunięcia.

Czy użytkownik z Unii Europejskiej wart jest tych kłopotów? Dlawielu amerykańskich firm, szczególnie tych mniejszych, zdecydowanienie. Niektóre liczą, że nikt nie zauważy ich naruszeń. Inne jużuciekają z europejskiego rynku, odmawiając rejestracji kontmieszkańcom unijnych państw wykorzystując w tym celu blokowanieeuropejskich adresów IP.

Jednak dla tych najmniejszych startupów samodzielne zarządzanieblokadą może być zbyt dużym wyzwaniem. Z pomocą im przychodzinowa usługa GDPR-Shield.io,która pozwala już za 9 dolarów miesięcznie zablokować cały ruchz Unii Europejskiej. Jej twórcy otwarcie mówią, że nie ma sensuwydawać tysięcy dolarów na konsultacje prawne tylko po to, byuczynić witrynę internetową zgodną z wymogami RODO. Jeśli nieprowadzi się biznesu skupionego na Europie, lepiej po prostu odciąćsię od Starego Kontynentu. W tym celu wystarczy wkleić kilkalinijek kodu w JavaScripcie do swojej strony internetowej.

Nie jest to pierwszy raz, gdy unijny pomysł zwiększaniedogodności korzystania z Internetu. Pamiętamy wszyscy "genialną" dyrektywę z 2011 roku, która zaśmieciła sieć bezużytecznymikomunikatami o korzystaniu z ciasteczek – wszystkie witrynyskierowane do obywateli UE muszą dziś wyświetlać komunikatpozwalający odmówić bycia śledzonym. Komunikaty irytująkoniecznością dodatkowego kliknięcia, które zwykle nic niezmienia.

Tym razem jednak będzie gorzej – by skorzystać z wieluinteresujących usług internetowych, prowadzonych przez firmy spozaUE, będziemy po prostu musieli korzystać z VPN-ów, które przecieżnie są za darmo. Plus może taki, że wzrośnie w ten sposóbanonimowość użytkowników, którzy będą mogli teraz bardziejśmiało korzystać z zasobów Sieci, bez obaw, że ujawnione tozostanie stronom trzecim.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.