PayPal zamroził środki Protonmail… bo dbanie o prywatność wymaga zgody rządu

PayPal zamroził środki Protonmail… bo dbanie o prywatność wymaga zgody rządu02.07.2014 13:50
Redakcja

Zlokalizowana w neutralnej Szwajcarii poczta Protonmail nie ma łatwego startu. Usługa, którą opisywaliśmy dokładniej w połowie maja, a która jest tworzona przez naukowców z instytutów CERN i MIT, skupia się na bezpieczeństwie i prywatności poczty elektronicznej. Projekt szuka wsparcia w serwisie Indiegogo i stał się ofiarą pierwszego ataku. Wymierzył go… PayPal, zamrażając środki zebrane przez zainteresowanych. Jaki był powód? Według firmy dbanie o swoją prywatność wymaga zgody rządu…

Cała usługa jest nad wyraz ciekawa z kilku powodów. Przede wszystkim zlokalizowana jest na terenie, na który nie sięgają macki ani prawa USA, ani Unii Europejskiej, choć to po prawdzie niemal środek Europy. Protonmail szyfruje wszystkie dane przy pomocy AES, nie mając żadnego dostępu do kluczy szyfrujących. Użytkownik zakładając konto oprócz adresu i hasła wybiera też samodzielnie klucz. Jeśli go zapomni, poczta będzie bezużyteczna. Sama usługa zapewnia ponadto dodatkowe zalety, jak chociażby zgodność z innymi operatorami (wysyła wtedy tylko link do zaszyfrowanej wiadomości), pozwala na automatyczne usuwanie poczty po określonym czasie, a także nie zbiera żadnych danych o swoich użytkownikach.

Autorzy przeprowadzając zbiórkę mieli nadzieje, że nie spotka ich los innych projektów, które padły ofiarą PayPala. Serwis ten czasami blokuje konta tego typu, argumentując to tym, że cele jakie im przyświecają łamią jego zasady. Zaryzykowali. W przeciągu ostatnich dwóch tygodni zebrane zostało 275 tysięcy dolarów wsparcia, po tym PayPal konto zawiesił i środki zamroził. Na pewno nie wynikało to z popularności (która też może wydawać się w niektórych sytuacjach podejrzana). Po kontakcie z przedstawicielami PayPala autorzy usługi otrzymali zadziwiające pytanie: czy Protonmail jest zgodny z prawem i czy posiadają oni zgodę rządu na szyfrowanie wiadomości? Oczywiście nie zaznaczono o jaki rząd chodzi, nie wspomniano ani słowem o prawie, które nawet w USA poprzez poprawkę do konstytucji gwarantuje bezpieczeństwo osobistych środków.

Dalsze próby kontaktu nie przyniosły żadnego rezultatu, dopiero wczorajszego popołudnia pieniądze zostały odmrożone. Sama konto jest jednak zawieszone i użytkownicy nie mogą wspierać Protonmail poprzez PayPala, bo wpłaty jak i wypłaty są zablokowane. Autorzy usługi zastrzegają, że przed zamrożeniem nie otrzymali od serwisu żadnych sygnałów, nikt się z nimi w tej sprawie nie kontaktował. Sprawa wygląda więc na zupełnie absurdalną i podaje w wątpliwość działanie amerykańskiej firmy, która oferuje usługi płatnicze. Czy była to blokada celowa, demonstracja siły? Jeżeli tak, odniosła odwrotny skutek do zamierzonego, budząc powszechne oburzenie jawnym ograniczaniem swobód obywatelskich. Użytkownicy jeżeli zechcą, mogą tworzyć swoją korespondencję, mogą ją niszczyć, mogą ją też chronić przed wzrokiem osób niepowołanych. Serwis najwidoczniej o tym zapomniał. Protonmail można jednak wspierać dalej, wykorzystując do tego celu bitcoiny.

Sam PayPal w ostatnim czasie odnotował inną niemałą wpadkę. Okazało się bowiem, że dwuskładnikowe uwierzytelnienie stanowiące istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa element można obejść, na dodatek w łatwy sposób. Aplikacja mobilna do obsługi konta PayPal nie obsługuje mechanizmu Security Key i w przypadku logowania wyświetla stosowny komunikat. Wystarczyło jednak po zalogowaniu się odciąć dostęp do sieci np. poprzez uruchomienie trybu samolotowego. Po przywróceniu połączenia użytkownik był zweryfikowany, mógł dowolnie korzystać z aplikacji i z zalogowanego konta. Pomimo zgłoszenia ze strony użytkownika, serwis nie zajął się tą sprawą. Reakcja pojawiła się dopiero po zbadaniu problemu przez specjalistów z Duo Security. Serwis nie dba o bezpieczeństwo swoich użytkowników, może dlatego przeszkadza mu to, że ktoś próbuje lepiej podejść do niektórych kwestii?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.