Phishing w dobie COVID-19. Większość ataków ma związek z Microsoftem, DHL-em i Google

Phishing w dobie COVID-19. Większość ataków ma związek z Microsoftem, DHL-em i Google20.10.2020 17:53
Najwięcej ataków w dobie pandemii ma związek z Microsoftem, fot. Pixabay

Badacze bezpieczeństwa z firmy Check Point Research podsumowują miniony kwartał pod kątem ataków phishingowych w kontekście panującej pandemii. Jak się okazuje, większość z nich jest związana z wizerunkiem Microsoftu – aż 19 proc. wszystkich ataków wykorzystywało w jakiś sposób tę markę, aby nakłonić odbiorców do kliknięcia spreparowanego linku czy pobrania zainfekowanego załącznika. Na kolejnych dwóch miejscach (ex aequo) znalazła marka DHL i Google.

Popularność ataków wykorzystujących wizerunek Microsoftu nie powinna dziwić. Badacze zwracają uwagę na zwiększoną w dobie pandemii popularność pracy zdalnej, a co za tym idzie – większe niż zwykle zainteresowanie aplikacjami Microsoftu, takimi jak Office czy Teams. Nieświadomi zagrożenia użytkownicy są w efekcie bardziej skłonni ufać wiadomościom, które tylko przypominają oficjalne e-maile.

"Pracownicy zdalni są obecnie centralnym punktem dla hakerów" – wyjaśnia Omer Dembinsky, menedżer działu danych wywiadowczych w Check Point. "Miliony ludzi pracują zdalnie, a wielu z nich robi to po raz pierwszy w życiu. (...) Hakerzy, wyczuwając wielką szansę, podszywają się pod najbardziej znaną markę w pracy: Microsoft. Spodziewam się, że podszywanie się pod Microsoft będzie kontynuowane wraz z przełomem nowego roku. (...) Jeśli dostaniesz e-maila na temat swojego konta Microsoft bądź wyjątkowo czujny" – dodaje.

Oczywiście trwająca pandemia nie oznacza, że inne ataki przestały istnieć. Wciąż wykorzystywane są inne znane marki, w tym DHL i Google. W przypadku tego pierwszego warto być szczególnie wyczulonym na ataki, w których nadawca – podszywając się pod firmę kurierską – sugeruje konieczność dopłaty niewielkiej kwoty, bądź pobrania załącznika, w którym ma się znajdować faktura lub inny dokument. W ten sposób można łatwo narobić sobie kłopotów. Szczegóły takich ataków opisywaliśmy wielokrotnie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.