Otwarty standard grafiki w grach zdobył sprzęt Apple, wkrótce zrobi to z Windows 10

Otwarty standard grafiki w grach zdobył sprzęt Apple, wkrótce zrobi to z Windows 1026.02.2018 23:09

Vulkan, otwarta, wieloplatformowa i niskopoziomowa bibliotekagrafiki 3D, dzisiaj podbiła świat. Może to za mocne słowa wsytuacji, gdy branża gier wciąż wyznaje wierność technologiomMicrosoftu, ale strategicznego wymiaru sukcesu twórców Vulkana,grupy branżowej Khronos, nie sposób przeoczyć. Wydana właśniedarmowa i otwarta wersja biblioteki MoltenVK 1.0 wraz z kompletemnarzędzi programistycznych, oznacza, że Vulkan jest już (prawie)wszędzie: oprócz Windowsa, Linuksa i Androida, teraz także namacOS-ie i iOS-ie.

Apple nigdy wcześniej nie było specjalnie zaangażowane wkwestię interfejsów grafiki, od lat korzystając ze standardowych,niezbyt zoptymalizowanych na swoje platformy bibliotek OpenGL iOpenGL ES. Gdy AMD pokazało swoje przełomowe Mantle, z któregowyłonił się współcześnie nam znany Vulkan, a Microsoftzaangażował ogromne środki w zbudowanie DirectX 12, firma zCupertino uznała, że lepiej jej będzie z własnym rozwiązaniem.Usprawiedliwiała to rosnąca rola iPhone’a i iPada jako urządzeńdo zaawansowanych graficznie gier mobilnych – i tak w 2014 rokubyliśmy świadkami debiutu niskopoziomowej biblioteki Metal naiOS-ie i procesorach Apple A7, a rok później na Makach, wraz zwydaniem systemu OS X El Capitan.

Podobnie jak rozwiązania konkurencyjne, także i Metal zapewniałznacznie wyższą wydajność niż jego wysokopoziomowy poprzednik –pozwalają na to wstępnie wyliczone shadery, bezpośredniasynchronizacja i współdzielony obszar pamięcy między CPU i GPU,efektywna wielowątkowość, pozwalająca każdemu wątkowi procesoragłównego wysyłać polecenia do GPU, oraz znacznie niższy narzutsterownika. Niestety Metal pod żadnym względem nie był z nimikompatybilny, co zmusiło twórców gier i silników do gier domozolnego implementowana kolejnego graficznego API w swoichproduktach. Znaczenie iOS-a na rynku sprawiło jednak, że nie mieliwyboru. Według Apple w zeszłym roku niemal 150 tysięcy aplikacji(w większości gier) rysowało grafikę przez Metal.

Metal jednak nigdy nie wyjdzie poza świat Apple, natomiast wieludeweloperów bardzo by chciało, by najpopularniejszamultiplatformowa biblioteka Vulkan weszła do tego świata. Pierwsząprzymiarką była komercyjna biblioteka MoltenVK, która w czasierzeczywistym dokonuje translacji komend Vulkana na Metal.

Teraz, dzięki wykupieniu tej biblioteki przez Valve,wykorzystaniu stworzonego przez firmę LunarG nowego SDK Vulkana dlasystemu macOS, oraz zastosowaniu otwartego skrośnego kompilatorashaderów SPIRV-Cross możliwe stało się wprowadzenie Vulkana naplatformy Apple. I to wszystko ze świetnymi rezultatami – Valvesię chwali, że w grze Dota 2 na Maku jest w stanie dostarczyć onawet 50% większą wydajność od wersji gry na OpenGL. Operatorsklepu Steam podkreśla, że zlikwidowanie wszelkich ograniczeńpatentowych i kosztów (całość została wydana na licencji Apache2.0) pozwoli każdemu swobodnie wykorzystywać i rozwijać tętechnologię.

Posunięcie to jest częścią szerszej inicjatywy, która odzeszłego roku nosi nazwę Vulkan Portability Initative. GrupaKhronos wymarzyła sobie uniwersalny interfejs dla wszystkichplatform, w którym podzbiór poleceń Vulkana może działać jakowarstwa pośrednicząca, bezpośrednio odwzorowująca polecenia naDirectX12 i Metal. Idea jest prosta: tworzymy gry i silniki giertylko na ten podzbiór Vulkana, a potem bez przeszkód wdrażamy jena Vulkanie, DirectX 12 i Metalu.

Obecnie opensource’owy MoltenVK wspiera niemal wszystkie fukcjeVulkana, pozostało może pięć funkcji, które zostaną wprowadzonew kolejnych miesiącach. Apple tu nie ma nic do powiedzenia,współpraca firmy z Cupertino jest zbyteczna. To prawda, mamy doczynienia z nakładką na Metal, ale nakładką całkowicieeliminującą potrzebę pisania gier i innych aplikacji na niszowy,jednoplatformowy Metal.

Albo oczywiście DirectX 12, który do dzisiaj pozostajeograniczony wyłącznie do Windowsa 10. Decyzja, by nie wprowadzaćDX12 na starsze wersje Windowsów może się Microsoftowi odbićjeszcze czkawką. Współpraca AMD, Nvidii, Unity, Google, Mozilli iwielu innych firm prowadzi do powstania jednego standardu dla całejbranży, który działa także na Windowsie 7 i 8.1, a już niebawempokaże co potrafi także a platformie webowej, jako następca WebGL.

Uważni Czytelnicy oczywiście zapytają się – a co z MicrosoftStore? Firma z Redmond sprytnie zabezpieczyła się przez próbamiwykorzystania obcych graficznych API, aplikacjom (i grom) oferowanymw tym sklepie wolno korzystać tylko z DirectX. W ciągu kilkunastępnych miesięcy pojawić się ma jednak kolejna, analogiczna doMoltenVK warstwa translacji, która będzie celowała właśnie wDirectX 12. A to oznacza, że w ciągu następnych 2-3 lat Windowsmoże utracić całą swoją wyłączność na gry pisane specjalniena API Microsoftu. Linux może mało kogo obchodzi w świecieproducentów gier, ale żaden menedżer dużego wydawcy nie zignorujeprzecież iPhone’a.

Przydatne linki

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.